• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • TaSe

Min son hade med sig två frukter varje dag under hela förskoleklassen. Just för att en alltid var utan. Det kan inte vara en så himla ovanligt att vissa barn aldrig får något med sig..

Min näst yngste sa faktiskt fröken ifrån att det är ingen ide att vi skickar med till honom. Han bara kastar ändå.

• Duckan

Jag skulle inte ha något emot att skicka mex en frukt. De som inte har råd med det, har de råd att ge sina barn mat varje dag ens om det är så illa?

• MoonFlight

Har samma, frukt med till fm och det får tösen. Sonen vägrar mer eller mindre frukt och grönsaker så hade det typ 1-2 v förra terminen sedan sket vi i det. Ingen idé när den följer med hem på em igen. Tösen vill helst ha med 2 frukter, en till fm och en till em.

• Punkster
    Mineralvatten skrev 2013-08-22 19:39:16 följande:
    det är fel att det förväntas att barnen ska äta sin frukt gemensamt under en samling, men frukten i sig är inget fel.
    jag är vuxen och äter själv 2-3 mellanmål om dagen.
    =).
    Som jag fattar det av skolinspektionens utlåtande så är det fel att ha gemensamma fruktstunder (alltså där huvudsyftet med samlingen är att äta frukt) om inte skolan står för frukten. Däremot behöver skolan inte stå för frukt (och barnen får äta sin egna medhavda) om tillfället där frukten äts har ett annat huvudsyfte är fruktätning, t.ex. en rast eller en sagostund. 

Inser själv att detta låter som byråkratisvenska och verkar vara ett paragrafrytteri, men så har iaf jag tolkat det. 
  • bomman

Jag tycker det är bra. På min dotters skola finns frukt att få om man glömt eller så kan en kompis dela med sig.

• Mineralvatten
    Punkster skrev 2013-08-22 19:45:22 följande:
    Som jag fattar det av skolinspektionens utlåtande så är det fel att ha gemensamma fruktstunder (alltså där huvudsyftet med samlingen är att äta frukt) om inte skolan står för frukten. Däremot behöver skolan inte stå för frukt (och barnen får äta sin egna medhavda) om tillfället där frukten äts har ett annat huvudsyfte är fruktätning, t.ex. en rast eller en sagostund. 

Inser själv att detta låter som byråkratisvenska och verkar vara ett paragrafrytteri, men så har iaf jag tolkat det. 
    jag kan inte lagar och regler över just frukt i skolan så jag litar på ditt ord och håller helt med dig, byråkrati på hög nivå!.
  • Aileen Allannah

Jag tycker det är värdelöst. För mig är det inga problem att skicka med ungarna varsin frukt, men det finns familjer som inte har råd med det, och det är barnen som blir lidande. Frukten ska vara frivillig eller delas ut på skolan.

• Jimman
    Aileen Allannah skrev 2013-08-22 19:51:10 följande:

Jag tycker det är värdelöst. För mig är det inga problem att skicka med ungarna varsin frukt, men det finns familjer som inte har råd med det, och det är barnen som blir lidande. Frukten ska vara frivillig eller delas ut på skolan.

Inte har råd ? Det ingår i normen att ge sina barn mellan mål så då får man söka soc då om man har så dåligt ställt
  • nozpa

Tycker gott att alla borde få en frukt under dagen. Det är en ynka frukt liksom. Finns många som glömmer eller inte har råd.

• nozpa
    Jimman skrev 2013-08-22 19:52:56 följande:
    Inte har råd ? Det ingår i normen att ge sina barn mellan mål så då får man söka soc då om man har så dåligt ställt

Ja men nu vet du också att alla inte har råd. Och ja dom kan sluta röka osv. Men det sägs ju inför allt. Alla har inte råd med allt oavsett om dom inte röker. Punkt.
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?