• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • Punkster

Det är inte lagligt att kräva att barnen tar med frukt, nej. Där jag jobbar är det frivilligt. Vill man skicka med en frukt till sagostunden (vilket är vår "fruktstund") så gör man det. Annars låter man bli. Det är ju heller inte alla barn som vill ha eller är sugna på en frukt på förmiddagen. 

• Tuffen
    MalinEddie skrev 2013-08-22 18:11:50 följande:
    Tuffen:det sa jag inte,jag reagerade på det andra du skrev.
    Nä, det skrev du inte, men det blir ju konsekvensen. 
  • Snöviolen

I förskoleklass där måste barnen ha en frukt eller grönsak med sig varje dag. Sen när de börjar i första klass då får barnen själv välja om de vill ha med sig eller inte.

• Jimman
    Punkster skrev 2013-08-22 18:12:58 följande:

Det är inte lagligt att kräva att barnen tar med frukt, nej. Där jag jobbar är det frivilligt. Vill man skicka med en frukt till sagostunden (vilket är vår "fruktstund") så gör man det. Annars låter man bli. Det är ju heller inte alla barn som vill ha eller är sugna på en frukt på förmiddagen. 

Detta har diskuterats förr på fl o då var det nån som länkade att det var lagligt att ber om att skicka med frukt
  • MalinEddie

Tuffen:jag tycker att det är hemskt att föräldrar accepterade detta när det togs upp till diskussion.Oavsett om mitt barn alltid har med sig frukt skulle jag se längre än min familj.mina barn hade förövrigt mått dåligt av att sitta jämte en kompis och äta om kompisen var tomhänt,de tänker underbart nog på andra än sig själva.

• MalinEddie

Det hade med andra ord inte varit rätt mot något barn att inte erbjuda ett alternativ i alla fall om nån förälder glömmer.friska 6 åringar känner sympati och barnet som är utan känner sig nog väldigt ensam,bortglömd,hungrig..

• Punkster
    Jimman skrev 2013-08-22 18:19:29 följande:
    Detta har diskuterats förr på fl o då var det nån som länkade att det var lagligt att ber om att skicka med frukt
    Det är väl en tolkningsfråga isf. Och tolkningsföreträdet i det fallet antar jag att skolinspektionen har. Vet flera fall där föräldrar anmält "fruktkrav" till skolinspektionen, men jag har inte i minnet hur utfallet blivit. 

Sen är det väl en fråga om be/rekommendera och att kräva att man skickar med frukt. Formuleringar som "Det går bra att skicka med barnet en frukt till samlingen/förmiddagensrasten" och "Alla barn ska ha med sig en frukt varje dag" är ju ganska olika.  
  • Tuffen
    MalinEddie skrev 2013-08-22 18:19:48 följande:
    Tuffen:jag tycker att det är hemskt att föräldrar accepterade detta när det togs upp till diskussion.Oavsett om mitt barn alltid har med sig frukt skulle jag se längre än min familj.mina barn hade förövrigt mått dåligt av att sitta jämte en kompis och äta om kompisen var tomhänt,de tänker underbart nog på andra än sig själva.
    Fast det är en annan sak. Om mitt barn VILL dela sin frukt med en kompis så är det ok, men inte att mitt barn systematiskt ska fråntas halva sin frukt av personalen för att andra föräldrar inte bryr sig. 
  • hallontroll
    MalinEddie skrev 2013-08-22 18:19:48 följande:

Men då kan väl barnen bjuda kompisen frivilligt.
  • MalinEddie

Nej,det är ju upp till skolan att komma med alternativ i dessa situationer.Att låta ett barn sitta utan kan aldrig vara rätt eller riktigt för något av barnen i klassen.jag hade blivit fly förbannat om jag fick sagt till mig på ett möte att det stod mellan de två alternativ du beskriver.

Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?