• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • Nicke
    Tristan69 skrev 2013-08-22 22:53:55 följande:

Får inte den som lever på försörjningsstöd sina pengar oavsett om de går till frukt eller alkohol? Det är alltså ingen tankevurpa eftersom den som inte är berättigad till försörjningsstöd kan inte knalla in på socialkontoret och begära att de skall betala för frukt till barnens fruktstund. Tänk till lite nu.
    Jo, men nu pratar jag om att frukten skall prioriteras till vilket pris som helst och att alla på socialbidrag kan göra det. Alla som ligger under normen och inte går på bidrag bland annat. Tänk lite själv istället. Du har redan bestämt vad jag har sagt. 
  • Tristan69
    Aileen Allannah skrev 2013-08-22 22:50:18 följande:
    Människor som sätter sig till doms över andra människor är rätt värdelösa, faktiskt. Du har ingen aning om hur det ser ut i ALLA familjer, så kliv ner från dina höga hästar.

Jag bryr mig inte om hur det ser ut i alla familjer - jag vet bara att det är fullt möjligt att kunna ge sina barn det som krävs ifall man bara väljer att prioritera rätt. Det finns alltid någon vänstertomte som du som dyker upp och anser att samhället skall ge alla allt, men ni glömmer bort att samhället det är vi som jobbar och betalar skatt. Kan man inte prioritera sitt barns behov ska man inte ha barn!
  • Dr Mupp
    Niklas2k skrev 2013-08-22 22:55:09 följande:
    Ja, men nu har ju du inte träffat alla människor.
    Om det inte finns någon speciell aktivitet eller stund så finns det inte heller något att bli utesluten ur.
    Nej det är ju mycket bättre att barnen aldrig har nått annan är salsundervisning. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Aileen Allannah
    Jimman skrev 2013-08-22 22:54:11 följande:
    Anmäler en del inlägg på vissa som i många trådar inte kan låta bli att vara otrevliga !
    Du vet att man, enligt reglerna, inte får väga in hur någon beter sig i andra trådar va? Om vi nu ska vara noga...
  • Jimman
    Niklas2k skrev 2013-08-22 22:56:37 följande:
    Jo, men nu pratar jag om att frukten skall prioriteras till vilket pris som helst och att alla på socialbidrag kan göra det. Alla som ligger under normen och inte går på bidrag bland annat. Tänk lite själv istället. Du har redan bestämt vad jag har sagt. 
    Väljer man att leva under normen utan att söka bidrag så får man nog tänka om i fall man inte kan lägga några kr i veckan på frukt
  • Lindsey Egot NO1

Dessa fruktstunder gjorde mig galen. Har både haft barn i förskoleklass eller rättare sagt F-2 klass och jobbat i förskoleklass och dessa jävla fruktstunder. Man glömmer köpa och vips är barnen utan, föräldrar glömmer och vips sitter det ett barn utan. Eller de föräldrar som anser att russin är frukt och sedan kommer det torkad fruk/torkard frukt i yoghurt osv. Skolan ska vara avgiftsfri och är det viktigt med fruktstunder får skolan köpa in så det blir lika och att alla får.

• Aileen Allannah
    Tristan69 skrev 2013-08-22 22:56:44 följande:

Jag bryr mig inte om hur det ser ut i alla familjer - jag vet bara att det är fullt möjligt att kunna ge sina barn det som krävs ifall man bara väljer att prioritera rätt. Det finns alltid någon vänstertomte som du som dyker upp och anser att samhället skall ge alla allt, men ni glömmer bort att samhället det är vi som jobbar och betalar skatt. Kan man inte prioritera sitt barns behov ska man inte ha barn!
    Äsch då, nu blev jag placerad i ett politiskt fack tror jag? Jag tror faktiskt inte att du vet så mycket som du tror att du gör. Jag anser att individen har ett väldigt stort eget ansvar, men jag anser också att barnen inte ska straffas för sina föräldrars oförmåga, vad den än må handla om.
  • Nicke
    Jimman skrev 2013-08-22 22:58:47 följande:
    Väljer man att leva under normen utan att söka bidrag så får man nog tänka om i fall man inte kan lägga några kr i veckan på frukt
    Tänk om det var så enkelt att alla kunde välja.
    Dr Mupp skrev 2013-08-22 22:57:23 följande:
    Nej det är ju mycket bättre att barnen aldrig har nått annan är salsundervisning. 
    Man kan hitta på andra saker istället.
  • Jimman
    Aileen Allannah skrev 2013-08-22 22:57:54 följande:
    Du vet att man, enligt reglerna, inte får väga in hur någon beter sig i andra trådar va? Om vi nu ska vara noga...
    Man får inte vara otrevlig mot andra vilket några i denna tråd varit mot vissa
  • Tristan69
    Niklas2k skrev 2013-08-22 22:56:37 följande:

Alla barn bör äta minst 400g färsk frukt och grönsaker per dag, vilket inte sker med dagens skollunch som får kosta 4-17 kr beroende på var man bor. Har man så dålig inkomst att man inte kan försörja ett barn fullt ut skall man inte skaffa barn. Lever man redan på försörjningsstöd och inte klarar av att försörja sig själv är det alltså fullständigt vansinnigt att skaffa barn.
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?