• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • Tuffen

En morot kostar kanske 2 kr. Det handlar alltså om ca 40 kr i månaden. Hur kan folk INTE ha råd med det???

• elyse

Visst borde skolan kunna erbjuda frukt, men jag kommer ihåg hur skönt det var att vi hade med egen frukt i förskoleklassen. Jag åt t.ex. inte banan (och gör det inte nu heller) och sällan röda äpplen eller apelsiner och tyckte att det var bra att jag fick med mig frukt jag faktiskt kunde äta (gula/gröna äpplen, klementiner, nektariner ...) istället för att bli itvingad sådant jag inte ville ha, som på förskolan.

• Butterscotch
    Jimman skrev 2013-08-22 20:33:15 följande:
    Har aldrig varit med om att nån skola ( har själv gått o har två barn som gått ) fått matsäck från skolan ! Matsäck är ingen avgift !

Det är klart att det är en typ av avgift
  • glassen

Sonen har också med frukt, och det tycker jag är bra. Jag vet inte om det finns barn som inte har med frukt pga föräldrarnas dåliga ekonomi, men jag hoppas verkligen skolan har en beredskap i så fall och ser till att det barnet får frukt från skolan.

• Duckan

Tuffen, jag tänker som du, hur har man inte råd med det? Nåt är helt galet då.

• Jimman
    Butterscotch skrev 2013-08-22 20:43:22 följande:

Det är klart att det är en typ av avgift
    Avgift är ett pris för en tjänst
  • beccagranen

Jag tycker det är bra att dom får ett mellanmål på förmiddagen, inte alltid det äts frukost så flitigt här. Stör mig dock på att under dessa två vecor sonen gått i förskoleklass är det alltid barn som glömt frukt 1-3st, och det är alltid min son som delar med sig för att han är "för snäll". Visst det är ju schyst men jag funderar på om inte det vore bättre att alla föräldrar la en summa per termin så kunde fröken införskaffa frukt för varje vecka, ofta räcker det med ett halft äpple i bitar osv.

• Fröken Vargh

Vår son har också börjat i förskoleklass och här är det också frukt med varje dag som gäller. Dock äter de inte den under någon samling (kanske just därför att det kan finnas barn som inte har frukt alt. inte vill äta sin frukt just då), utan barnen får välja själva när de vill äta den. Idag låg clementinerna kvar i ryggsäcken.. Vi är inte så förtjusta i just frukt här hemma... Så får se längre fram om det är någon mening med att skicka med.

Det jag däremot är lite chockad över är den dåliga, processade maten som serveras varje dag! Och att ge små barn Lätt&Lagom på mackorna...... De menar på att det finns överviktiga barn och därför använder de Lätt&Lagom. Vilken dålig ursäkt, sedan kan de servera upptinad fryst fettdrypande pyttipanna med kött vet inte från var, tro f*n att barnen blir överviktiga. Funderar allvarligt på att börja skicka med matlåda.

Har aldrig varit med om att nån skola ( har själv gått o har två barn som gått ) fått matsäck från skolan ! Matsäck är ingen avgift !
    När jag var liten själv fick vi alltid matsäck med från skolan. De bjöd på yoggi, grillad korv i bröd, mastigare lunchmackor m.m. och frukt.
  • Aileen Allannah
    Skolan ska vara kostnadsfri då, klarnar det då? Skolorna jag gått på har alltid stått för lunch, även om de flesta valde att ta med matsäck.
  • Jimman
    Aileen Allannah skrev 2013-08-22 20:52:54 följande:
    Skolan ska vara kostnadsfri då, klarnar det då? Skolorna jag gått på har alltid stått för lunch, även om de flesta valde att ta med matsäck.
    Stor skillnad på kostnadsfri o avgiftsfri ! Har man inte råd med en frukt till barnet så har man stora problem !
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?