Inlägg från: Tuffen |Visa alla inlägg
  • Tuffen

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Jättebra, om det inte är så som det var på äldsta sonens skola i början. Då tog man all frukt som barnen hade med sig och delade på de barn som var där. Men det var ju samma barn som hade med sig frukt varje dag och samma föräldrar som sket i att skicka med frukt. Hur schysst är det? Snacka om att snylta på andra. Det togs upp till diskussion och förändrades så att de barn som hade med sig frukt faktiskt fick äta sin egen frukt. De barn som inte hade med sig fick vara utan. Det tycker jag är bättre än det första, faktiskt. 

• Tuffen
    MalinEddie skrev 2013-08-22 17:42:58 följande:
    Så du tycker barnen ska straffas för föräldrarnas glömska eller ovilja? Usch, vad hemskt.
    Ska vi straffas för att vissa struntar i att skicka med barnen frukt? Mitt barn straffades ju, han fick en halv frukt när han skulle ha haft en hel. Är det schysst? 
  • Tuffen
    MalinEddie skrev 2013-08-22 18:11:50 följande:
    Tuffen:det sa jag inte,jag reagerade på det andra du skrev.
    Nä, det skrev du inte, men det blir ju konsekvensen. 
  • Tuffen
    MalinEddie skrev 2013-08-22 18:19:48 följande:
    Tuffen:jag tycker att det är hemskt att föräldrar accepterade detta när det togs upp till diskussion.Oavsett om mitt barn alltid har med sig frukt skulle jag se längre än min familj.mina barn hade förövrigt mått dåligt av att sitta jämte en kompis och äta om kompisen var tomhänt,de tänker underbart nog på andra än sig själva.
    Fast det är en annan sak. Om mitt barn VILL dela sin frukt med en kompis så är det ok, men inte att mitt barn systematiskt ska fråntas halva sin frukt av personalen för att andra föräldrar inte bryr sig. 
  • Tuffen
    MalinEddie skrev 2013-08-22 18:35:11 följande:
    Nej,det är ju upp till skolan att komma med alternativ i dessa situationer.Att låta ett barn sitta utan kan aldrig vara rätt eller riktigt för något av barnen i klassen.jag hade blivit fly förbannat om jag fick sagt till mig på ett möte att det stod mellan de två alternativ du beskriver.
    Det är inte min sak att stötta andra föräldrar på detta sätt. Att skicka med sitt barn en frukt varje dag är en liten sak, men det betyder mkt för barnet. Här hemma väljer vi tillsammans en frukt varje dag innan vi åker till jobb och skola, jag tar en och yngsta sonen den andra. Ibland väljer han till mig och ibland jag till honom. Mysigt. 
  • Tuffen

Men kom igen! Hur mkt ska man egentligen behöva hjälpa vuxna människor? Är de kapabla att ha barn så är de kapabla att en gång per dag stoppa en frukt i sitt barns väska, undantaget är väl om föräldern är förståndshandikappad. 

• Tuffen

En morot kostar kanske 2 kr. Det handlar alltså om ca 40 kr i månaden. Hur kan folk INTE ha råd med det???

• Tuffen
    Empath skrev 2013-08-23 07:41:40 följande:
    Det är hål i huvudet att kräva att de har med sig frukt och ha en fruktstund där skolan inte bistår med frukten.

Det är ju om något att skapa klyftor redan från början, de barn som aldrig har med sig frukt gissa hur de kommer pekas ut. Om något är obligatoriskt och kallas fruktstund får skolan stå för frukten det är inget mer att diskutera helt ärligt talat. Skolan ska vara avgiftsfri, om en "fruktstund" förläggs på skoltid ska frukten ingå.

Det handlar inte om hur svårt det är, tänk längre än er egen familj. Alla har inte tid eller pengar över att skicka med frukt, bara för att du har det betyder det inte att ditt barns bästa kompis har det. Och de som är snälla och skickar med extra frukt för de som inte har något, oerhört snäll tanke men allt som innebär extra avgifter som enkelt kan användas för att peka ut elever hör inte hemma i skolan.

Det behöver inte ens handla om dåliga föräldrar, det är så jävla enkelt att hamna i en situation där man inte har tid råd eller möjlighet att göra sånna småsaker som ni pratar om. Alla ska ha lika förutsättningar på skolan, det skapas inte genom hemfinansierad frukt.  
    Inte tid? Tar det lång tid att stoppa ned ett äpple i barnets väska, eller vad? 
  • Tuffen
    Empath skrev 2013-08-23 08:26:46 följande:

Om nu frukt ploppar upp magiskt i allas hem så visst men under stora delar av året måste man faktiskt åka och köpa frukten. Om du tänker lite längre än bara tiden för att stoppa ner den i väskan...
    Ja,men man ska väl ändå åka och handla. Det kommer väl ingen undan. Att då köpa några äpplen eller morötter är väl ingen stor sak! 
  • Tuffen
    Rocket Mania skrev 2013-08-23 09:24:52 följande:
    Sedan kanske alla barn inte äter det
    Man kan inte vara petig om mamma och pappa har dåligt om pengar. 
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?