• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • Mineralvatten
    Niklas2k skrev 2013-08-22 22:16:31 följande:
    Tror du att det kravet kommer primärt från skolan?
    eh ja det blir svårt och delta på gymnastiken om man inte har skor och kläder efter säsong, samt handuk etc så man kan duscha efter lektionen.
  • Dr Mupp
    Niklas2k skrev 2013-08-22 22:17:44 följande:
    Det är vissa saker som du är skyldig att se till att dina barn har. Att du tillgodoser vissa behov.
    Du är inte skyldig till att se till att barnen har frukt med sig till skolan varje dag.
    Är ryggsäck och gympakläder ett grundläggande behov eller nått som beror på att barnet går i skolan?
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Mineralvatten
    Det är vissa saker som du är skyldig att se till att dina barn har. Att du tillgodoser vissa behov.
    Du är inte skyldig till att se till att barnen har frukt med sig till skolan varje dag.
    men hur ska barnet då äta mellanmål?
  • Nicke
    Dr Mupp skrev 2013-08-22 22:16:49 följande:
    Vart jag bor spelar ingen roll. Vi får hem ett papper att barnen ska ha med sig regnkläder, sittunderlag och vattenflaska i ryggsäck så de kan gå iväg till skogen. Matsäck tvingas vi inte att ta med men det rekommenderas. De som inte har med matsäck får titta på när de andra äter.

Inomhus ska barnen ha inneskor, likaså ska de ha inneskor på gympan. 
    Hur är "kravet" utformat?
    Vi får också liknande brev men jag tolkar det inte som ett krav. Nu har ungarna allt det där eftersom att det behövs även hemma. Några inneskor är det inte heller något krav på men det rekommenderas. Här får ungarna som inte har med sig matsäck eller frukt av diverse anledningar matsäck från skolan. Jag skickar ibland med mina mer än vad som behövs och då delar man med sig. Ingen behöver sitta och titta på. Det låter chyrre.
  • Nicke
    Mineralvatten skrev 2013-08-22 22:20:34 följande:
    men hur ska barnet då äta mellanmål?
    Med munnen? Maten står skolan för.
  • Aileen Allannah
    Jimman skrev 2013-08-22 22:13:17 följande:
    Har aldrig sagt att det är synd om barnen som får matsäck från skolan ? Sluta tolka som du vill !
    Lämnar här nu o fixar en matsäck till min dotter som ska på utflykt med "dagis" imorgon , gör det med glädje !
    Nej, du skrev att man bör skicka med matsäck till barnen eftersom de tycker det är mysigt.
    Jimman skrev 2013-08-22 22:06:20 följande:
    Det gör jag inte men det är så fånigt att att inte kunna ge sitt barn en frukt till skolan för att det ska ingå !
    Vet du vad som är fånigt? Att inte kunna se längre än till sig själv. DET är fånigt. Att stå upp för allas lika värde är aldrig någonsin fånigt.

• Tristan69
    Det är vissa saker som du är skyldig att se till att dina barn har. Att du tillgodoser vissa behov. Du är inte skyldig till att se till att barnen har frukt med sig till skolan varje dag.

Nej, men gnäll då inte över att skolan har fruktstund och att alla andra barn får äta frukt men ditt får vara utan. Det hela kommer ner till ett enkelt val.
  • Nicke
    Dr Mupp skrev 2013-08-22 22:20:34 följande:
    Är ryggsäck och gympakläder ett grundläggande behov eller nått som beror på att barnet går i skolan?
    Testa, ingen kommer att tvinga din unge att ha ryggsäck och gympakläder kan du ta vilka som helst om du vill.
  • Nicke
    Tristan69 skrev 2013-08-22 22:21:47 följande:

Nej, men gnäll då inte över att skolan har fruktstund och att alla andra barn får äta frukt men ditt får vara utan. Det hela kommer ner till ett enkelt val.
    Ah, nu stoppar du ord i munnen på mig. Går det bra? Jag älskar när folk hittar på saker som jag inte har sagt.
    Antingen är alla utan  eller så får också alla. DET är ett enkelt val egentligen. Att folk inte tänker längre än till sig själva är dock ingen nyhet.
  • Mineralvatten
    Niklas2k skrev 2013-08-22 22:21:41 följande:
    Med munnen? Maten står skolan för.
    men skolorna står inte för mellanmål.
    de står en så kallad lunch (mestadels äckligt helfabrikat).

Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?