Inlägg från: nozpa |Visa alla inlägg
  • nozpa

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Tycker gott att alla borde få en frukt under dagen. Det är en ynka frukt liksom. Finns många som glömmer eller inte har råd.

• nozpa
    Jimman skrev 2013-08-22 19:52:56 följande:
    Inte har råd ? Det ingår i normen att ge sina barn mellan mål så då får man söka soc då om man har så dåligt ställt

Ja men nu vet du också att alla inte har råd. Och ja dom kan sluta röka osv. Men det sägs ju inför allt. Alla har inte råd med allt oavsett om dom inte röker. Punkt.
  • nozpa
    Dr Mupp skrev 2013-08-22 19:55:25 följande:
    På vår skola skulle det handla om 400 frukter om dagen. 2800 i vecka och 56 000 frukter per termin. Känns som skolan kan använda de pengarna till annat.

Ja men likaväl som att servera knäckebröd eller vafan som helst så kan dom ge en frukt. Alla vill ju ändå inte ha så vad gör det?
    Skolans pengar bör främja barnen. Och att få i sig något på förmiddagen gör ju att dom är mer vakna på lektionerna fram till lunch.  
  • nozpa
    Jimman skrev 2013-08-22 19:55:22 följande:
    Har inte sagt ett ord om rökning ! Men har man inte råd att ge barnen mellis så lever man under normen eller slösar bort på nått annat

Dom kanske köpte ett par varma vinterskor. Hade dom inte gjort det och gett frukt istället hade det också varit fel. Vad som är rätt för dig, mig eller Greta behöver inte vara rätt för Pelle. Åsa kanske inte anser det vara nödvändigt att skicka med frukt utan anser att det är bättre att köpa ekologiskt kött för dom pengarna frukten hade kostat.
  • nozpa
    Punkster skrev 2013-08-22 20:04:18 följande:
    Absolut. Problemet är bara att 9 av 10 skolor (eller kommuner/huvudmän) inte har råd att ta den kostnaden heller. Då får pengarna tas från något annat, kanske resurspengar, pengar för lekmaterial eller annat. Då är nog chansen större att det införs ett fruktförbud, "ingen får om inte alla får". Och det vore minst lika absurt.

Jopp, förjävligt faktiskt. Vi får höja skatterna så kidsen får sig en frukt eller grönsak.
  • nozpa
    Dr Mupp skrev 2013-08-22 20:01:22 följande:
    Man har råd med både frukt och vinterskor på socialbidrag. Ja, förutsatt förstås att man inte röker eller krökar.

Ja okej. Så bra då att alla har exakt samma utgifter som lever på försörjningsstöd. Tack då vet vi.
  • nozpa
    Jimman skrev 2013-08-22 20:09:03 följande:
    Då måste man prioritera barnen så dom får det dom behöver , inte barnens fel om föräldrarna dragit på sig massa onödiga utg

Nej jag håller med dig helt om det. Men sedan vet vi ju att alla inte gör på det viset. Och då är det samma barn som aldrig har frukt med sig.
  • nozpa
    puss skrev 2013-08-22 20:10:43 följande:
    Det står inte att alla har exakt samma utgifter.

Nej det står inte det. Jag var nog lite dömande och hade andra inlägg från den personen i tankarna med.
  • nozpa
    puss skrev 2013-08-22 20:13:52 följande:
    Okej, jag har inte läst de andra inläggen. Då förstår jag din reaktion.

Nej inte just i denna tråden. Men liknande gällande liknande saker. Struntsamma.
  • nozpa
    Punkster skrev 2013-08-22 20:13:53 följande:
    Och då är ju faktiskt frågan om skolan ska ta över föräldraansvaret och stå för frukten. 

Ja dom tar ju över och står för lunchen. Så det är väl egentligen ingen större skillnad. Förutom ekonomiskt då. Jag anser att folk såklart bör skicka med en frukt. Men nu gör ju inte alla det.
  • nozpa
    Jimman skrev 2013-08-22 20:18:11 följande:
    Lunch ingår i det vi betalar skatt till skolor

Förlåt, men tror du att jag är förståndshandikappad? Hela skolan "ingår i det vi betalar skatt till skolor".
  • nozpa
    puss skrev 2013-08-22 20:18:05 följande:
    Ok!!
    *struntar järnet*

• nozpa
    Aileen Allannah skrev 2013-08-22 21:22:18 följande:
    Mina barn är värda hur mycket som helst. Liksom alla andra barn. Inget barn ska behöva sitta utan frukt eller matsäck för att föräldrarna, av någon anledning, inte kan skicka med det ena eller andra. Du begriper ju verkligen inte vad det handlar om.

Som att slå huvudet i en vägg. :)
  • nozpa
    Jimman skrev 2013-08-22 21:29:24 följande:
    Länka mig vad som ska ingå mera än lunch i matväg

Jag har aldrig påstått att någon annan måltid ska ingå? Vad snurrar du om?
  • nozpa
    Jimman skrev 2013-08-22 21:37:44 följande:
    Frukt är ett mellanmål

Eh, ja...? Vad pratar du om? Seriöst, är du övertrött? :-P Hänger inte riktigt med dig. En stol är en möbel.
  • nozpa
    Uffesson skrev 2013-08-22 21:40:49 följande:
    Och vem ska betala det? Skattebetalarna? Och vilken summa kommer det att gå på? För du är medveten om att det är gaaanska många barn i det här landet?

Nej, det går faktiskt inte att finansiera för allt. Det finns redan soc-bidrag, bostadsbidrag, fp och allt möjligt. 

Jopp, skattebetalarna bör finansiera våra barns välmående till viss del såklart. Du kanske inte anser att vi bör finansiera gratis sjukvård och tandvård för barn/ungdomar heller?
  • nozpa
    Aileen Allannah skrev 2013-08-23 00:32:04 följande:

Jasså? Fortfarande, det är barnen som straffas. Oavsett om du anser att folk inte får skaffa barn så kommer barn fortfarande födas in i familjer som antingen redan har det tufft eller som kommer att få det. Att fortsätta tjata om att folk inte borde ha barn hjälper inte, det hjälper inte barnen på något vis.

Så klok. Känns dock som det skapar mer frustration än att budskapet går in många ggr. :)
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?