Inlägg från: Tuffen |Visa alla inlägg
  • Tuffen

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Får man verkligen ta frukt från de barn som har med sig och dela till de andra, även om alla barn får frukt? Är inte det stöld? Att barnen frivilligt ger till varandra är en sak, men att göra som vår skola först gjorde (samla in all frukt och dela den till alla barnen, även de som inte hade med sig) känns faktiskt som stöld. 

• Tuffen
    maddeemma skrev 2013-08-23 10:39:20 följande:
    Min dotter ska också ha med sig frukt eller liknande på morgonen. Jag hade gärna skickat med extra så hon kan bjuda om något barn inte har men barnen får inte bjuda pga att några barn tigger av dom andra. Det var också problem med att en tjej i klassen stal mellanmålet ur dotterns och andra barns ryggsäckar så dottern blev utan. Detta löste sig dock väldigt fort då jag tog upp detta med läraren.
    Stöld! Vilka barn det finns! :(
  • Tuffen
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-23 11:02:43 följande:
    Jag gjorde så ett tag att pga min glömska fick min dotter med all frukt för veckan på måndagen. Tyvärr så hade hon aldrig någon frukt på onsdagen eftersom fröknarna tog frukt från hennes påse och gav till andra och vissa torsdag/fredagar hade hon ingen frukt och då klagade de. Jag fick förklara men en fröken stod på sig att har barnen mer frukt med sig måste de dela med sig. Jag fick ta det med rektorn.
    Återigen, stöld. 
  • Tuffen
    MrsPenn skrev 2013-08-23 13:09:04 följande:
    Fast om man VERKLIGEN inte ville att någon unge skulle bli utanför då skulle man införa skoluniform. I England får fattiga familjer bidrag till den om det inte finns pengar till inköp.
    Håller med. Frukten är ju det lilla. Värre är väl att Kalle inte kan spela innebandy med kompisarna för att mamma inte har körkort och hallen ligger en mil bort eller att kompisarna ska åka till ett lekland på helgen och föräldrarna inte har råd att låta Olle följa med eller dylika grejor. Där pratar vi om verkligt utanförskap. När kompisarna lirar i laget och Kalle vill vara med men inte kan. Eller när alla har mobiltelefoner men mamma inte har råd att köpa en till Fia, t ex. 40 kr till frukt är ju en piss i Mississippi!!! 
  • Tuffen
    Aileen Allannah skrev 2013-08-23 13:22:26 följande:
    Tuffen - jag tror du missförstår lite. Skolan är inte frivillig alls, vilket all det andra är som du räknade upp. Skolan får inte kräva att barnen ska ha med sig frukt, eftersom den ska vara kostnadsfri.
    Fast frågan handlar ju om utanförskap! 
  • Tuffen
    Loppan2701 skrev 2013-08-23 16:39:10 följande:
    Självklart ska skolor stå för frukten, av principskäl, inte pga att föräldrar inte skulle ha råd etc. Barnen behöver något att äta mellan frukost hemma och lunch i skolan, för att orka tänka. Detta har min sons skola löst med att barnen får ta med sig macka, frukt eller grönsak.

Däremot har min sons pappa (läs: pappans sambo) på sina veckor gång på gång STRUNTAT i att sonen är allergisk (pga pollenallergi) mot viss frukt/grönsak, så sonen sitter ibland på fruktstunderna och tittar på medan de andra äter sin frukt.

VARFÖR resp lärare inte SER sådant, är för mig en gåta. Har tagit upp det med lärarna att de kanske borde prata med pappan, men utan resultat. (JAG kan inte prata med pappan, han har tusen ömma tår som blir trampade på om JAG pratar med honom.) Äpple Följden blir att sonen inte kan koncentrera sig lika bra som de andra barnen, vilket de tror är problem hemma (hos oss eller hos pappan).

Jag blir sååå trött. :-/
    Det är ni som ska lösa era problem inom den utvidgade familjen!!! Skolan ska fixa det ena än det andra. Det är ju för sjutton NI som får se till att det funkar, lägg inte på skolan att barnets ena familjehalva är dysfunktionell. Blir så trött på allsköns grejor som lärare ska se och ta tag i........ Ta tag i det själva!!!  
  • Tuffen
    lantmamman skrev 2013-08-23 19:10:33 följande:
    Ok, testar igen:
    Sen när blev det nödvändigt att ha fruktstund i skolan?
    Mina växande pojkar funkar mkt bättre om de får en frukt i magen runt halv 10-10. Kanske är annorlunda med flickor. 
  • Tuffen
    Aileen Allannah skrev 2013-08-23 21:09:02 följande:
    De KAN inte kräva det, det är det som är grejen. De allra flesta gör gärna i ordning matsäck och skickar med frukt, men det handlar om principen, skolan ska vara kostnadsfri.
    Ja, skolan ska vara avgiftsfri, men mindre kostnader accepteras. Det finns beslut på det. Matsäck, t ex, räknas som en mindre kostnad. 
  • Tuffen
    hammarhajen skrev 2013-08-24 08:35:09 följande:

Och då är det DÄR problemet finns. Hos socialtjänsten, eller i de lagar och bestämmelser som reglerar vad socialtjänsten får och inte får.

Inte att skolan ber föräldrar skicka med ett äpple för att barnen ska orka förmiddagen. För det kan man mycket väl begära att föräldrar som är kapabla att ha barn ska fixa. Och innan någon skjuter mig - SJÄLVKLART kan vi alla glömma ibland. Och det är helt okej. Det kanske till och med är en "motgång" som kan vara nyttig att träna på. Ibland glömmer man. Och det kan gå bra ändå. Livet är sådant, fullt med små jobbigheter som man måste lära sig hantera och småproblem som man måste lära sig lösa. Under mina år som lärare har jag aldrig varit med om att barn som är trygga och känner sig älskade blir utom sig av en glömd frukt. De kan tycka att det känns trist, så klart, men alla glömmer ibland och barn delar med sig till andra. De som känner att det "svider inuti", "mår dåligt och går sönder inombords" och vad nu alla skrivit om här, de är nog lite för snabba med att projicera sin egen oro på barnen.

Det svider absolut hos de som känner att deras mamma och pappa inte kan eller vill bry sig. Och den ungen har ett jobbigt svid inuti även när skolan inte har fruktstund. Den ungen behöver RIKTIG hjälp, inte att bekymren kokas ner till "ingen frukt" och göms bakom att fröken fixar ett äpple. Men en trygg och älskad unge kan absolut hantera en glömd frukt, man får prata lite om att alla glömmer, berätta en tokig historia om när man själv glömt, dra en parallell till kompisen som glömde idrottskläderna i förrgår och kanske ha en reservfrukt som den som glömt kan få. Det är ingen världskatastrof.   

Jag har inte alls något emot att skolan står för frukt, tvärt om! Under förutsättning att den extra kostnaden skjuts till från KOMMUNEN och inte tas från skolans befintliga budget och under förutsättning att arbetsuppgifterna sköts av EXTRA personal, inte läggs på befintlig personals arbetsbörda.
    Exakt. Man hjälper inte barnet genom att skyla över bristerna. 
  • Tuffen
    LunaLunatic skrev 2013-08-24 13:10:06 följande:
    Precis, läraren har ju en massa alternativ. Hen kan ta med frukt själv till barnet, lämna klassen och åka till affären, säga åt övriga barn att dela med sig. Finns massa bra sätt!
    Fixa fram några äpplen? Hur då? Matsalen kanske inte ens finns i samma byggnad? Ska hon lämna klassen för att fixa frukt åt barn vars föräldrar är lata? Om så skedde i min sons klass skulle jag gå i taket och starkt ifrågasätta lärarens intelligens! 
  • Tuffen

Håller med någon ovan som skrev att om barnet är älskat och har en bra hemmiljö så spelar det ingen roll om man missar frukten någon gång. 

• Tuffen
    GummiGutta skrev 2013-08-24 16:01:42 följande:
    Kan inte skolan helt enkelt avskaffa den organiserade fruktstunden om det nu anses så fruktansvärt och stigmatiserande för dom som av olika anledningar inte har med sej nån frukt? Jag tror inget barn dör av svält av att få vänta till lunch, lite trötta och griniga kanske vissa barn blir. Dom som vill ha med sej en frukt får väl käka upp den i nåt hörn under rasten.
    Då åter inga barn frukt. Fruktstund är viktigt, åtminstone för växande killar. 
  • Tuffen
    Aileen Allannah skrev 2013-08-24 20:55:50 följande:
    Det gör de visst. Och  är det så viktigt så får föräldrarna ta sitt ansvar för att lära ungarna att de måste äta sin frukt. Hur var det med föräldraansvar?
    Jag tar ansvar hemma. Jag talar med sönerna om vikten av att äta frukten. Jag kan dock inte kolla detta i skolan, det är skolans ansvar. Och nej, när fotbollsplanen hägrar äter inte sönerna frukten om det inte är fruktstund. 
  • Tuffen
    erper skrev 2013-08-24 22:57:44 följande:
    Skulle det inte ske pga att någon förälder hade klagat hade jag som medlidande förälder gått i taket och sett till att det löser sig. Är mänskligheten i sverige så patetisk att någon går i taket för att en lärare är medlidande för ett barn som har problem av någon anledning att få med frukt?

Nej jag hade till och med fixat frukt själv om det skulle vara ett så stort problem.
    Hur kan folk vara så kalla, tänk dig in i barnets egen sits.

Det är en säkerhetsfråga. Läraren har tillsynsplikt, får inte lämna gruppen!!! 
  • Tuffen
    allas skrev 2013-08-25 08:02:26 följande:
    finns en lag som säger att inget får kosta i skolan. med andra ord skall frukten vara grattis
    Det finns inget som säger att skolan inte får rekommendera föräldrar att skicka med frukt till fruktstunden. Om man inte vill att barnet ska äta frukt så skickar man inte med. Få skolor har det som tvång, om ens någon. Man REKOMMENDERAR föräldrar att skicka med frukt, men föräldrar måste inte. Sedan att deras barn då får vara utan frukt, det får väl föräldrarna stå för själva och fundera över. 
  • Tuffen
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-25 08:18:18 följande:
    Står SIF till lunch?
    Här äter fritidsbarnen frukost 7:30 och lunchen är 10:30, tre timmar senare. Då borde man inte hinna bli vrålhungrig. Sedan börjar skolan inte förrän 9:10 och de barn som kommer hemifrån äter frukost innan de går till skolan dvs 8:30 två timmar innan lunch så varför man ska ha fruktstund innan lunch är för mig en gåta. Kanske för att spara in pengar på lunchen genom att hålla nere på kostnaden. Barnen har ju redan något i magen när lunchen är och äter inte lika mycket.
    Men så ser det ju verkligen inte ut för alla barn! Här äter sönerna frukost vid 7.15, sedan är det lunch 11.15. Och ja, de hinner bli vrålhungriga på den tiden. Aktiva, växande barn behöver energi. 
  • Tuffen
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-25 08:27:29 följande:
    Hur gamla är dina barn då?
    Hade de gått i mina barns skola låter det som om det är 2-3 med den bamba tiden.
    För på vår skola hinner inte alla barn F-9 äta i bamba innan kl 12:30 om man inte några börjar äta kl 11:30.
    En i ettan, en i fyran. 
  • Tuffen
    linnea1977 skrev 2013-08-27 10:23:43 följande:
    Mycket intressant tråd det här.

Folk ska bara ha å ha..... frukt i skolan har alltid varit frivilligt (oavsett vad som står i veckobrev etc) men oftast näst intill nödvändigt för många barn. Om du tycker det är för dyrt med ett sketet Lidl-äpple skicka inte med då? Eller skicka med en knäckemacka? Men det blir synd om din unge. Om ditt barn hade varit hemma hade hen inte fått nån frukt då?

Sitter här å funderar över vilka sorters föräldrar som tjafsar om detta. Jag får upp en bild i huvudet på en rökande, frekvent helgkrökande stamkund på svenska spel. En som barnsligt inte förstår att barnens fruktstund är viktigare än ens egna laster. Man röstar säkert på nåt rött parti oxå för att säkerställa att akassan alltid ska flöda fritt.....

Oups..... sa jag högt nu vad många tänker?

Nu ska jag luta mig tillbaka och lyssna på skriken från alla ömma tår......
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?