Inlägg från: Punkster |Visa alla inlägg
  • Punkster

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Det är inte lagligt att kräva att barnen tar med frukt, nej. Där jag jobbar är det frivilligt. Vill man skicka med en frukt till sagostunden (vilket är vår "fruktstund") så gör man det. Annars låter man bli. Det är ju heller inte alla barn som vill ha eller är sugna på en frukt på förmiddagen. 

• Punkster
    Jimman skrev 2013-08-22 18:19:29 följande:
    Detta har diskuterats förr på fl o då var det nån som länkade att det var lagligt att ber om att skicka med frukt
    Det är väl en tolkningsfråga isf. Och tolkningsföreträdet i det fallet antar jag att skolinspektionen har. Vet flera fall där föräldrar anmält "fruktkrav" till skolinspektionen, men jag har inte i minnet hur utfallet blivit. 

Sen är det väl en fråga om be/rekommendera och att kräva att man skickar med frukt. Formuleringar som "Det går bra att skicka med barnet en frukt till samlingen/förmiddagensrasten" och "Alla barn ska ha med sig en frukt varje dag" är ju ganska olika.  
  • Punkster
    Mineralvatten skrev 2013-08-22 19:39:16 följande:
    det är fel att det förväntas att barnen ska äta sin frukt gemensamt under en samling, men frukten i sig är inget fel.
    jag är vuxen och äter själv 2-3 mellanmål om dagen.
    =).
    Som jag fattar det av skolinspektionens utlåtande så är det fel att ha gemensamma fruktstunder (alltså där huvudsyftet med samlingen är att äta frukt) om inte skolan står för frukten. Däremot behöver skolan inte stå för frukt (och barnen får äta sin egna medhavda) om tillfället där frukten äts har ett annat huvudsyfte är fruktätning, t.ex. en rast eller en sagostund. 

Inser själv att detta låter som byråkratisvenska och verkar vara ett paragrafrytteri, men så har iaf jag tolkat det. 
  • Punkster
    nozpa skrev 2013-08-22 19:57:11 följande:

Ja men likaväl som att servera knäckebröd eller vafan som helst så kan dom ge en frukt. Alla vill ju ändå inte ha så vad gör det?
    Skolans pengar bör främja barnen. Och att få i sig något på förmiddagen gör ju att dom är mer vakna på lektionerna fram till lunch.  
    Absolut. Problemet är bara att 9 av 10 skolor (eller kommuner/huvudmän) inte har råd att ta den kostnaden heller. Då får pengarna tas från något annat, kanske resurspengar, pengar för lekmaterial eller annat. Då är nog chansen större att det införs ett fruktförbud, "ingen får om inte alla får". Och det vore minst lika absurt.
  • Punkster

Räknade lite snabbt. Om man utgår från att 1 kg äpplen kostar 20 kr och att det för enkelhetens skull går 5 äpplen på ett kilo. Då skulle frukten på skolan där jag jobbar kosta ca 4000 kr i veckan för alla barn. Det tror jag inte kommunen skulle gå med på att betala.

• Punkster
    nozpa skrev 2013-08-22 20:10:39 följande:

Nej jag håller med dig helt om det. Men sedan vet vi ju att alla inte gör på det viset. Och då är det samma barn som aldrig har frukt med sig.
    Och då är ju faktiskt frågan om skolan ska ta över föräldraansvaret och stå för frukten. 
  • Punkster
    Jimman skrev 2013-08-22 20:16:40 följande:
    Hur resonerar ni vid utflykter o matsäck då ? Det händer ju oxå några gånger per år i skolan
    När vi har utflykt står skolan för lunchen. Inget snack om saken. 
  • Punkster
    Fotbollsfan skrev 2013-08-22 20:17:17 följande:
    Kan man inte tänka att barnbidraget skall täcka ett äpple om dagen? Skulle barnet få en frukt om det var hemma? Dvs. Lov/ helg/ ledig ?
    Det är också en intressant fråga. 
  • Punkster
    Jimman skrev 2013-08-22 20:24:48 följande:
    Det gör ingen skola här på utflykter eller friluftsdagar , så du menar att skolan står o gör matsäck åt alla elever ?
    Nej, vi beställer utflyktslunch från skolköket nån vecka i förväg. Det brukar vara pastasallad eller något annat som kan serveras kallt, alt. korv/hamburgare som kan grillas på plats i skogen. Det funkar jättebra och är hur smidigt som helst!
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?