• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • nozpa
    Dr Mupp skrev 2013-08-22 20:01:22 följande:
    Man har råd med både frukt och vinterskor på socialbidrag. Ja, förutsatt förstås att man inte röker eller krökar.

Ja okej. Så bra då att alla har exakt samma utgifter som lever på försörjningsstöd. Tack då vet vi.
  • EJai

Det är väll enkelt att slänga med valfri frukt eller grönsak. Kosyar inte många kr i månaden. Billigast är nog skalade morötter några stycken eller äpplen. Emellan åt säljs ju äpple påsar plommon nektariner mm billigt i förpackning.

• Punkster

Räknade lite snabbt. Om man utgår från att 1 kg äpplen kostar 20 kr och att det för enkelhetens skull går 5 äpplen på ett kilo. Då skulle frukten på skolan där jag jobbar kosta ca 4000 kr i veckan för alla barn. Det tror jag inte kommunen skulle gå med på att betala.

• Jimman
    nozpa skrev 2013-08-22 20:07:15 följande:

Ja okej. Så bra då att alla har exakt samma utgifter som lever på försörjningsstöd. Tack då vet vi.
    Då måste man prioritera barnen så dom får det dom behöver , inte barnens fel om föräldrarna dragit på sig massa onödiga utg
  • honeybee78

På sonens skola bjuds det alltid frukt vid mellis/samling. Fröknarna har dock påpekat att det kan vara bra att skicks med en frukt/ liten smörgås som barnet gillar då frukten som bjuds inte alltid faller i smaken.. Lite bortskämt kan tyckas, men alla gillar ju inte allt. Detta speciellt om man vet med sig att barnet åt lite till frukost.

• puss
    Tuffen skrev 2013-08-22 19:20:55 följande:

Men kom igen! Hur mkt ska man egentligen behöva hjälpa vuxna människor? Är de kapabla att ha barn så är de kapabla att en gång per dag stoppa en frukt i sitt barns väska, undantaget är väl om föräldern är förståndshandikappad. 

• nozpa
    Jimman skrev 2013-08-22 20:09:03 följande:
    Då måste man prioritera barnen så dom får det dom behöver , inte barnens fel om föräldrarna dragit på sig massa onödiga utg

Nej jag håller med dig helt om det. Men sedan vet vi ju att alla inte gör på det viset. Och då är det samma barn som aldrig har frukt med sig.
  • puss
    nozpa skrev 2013-08-22 20:07:15 följande:

Det står inte att alla har exakt samma utgifter.
  • Jimman
    nozpa skrev 2013-08-22 20:10:39 följande:

Nej jag håller med dig helt om det. Men sedan vet vi ju att alla inte gör på det viset. Och då är det samma barn som aldrig har frukt med sig.
    Då bör det göras en orosanmälan
  • nozpa
    puss skrev 2013-08-22 20:10:43 följande:
    Det står inte att alla har exakt samma utgifter.

Nej det står inte det. Jag var nog lite dömande och hade andra inlägg från den personen i tankarna med.
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?