Loppan2701 skrev 2013-08-23 16:39:10 följande:
Självklart ska skolor stå för frukten, av principskäl, inte pga att föräldrar inte skulle ha råd etc. Barnen behöver något att äta mellan frukost hemma och lunch i skolan, för att orka tänka. Detta har min sons skola löst med att barnen får ta med sig macka, frukt eller grönsak.
Däremot har min sons pappa (läs: pappans sambo) på sina veckor gång på gång STRUNTAT i att sonen är allergisk (pga pollenallergi) mot viss frukt/grönsak, så sonen sitter ibland på fruktstunderna och tittar på medan de andra äter sin frukt.
VARFÖR resp lärare inte SER sådant, är för mig en gåta. Har tagit upp det med lärarna att de kanske borde prata med pappan, men utan resultat. (JAG kan inte prata med pappan, han har tusen ömma tår som blir trampade på om JAG pratar med honom.)
Följden blir att sonen inte kan koncentrera sig lika bra som de andra barnen, vilket de tror är problem hemma (hos oss eller hos pappan).
Jag blir sååå trött. :-/
Det är ni som ska lösa era problem inom den utvidgade familjen!!! Skolan ska fixa det ena än det andra. Det är ju för sjutton NI som får se till att det funkar, lägg inte på skolan att barnets ena familjehalva är dysfunktionell. Blir så trött på allsköns grejor som lärare ska se och ta tag i........ Ta tag i det själva!!!