• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • Mammatilltvåprinsar

Vi "ska" också ta med frukt varje dag. Lägger fem frukter på min sons hylla varje måndag. Kostnaden skiter jag i, den är obetydlig. Men jag är rädd att glömma, det är det enda problemet.

• beccagranen
    Fröken Vargh skrev 2013-08-22 20:52:38 följande:
    Vår son har också börjat i förskoleklass och här är det också frukt med varje dag som gäller. Dock äter de inte den under någon samling (kanske just därför att det kan finnas barn som inte har frukt alt. inte vill äta sin frukt just då), utan barnen får välja själva när de vill äta den. Idag låg clementinerna kvar i ryggsäcken.. Vi är inte så förtjusta i just frukt här hemma... Så får se längre fram om det är någon mening med att skicka med.

Det jag däremot är lite chockad över är den dåliga, processade maten som serveras varje dag! Och att ge små barn Lätt&Lagom på mackorna...... De menar på att det finns överviktiga barn och därför använder de Lätt&Lagom. Vilken dålig ursäkt, sedan kan de servera upptinad fryst fettdrypande pyttipanna med kött vet inte från var, tro f*n att barnen blir överviktiga. Funderar allvarligt på att börja skicka med matlåda.

När jag var liten själv fick vi alltid matsäck med från skolan. De bjöd på yoggi, grillad korv i bröd, mastigare lunchmackor m.m. och frukt.

Usch låter inget vidare! På sonens skola och dotterns förskola lagas maten på plats, förskolan är grönflaggad och äter mestadels ekologiskt. Åt lunch i samband med inskolningen med sonen, och det var riktigt fräch mat. 
    De har även bytt tillbaka till smör, från margarin (som SLV rekomenderar) då föräldrar engagerat sig i frågan, lika så med mjölken, från blå till vitaminberikad grön igen. Så om man tar upp det på enhetsråd kanske man kan påverka, det har gett resultat här.  
  • Aileen Allannah
    Jimman skrev 2013-08-22 20:54:40 följande:
    Stor skillnad på kostnadsfri o avgiftsfri ! Har man inte råd med en frukt till barnet så har man stora problem !
    Och du kunde verkligen inte förstå innebörden? Det handlar om principen för min del, och när det kommer till en lunch vid utflykter flera gånger per termin så är det inte en frukt det gäller längre.
  • Jimman
    Aileen Allannah skrev 2013-08-22 21:01:14 följande:
    Och du kunde verkligen inte förstå innebörden? Det handlar om principen för min del, och när det kommer till en lunch vid utflykter flera gånger per termin så är det inte en frukt det gäller längre.
    O att ens barn tycker det är mysigt att få göra egen matsäck o ha med har ingen betydelse ?
  • Skogshallon

Dottern har precis börjat förskoleklass. Lärarna sa på informationsmötet att de är bra om vi föräldrar skickar med en frukt, dock inget de kan kräva iom att skolan inte ska "kosta". Barnen får äta sin frukt när de vill, de har ingen speciellt avsedd tid gör det. Ibland äts frukten upp, ibland kommer den hem igen. Ser egentligen inget fel med att skicka med frukt...

• MrsPenn

GUD vad dåligt av skolan att inte bjuda på frukt! Vad är det för skräckscenario-kommun som redan har slut på statliga medel när det är en hel termin kvar?

Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
  • Foxtrott

Här är det en frukt till fruktstunden på förmiddagen och två frukter till eftermiddagen på fritids som gäller. De äter lunch så löjligt tidigt och har så kort tid på sig att barnen knappt hinner sätta sig och än mindre äta, tjugo minuter inklusive köande och undanplockning ska en grupp på femtio förskolebarn hinna på. Sen är det mellanmål mitt på dagen, som går ännu snabbare femton minuter i matsalen inklusive allt och sedan håller ju ungarna på att svimma av hunger framåt eftermiddagen.

Nu har jag bara två barn i lågstadieåldern och tur är väl det. 30 stycken frukter bara till skoldagarna väger en del att släpa hem på från affären.

• any19877

Mina barn får frukos vid nio tiden(gröt med äppelmos/mjölk, macka varannandag och varannan dag fil med flingor och macka). Dem får lunch kl 1 och frukt kl 3. Jag trodde att alla förskolor hade det så....

• lövet2

Jag var inte så förtjust i det där. Dottern åt frukost kl 0745. Med en frukt vid 0900, så hann hon aldrig bli hungrig till lunchen 1030. Därför petade hon bara i maten i stället för att äta.

Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?