• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • Tuffen
    MalinEddie skrev 2013-08-22 18:35:11 följande:
    Nej,det är ju upp till skolan att komma med alternativ i dessa situationer.Att låta ett barn sitta utan kan aldrig vara rätt eller riktigt för något av barnen i klassen.jag hade blivit fly förbannat om jag fick sagt till mig på ett möte att det stod mellan de två alternativ du beskriver.
    Det är inte min sak att stötta andra föräldrar på detta sätt. Att skicka med sitt barn en frukt varje dag är en liten sak, men det betyder mkt för barnet. Här hemma väljer vi tillsammans en frukt varje dag innan vi åker till jobb och skola, jag tar en och yngsta sonen den andra. Ibland väljer han till mig och ibland jag till honom. Mysigt. 
  • Jimman
    Punkster skrev 2013-08-22 18:24:56 följande:
    Det är väl en tolkningsfråga isf. Och tolkningsföreträdet i det fallet antar jag att skolinspektionen har. Vet flera fall där föräldrar anmält "fruktkrav" till skolinspektionen, men jag har inte i minnet hur utfallet blivit. 

Sen är det väl en fråga om be/rekommendera och att kräva att man skickar med frukt. Formuleringar som "Det går bra att skicka med barnet en frukt till samlingen/förmiddagensrasten" och "Alla barn ska ha med sig en frukt varje dag" är ju ganska olika.  
    Har tittat o försökt hitta tråden men hittar den inte ! Tyvärr !

Men det stod klart o tydligt att man kunde kräva det i 6 års
  • Tuffen

Men kom igen! Hur mkt ska man egentligen behöva hjälpa vuxna människor? Är de kapabla att ha barn så är de kapabla att en gång per dag stoppa en frukt i sitt barns väska, undantaget är väl om föräldern är förståndshandikappad. 

• MalinEddie

Det handlar inte främst om de vuxna, det handlar främst om barnen som tvingas äta bredvid en tomhänt kompis eller sitta tomhänta! Självklart ska lärarna uppmärksamma problemet för dessa föräldrar men det bör också finnas en plan B. Att straffa föräldrar genom att straffa deras barn är aldrig rätt!

Avskyr CIO-metoder.
  • Jimman

Förstår faktiskt inte vad problemet skulle vara att skicka med en frukt ?

• Dr Mupp
    Jimman skrev 2013-08-22 19:34:04 följande:
    Förstår faktiskt inte vad problemet skulle vara att skicka med en frukt ?
    Problemet är att idiotföräldrar väljer att röka och kröka istället och har därmed inte råd med frukt till sina barn.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Jimman
    Dr Mupp skrev 2013-08-22 19:36:57 följande:
    Problemet är att idiotföräldrar väljer att röka och kröka istället och har därmed inte råd med frukt till sina barn.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
    Då är det illa
  • Mineralvatten

det är fel att det förväntas att barnen ska äta sin frukt gemensamt under en samling, men frukten i sig är inget fel.
    jag är vuxen och äter själv 2-3 mellanmål om dagen.
    =).

Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?