• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • nozpa
    Jimman skrev 2013-08-22 21:29:24 följande:
    Länka mig vad som ska ingå mera än lunch i matväg

Jag har aldrig påstått att någon annan måltid ska ingå? Vad snurrar du om?
  • Uffesson
    Tuffen skrev 2013-08-22 17:35:55 följande:
    Jättebra, om det inte är så som det var på äldsta sonens skola i början. Då tog man all frukt som barnen hade med sig och delade på de barn som var där. Men det var ju samma barn som hade med sig frukt varje dag och samma föräldrar som sket i att skicka med frukt. Hur schysst är det? Snacka om att snylta på andra. Det togs upp till diskussion och förändrades så att de barn som hade med sig frukt faktiskt fick äta sin egen frukt. De barn som inte hade med sig fick vara utan. Det tycker jag är bättre än det första, faktiskt. 
    Man kan ju inte dela på de andra barnens frukt! När min son börjar skolan skickar jag med frukt till honom, och då är det han som ska få frukten... 
  • Jimman
    nozpa skrev 2013-08-22 21:33:39 följande:

Jag har aldrig påstått att någon annan måltid ska ingå? Vad snurrar du om?
    Frukt är ett mellanmål
  • MrsPenn
    Aileen Allannah skrev 2013-08-22 21:22:18 följande:
    Mina barn är värda hur mycket som helst. Liksom alla andra barn. Inget barn ska behöva sitta utan frukt eller matsäck för att föräldrarna, av någon anledning, inte kan skicka med det ena eller andra. Du begriper ju verkligen inte vad det handlar om.
    Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
  • nozpa
    Jimman skrev 2013-08-22 21:37:44 följande:
    Frukt är ett mellanmål

Eh, ja...? Vad pratar du om? Seriöst, är du övertrött? :-P Hänger inte riktigt med dig. En stol är en möbel.
  • Aileen Allannah
    nozpa skrev 2013-08-22 21:39:48 följande:

Eh, ja...? Vad pratar du om? Seriöst, är du övertrött? :-P Hänger inte riktigt med dig. En stol är en möbel.
    Jag tror inte det är någon idé.
  • Uffesson
    nozpa skrev 2013-08-22 19:53:21 följande:
    Tycker gott att alla borde få en frukt under dagen. Det är en ynka frukt liksom. Finns många som glömmer eller inte har råd.
    Och vem ska betala det? Skattebetalarna? Och vilken summa kommer det att gå på? För du är medveten om att det är gaaanska många barn i det här landet?

Nej, det går faktiskt inte att finansiera för allt. Det finns redan soc-bidrag, bostadsbidrag, fp och allt möjligt. 
  • MrsPenn
    Uffesson skrev 2013-08-22 21:40:49 följande:
    Och vem ska betala det? Skattebetalarna? Och vilken summa kommer det att gå på? För du är medveten om att det är gaaanska många barn i det här landet?

Nej, det går faktiskt inte att finansiera för allt. Det finns redan soc-bidrag, bostadsbidrag, fp och allt möjligt. 
    Men... har inte barnen ALLTID fått en frukt på svenska dagis? Ordet "fruktstund" ring a bell?
  • u77
    En blå giraff skrev 2013-08-22 17:26:17 följande:
    Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?
    På sonens skola så har de också ett krav på sig att vi som föräldrar ska skicka med en frukt, eller riskakor, yoghurt eller en macka.

Jag var oerhört irriterad på det förut då på andra kommunala skolor i stan så bjuds det både på frukt och frukost, hos oss ingenting. Men nu gillar jag läget bara. 
  • MrsPenn
    u77 skrev 2013-08-22 21:44:13 följande:
    På sonens skola så har de också ett krav på sig att vi som föräldrar ska skicka med en frukt, eller riskakor, yoghurt eller en macka.

Jag var oerhört irriterad på det förut då på andra kommunala skolor i stan så bjuds det både på frukt och frukost, hos oss ingenting. Men nu gillar jag läget bara. 
    ..och ni bor i en ekonomiskt ansatt kommun...?
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?