• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • puss
    nozpa skrev 2013-08-22 20:12:38 följande:

Nej det står inte det. Jag var nog lite dömande och hade andra inlägg från den personen i tankarna med.
    Okej, jag har inte läst de andra inläggen. Då förstår jag din reaktion.
  • Punkster
    nozpa skrev 2013-08-22 20:10:39 följande:

Nej jag håller med dig helt om det. Men sedan vet vi ju att alla inte gör på det viset. Och då är det samma barn som aldrig har frukt med sig.
    Och då är ju faktiskt frågan om skolan ska ta över föräldraansvaret och stå för frukten. 
  • Marlean

Hur mycket pengar kan det gälla? En påse full med frukt kostar 65kr. Det borde räcka till alla barn även på en stor förskola. Av solidaritet hade jag nog köpt det till barnen men av princip ska ju skolan vara avgiftsfri och detta innebär en kostnad för föräldrarna som de inte ska behöva gå med på.

• EJai

Dessa barn som inte har det får man väll lägga lapp i deras fack då föräldrarna inte kandke tänker på det.

• nozpa
    puss skrev 2013-08-22 20:13:52 följande:
    Okej, jag har inte läst de andra inläggen. Då förstår jag din reaktion.

Nej inte just i denna tråden. Men liknande gällande liknande saker. Struntsamma.
  • nozpa
    Punkster skrev 2013-08-22 20:13:53 följande:
    Och då är ju faktiskt frågan om skolan ska ta över föräldraansvaret och stå för frukten. 

Ja dom tar ju över och står för lunchen. Så det är väl egentligen ingen större skillnad. Förutom ekonomiskt då. Jag anser att folk såklart bör skicka med en frukt. Men nu gör ju inte alla det.
  • Jimman

Hur resonerar ni vid utflykter o matsäck då ? Det händer ju oxå några gånger per år i skolan

• Fotbollsfan

Kan man inte tänka att barnbidraget skall täcka ett äpple om dagen? Skulle barnet få en frukt om det var hemma? Dvs. Lov/ helg/ ledig ?

• puss
    nozpa skrev 2013-08-22 20:15:16 följande:

Nej inte just i denna tråden. Men liknande gällande liknande saker. Struntsamma.
    Ok!!

*struntar järnet*
  • Jimman
    nozpa skrev 2013-08-22 20:16:09 följande:

Ja dom tar ju över och står för lunchen. Så det är väl egentligen ingen större skillnad. Förutom ekonomiskt då. Jag anser att folk såklart bör skicka med en frukt. Men nu gör ju inte alla det.
    Lunch ingår i det vi betalar skatt till skolor
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?