• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • Punkster
    Jimman skrev 2013-08-22 20:16:40 följande:
    Hur resonerar ni vid utflykter o matsäck då ? Det händer ju oxå några gånger per år i skolan
    När vi har utflykt står skolan för lunchen. Inget snack om saken. 
  • Punkster
    Fotbollsfan skrev 2013-08-22 20:17:17 följande:
    Kan man inte tänka att barnbidraget skall täcka ett äpple om dagen? Skulle barnet få en frukt om det var hemma? Dvs. Lov/ helg/ ledig ?
    Det är också en intressant fråga. 
  • MalinEddie
    EJai skrev 2013-08-22 20:15:13 följande:
    Dessa barn som inte har det får man väll lägga lapp i deras fack då föräldrarna inte kandke tänker på det.
    Vad gör man den dag barnet är utan? Är det rätt att barnet som det gäller sitter utan i samlingen samtidigt som alla andra äter sina frukter? Bör det finnas en plan B (frukt på skolan i nödfall) eller ska barnet straffas för föräldrarnas glömska, felprioriteringar, ovilja eller vad det än handlar om och sitta tomhänt?
    Avskyr CIO-metoder.
  • Jimman
    Punkster skrev 2013-08-22 20:23:19 följande:
    När vi har utflykt står skolan för lunchen. Inget snack om saken. 
    Det gör ingen skola här på utflykter eller friluftsdagar , så du menar att skolan står o gör matsäck åt alla elever ?
  • kexan

I klassen jobbar va det jämt två tre st som inte hade med sig och sprang runt och fråga lärarn sa har man glömt så får man inte fråga utan bara ta emot frukt när andra bjuder bort och det funka

• Aileen Allannah
    Jimman skrev 2013-08-22 20:16:40 följande:
    Hur resonerar ni vid utflykter o matsäck då ? Det händer ju oxå några gånger per år i skolan
    Skolan ska vara avgiftsfri, lunchen ska skolan stå för även vid utflykter och friluftsdagar och liknande. Att många (nästan alla) skickar med barnen matsäck i alla fall gör ju att skolan kan fortsätta propsa på att föräldrarna ska stå för det.

• Nape

Vi har haft otroligt dålig ekonomi, ändå hade vi möjlighet att skicka med frukt (grönsak). Jag brukade köpa en stor påse äpplen, en stor påse morötter, vitkål och så lite "roligare" frukt efter säsong. Ibland fick vi frukt av vänner som bor i villa.

Hos oss får man ta med en liten smörgås, så en gång när vi verkligen inte hade någon frukt eller grönsak- ja då bakade jag snabbt lite scones. Dottern tyckte det var superlyxigt. *s*

• Punkster
    Jimman skrev 2013-08-22 20:24:48 följande:
    Det gör ingen skola här på utflykter eller friluftsdagar , så du menar att skolan står o gör matsäck åt alla elever ?
    Nej, vi beställer utflyktslunch från skolköket nån vecka i förväg. Det brukar vara pastasallad eller något annat som kan serveras kallt, alt. korv/hamburgare som kan grillas på plats i skogen. Det funkar jättebra och är hur smidigt som helst!
  • Miew

Hos oss så ska de också ha med sig frukt, men alla barn kan tyvärr inte det. Mina barn har tagit med sig äpplen från våra träd och plommon som vi också får mycket av. Det räcker ett par dagar till alla barnen i klassen
    I min gamla hemstad så drog de in fruktstunden då det var föräldrar som klagade över att skolan skall vara gratis och det kostar att skicka med frukt..,

• Jimman
    Aileen Allannah skrev 2013-08-22 20:30:01 följande:
    Skolan ska vara avgiftsfri, lunchen ska skolan stå för även vid utflykter och friluftsdagar och liknande. Att många (nästan alla) skickar med barnen matsäck i alla fall gör ju att skolan kan fortsätta propsa på att föräldrarna ska stå för det.

Har aldrig varit med om att nån skola ( har själv gått o har två barn som gått ) fått matsäck från skolan ! Matsäck är ingen avgift !
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?