• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • Jimman
    MrsPenn skrev 2013-08-22 21:42:43 följande:
    Men... har inte barnen ALLTID fått en frukt på svenska dagis? Ordet "fruktstund" ring a bell?
    Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
    Dagis är helt annat än skola
  • Nicke

Skolan skall vara avgiftsfri.
    Frukt varje dag och/eller matsäck som återkommande inslag är inte ok. 

Jag skiter i om någon annan har några andra åsikter i det.
    Jag förstår att alla inte har exakt samma förutsättningar jämt och det är inget jag ändrar på. 

• nozpa
    Uffesson skrev 2013-08-22 21:40:49 följande:
    Och vem ska betala det? Skattebetalarna? Och vilken summa kommer det att gå på? För du är medveten om att det är gaaanska många barn i det här landet?

Nej, det går faktiskt inte att finansiera för allt. Det finns redan soc-bidrag, bostadsbidrag, fp och allt möjligt. 

Jopp, skattebetalarna bör finansiera våra barns välmående till viss del såklart. Du kanske inte anser att vi bör finansiera gratis sjukvård och tandvård för barn/ungdomar heller?
  • Happygolucky

Satt tidigare i veckan och kikade på vad vi betalar per läsår för frukten som vi ger barnen på bla fritids och i fsk-klasserna. Just nu är priset också duktigt högt pga begränsad tillgång. Ca 4 kr per frukt och i vissa fall serveras det 2 frukter per dag - en på förmiddagen och en på eftermiddagen. 8 kr för frukt per barn och dag alltså. Vi betalar 13 kr per barn/dag i råvarukostnad för deras skollunch. Skulle vi skippa frukten skulle vi kunna investera i betydligt mkt bättre råvaror till barnens luncher. Dock väljer vi av pedagogiska och principiella skäl att fortsätta erbjuda gratis frukt.

500 barn, 2 frukter, 200 dagar = 800,000 kr eller nästan 2 heltidsanställda pedagoger. Så visst gör fruktkostnaden en viss skillnad - det finns alltid en alternativkostnad för allting.

• Nicke
    Här är en mycket bra folder som ni kan skriva ut och lämna till skolan:
    www.majblomman.se/PageFiles/258/2009-02-09_Handbok_om_insamlingar_och_avgifter_i_skolan.pdf

Speciellt detta:
    "Definition av obetydlig avgift
    Utbildningen ska vara avgiftsfri, men i undantagsfall kan obetydliga
    kostnader för eleverna tas ut. Varken lagen eller Skolverket har definierat
    vad som utgör en obetydlig kostnad. Det innebär att det är kommunen
    som tolkar bestämmelserna.
    För många barnfamiljer går smärtgränsen vid 20 kronor"

20kr är enligt undersökningar som majblomman låtit göra.

En frukt varje dag är inte något som faller under "undantagsfall".

Här har det länge varit frukt varje dag och matsäck en gång i veckan.
    För mig så blir det 15 frukter och 3 matsäckar varje vecka. Även om jag kan betala det så är det inte ok. Alla är inte som mig. Alla ska ha samma rätt, villkor och möjlighet att delta. 
  • hallontroll
    elyse skrev 2013-08-22 20:41:40 följande:
    Visst borde skolan kunna erbjuda frukt, men jag kommer ihåg hur skönt det var att vi hade med egen frukt i förskoleklassen. Jag åt t.ex. inte banan (och gör det inte nu heller) och sällan röda äpplen eller apelsiner och tyckte att det var bra att jag fick med mig frukt jag faktiskt kunde äta (gula/gröna äpplen, klementiner, nektariner ...) istället för att bli itvingad sådant jag inte ville ha, som på förskolan.

Men barn som inte tar med sig frukt för att föräldrarna har inte råd är knappast lika kräsna.
  • Juniana

Så var det när mina barn gick på förskoleklass. Men det fanns också lite frukt i klassrummet, som de barn fick ta som inte hade med.

• Rocket Mania
    Jimman skrev 2013-08-22 20:24:48 följande:
    Det gör ingen skola här på utflykter eller friluftsdagar , så du menar att skolan står o gör matsäck åt alla elever ?
    Vår skola gör det. Man får välja på en av 2-3 rätter (typ pannkaka, vegetariskt, spagetti och köttfärssås/köttbullar). Mitt barn hade utflykt en dag i veckan och vi valde att låta skolan fixa det de två terminer det gällde.

Det är en stor skola med runt 1000 elever. 
  • u77
    MrsPenn skrev 2013-08-22 21:45:19 följande:
    ..och ni bor i en ekonomiskt ansatt kommun...?
    Bor i Örebro.
    Är inte insatt i kommunens ekonomi gentemot andra. Men troligtvis så har vi säkert lite mer pengar att tillgå än andra kommuner.
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?