• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • Jimman
    nozpa skrev 2013-08-22 19:54:09 följande:

Ja men nu vet du också att alla inte har råd. Och ja dom kan sluta röka osv. Men det sägs ju inför allt. Alla har inte råd med allt oavsett om dom inte röker. Punkt.
    Har inte sagt ett ord om rökning ! Men har man inte råd att ge barnen mellis så lever man under normen eller slösar bort på nått annat
  • Dr Mupp
    nozpa skrev 2013-08-22 19:53:21 följande:
    Tycker gott att alla borde få en frukt under dagen. Det är en ynka frukt liksom. Finns många som glömmer eller inte har råd.
    På vår skola skulle det handla om 400 frukter om dagen. 2800 i vecka och 56 000 frukter per termin. Känns som skolan kan använda de pengarna till annat.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Aileen Allannah
    Jimman skrev 2013-08-22 19:52:56 följande:
    Inte har råd ? Det ingår i normen att ge sina barn mellan mål så då får man söka soc då om man har så dåligt ställt
    Ja, och precis som vanligt så är folk så jävla trångsynta och tror att det "bara är att söka soc" så löser sig allt.
  • nozpa
    Dr Mupp skrev 2013-08-22 19:55:25 följande:
    På vår skola skulle det handla om 400 frukter om dagen. 2800 i vecka och 56 000 frukter per termin. Känns som skolan kan använda de pengarna till annat.

Ja men likaväl som att servera knäckebröd eller vafan som helst så kan dom ge en frukt. Alla vill ju ändå inte ha så vad gör det?
    Skolans pengar bör främja barnen. Och att få i sig något på förmiddagen gör ju att dom är mer vakna på lektionerna fram till lunch.  
  • nozpa
    Jimman skrev 2013-08-22 19:55:22 följande:
    Har inte sagt ett ord om rökning ! Men har man inte råd att ge barnen mellis så lever man under normen eller slösar bort på nått annat

Dom kanske köpte ett par varma vinterskor. Hade dom inte gjort det och gett frukt istället hade det också varit fel. Vad som är rätt för dig, mig eller Greta behöver inte vara rätt för Pelle. Åsa kanske inte anser det vara nödvändigt att skicka med frukt utan anser att det är bättre att köpa ekologiskt kött för dom pengarna frukten hade kostat.
  • Jimman
    nozpa skrev 2013-08-22 19:58:35 följande:

Dom kanske köpte ett par varma vinterskor. Hade dom inte gjort det och gett frukt istället hade det också varit fel. Vad som är rätt för dig, mig eller Greta behöver inte vara rätt för Pelle. Åsa kanske inte anser det vara nödvändigt att skicka med frukt utan anser att det är bättre att köpa ekologiskt kött för dom pengarna frukten hade kostat.
    Skor o kläder ingår oxå i normen , om man hellre ger ekologiskt kött än mellis då har man stora problem
  • Dr Mupp
    nozpa skrev 2013-08-22 19:58:35 följande:

Man har råd med både frukt och vinterskor på socialbidrag. Ja, förutsatt förstås att man inte röker eller krökar.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • sasso78

Nu så har jag visserliga inga barn som uppnått förskoleklass åldern än men jag tycker det är självklart att man kan skicka med sitt barn en frukt om dagen. Det är ju ett mellanmål som barnen behöver. Det finns billiga alternativ som tex morot, ica har billiga äpplen i påse (ica basic) så att säga att man inte har råd är skitsnack. Det handlar om prioriteringar.

• Punkster
    nozpa skrev 2013-08-22 19:57:11 följande:

Ja men likaväl som att servera knäckebröd eller vafan som helst så kan dom ge en frukt. Alla vill ju ändå inte ha så vad gör det?
    Skolans pengar bör främja barnen. Och att få i sig något på förmiddagen gör ju att dom är mer vakna på lektionerna fram till lunch.  
    Absolut. Problemet är bara att 9 av 10 skolor (eller kommuner/huvudmän) inte har råd att ta den kostnaden heller. Då får pengarna tas från något annat, kanske resurspengar, pengar för lekmaterial eller annat. Då är nog chansen större att det införs ett fruktförbud, "ingen får om inte alla får". Och det vore minst lika absurt.
  • nozpa
    Punkster skrev 2013-08-22 20:04:18 följande:
    Absolut. Problemet är bara att 9 av 10 skolor (eller kommuner/huvudmän) inte har råd att ta den kostnaden heller. Då får pengarna tas från något annat, kanske resurspengar, pengar för lekmaterial eller annat. Då är nog chansen större att det införs ett fruktförbud, "ingen får om inte alla får". Och det vore minst lika absurt.

Jopp, förjävligt faktiskt. Vi får höja skatterna så kidsen får sig en frukt eller grönsak.
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?