• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • Jimman
    any19877 skrev 2013-08-22 21:10:03 följande:

Mina barn får frukos vid nio tiden(gröt med äppelmos/mjölk, macka varannandag och varannan dag fil med flingor och macka). Dem får lunch kl 1 och frukt kl 3. Jag trodde att alla förskolor hade det så....

Ja förskolor men inte förskoleklasser
  • Foxtrott
    any19877 skrev 2013-08-22 21:10:03 följande:
    Mina barn får frukos vid nio tiden(gröt med äppelmos/mjölk, macka varannandag och varannan dag fil med flingor och macka). Dem får lunch kl 1 och frukt kl 3. Jag trodde att alla förskolor hade det så....
    I förskolan åts det frukost, lunch, mellanmål och fruktstund. Det är vid flytten till förskoleklass man som förälder plötsligt förvandlas till gorilla eftersom armarna tänjs ut av all frukthembärning från affären.
  • MrsPenn
    doubleinfinity skrev 2013-08-22 21:10:55 följande:
    hos oss får dem barn som glömt frukt en morot av personalen 
    NÄHÄ? EN HEL MOROT?

Seriöst, vi har råd att betala föräldrapenning RETROAKTIVT för alla invandrare, men vi har inte råd att ge barnen en frukt var?
    Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
  • beccagranen

Tycker dte är konstigt att förskola/dagis kan ordna med frukt 2-3ggr per dag, men inte skola.. borde väl tas ur samma "kassa"?

• mteriksson
    MrsPenn skrev 2013-08-22 21:14:01 följande:
    NÄHÄ? EN HEL MOROT?

Seriöst, vi har råd att betala föräldrapenning RETROAKTIVT för alla invandrare, men vi har inte råd att ge barnen en frukt var?
    ja men det är väl självklart! vi skyller allt på invandrare! Typiskt svensk mentalitet...

Har man inte råd att köpa frukt till sina barn , då ska man inte skaffa barn!
  • Aileen Allannah
    Jimman skrev 2013-08-22 21:03:58 följande:
    O att ens barn tycker det är mysigt att få göra egen matsäck o ha med har ingen betydelse ?
    Men för helvete, skärp dig nu! Du kan göra hur mycket matsäck du vill med ditt barn, det kan jag också göra, på helgerna och lovdagar. Eller varför inte efter skolan? Men NEJ, hur jävla mysigt din unge än tycker det är att göra matsäck så är det inget som kan tvingas fram. Skolan ska vara kostnadsfri, det betyder att man inte kan kräva matsäck.

• chrissepisse

De har ingen gemensam fruktstund, utan man får äta sin eventuella frukt när man känner att man behöver den. Att vara det där barnet som är utan frukt är nog inte så roligt, så jag tycker det är bra att man inte gnuggar in det genom att ha fruktstund för alla.

• Jimman
    Aileen Allannah skrev 2013-08-22 21:17:02 följande:
    Men för helvete, skärp dig nu! Du kan göra hur mycket matsäck du vill med ditt barn, det kan jag också göra, på helgerna och lovdagar. Eller varför inte efter skolan? Men NEJ, hur jävla mysigt din unge än tycker det är att göra matsäck så är det inget som kan tvingas fram. Skolan ska vara kostnadsfri, det betyder att man inte kan kräva matsäck.

Har aldrig sagt att skolan ska tvinga fram det , jag pratar om föräldrar som inte tycker att barnen är värd en frukt på skolan eller en matsäck på friluftsdagar för att föräldrar tycker det är en princip o ska tjafsa o bråka om det
  • any19877

Jag håller med...det är ju så orättvist. Vi ska jobba heltid och betala skatt för att visa ska få gratis pengar....

• L83

På mina barns skola och dagis får de frukt varje dag gratis. Även utflykter står skolan för... För att annars är det alltid barn som glömmer eller blir utan. Eller så jämför eleverna varandras matsäckar. Så om skolan fixar så får alla likadant. Mycket bättre!

Flicka-03, Pojke-05, Pojke-08, Pojke-11, Bebis-14
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?