• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • MrsPenn
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-22 23:17:48 följande:
    Nä alla ska ha med sig en namnad plastkopp
    Jiiiiiiiiisus.
    Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
  • MrsPenn
    Dr Mupp skrev 2013-08-22 23:18:17 följande:
    Nej det är inte precis miljövänligt med plastmuggar på toa. 

Vi köpte muggarna på stadium, 25 kr för fyra stycken. Perfekta till skolan.  
    K bry.

Godnatt alla!
  • Lindsey Egot NO1

Fast skolan ska vara avgiftsfri och då får skolan betala fruktstunder. Barn i 3-5 hade inte fruktstunder så varför F-2 skulle ha det förstår jag inte.

• Tusselina

Undrar när denna fruktstundsfantatism uppstod - fanns inget sådant i alla fall när jag gick på dagis och lågstadiet under 80-talet (det förekommer väl i alla fall inte i högre årskurser än så även nu?). 

Ingen åt några medtagna mellanmål alls och "fruktstund" existerade inte.  Hyfsat ofta bjöds det på "apelsinbåtar" - typ 1-2 stycken till rätter som saknade lite för mycket c-vitamin. 

Lustigt nog svälte ingen av oss ihjäl ändå ;)

I princip alla åt också skolmaten trots att det inte fanns några alternativ förutom vid allergier och i perioder fanns fil som alternativ när det var soppa. Salladsbord att välja mellan olika grönsaker tillkom på mellanstadiet - ungfär ingen nyttjade det. Vegetarisk mat gick att få mot specialintyg (var själv vegetarian mellan 14-19 år, men aldrig fanns det som allmänt alternativ).

All frukt och allmän mellanmål fanatism och hur alla måste ha massa alternativ att välja mellan nu så verkar ätstörningar vara ett mycket mer problem idag för att inte tala om övervikt och allergier.

Debatten när jag gick på lågstadiet var inte hur barnen skulle överleva mellan frukost och lunch utan att lunchen serverades för tidigt så barnen inte hann bli hungriga...  

• Aileen Allannah
    dreamy skrev 2013-08-22 23:16:16 följande:
    Nja, man kan nog ordna en väska ÄNNU billigare t o m, men om den här killens föräldrar har en ansträngd inkomst och har tänkt ge barnet en skolväska ett par månader in på skolåret; varför ska då fröken ens tjafsa med honom?

Vuxna kan sitta här och tycka vad vi vill om de som "drar barn till världen"  utan att kunna ordna alla möjliga och omöjliga utgifter som medföljer. Vi ska ge blanka f-n med att lägga minsta press på dessa barn i a f, för de är TOTALT "oskyldiga" till sin familjs ekonomi!! 

Finns säkert även de som tycker att jag är "fattig" som reagerar över skolans krav på "riktig utrustning" till en sexåring till dagen därpå. Folk får tycka vad de vill, men så fort de lägger MINSTA lilla krav på ett pyttelitet barn (som antagligen ofta lägger sig med magont pga av vad kompisarna ska tycka och tänka då de inte har "rätt" saker) då är de riktigt kallhjärtade individer vi snackar om. FY PÅ DOM! SKÄMMES OCH USCH!  

Enligt mig så tänker du inte "FEL", men kanske är lite väl trångsint och ser enbart utifrån din ordnade ekonomi...  
  • Tristan69
    Aileen Allannah skrev 2013-08-22 23:11:26 följande:
    Men det är ju precis det vi har samhället till? Det är ju därför vi betalar skatt, för att kunna hjälpa de som har det mindre bra.

Som sagt även de som lever på försörjningsstöd har råd med att låta barnen ta med en frukt eller en grönsak ifall man bara prioriterar barnen framför sina egna beroenden. Syftet med ett skattesystem är inte att ge ut dubbla bidrag till samma person. Fast det är ju klart - det är ju bättre att samhällets resurser går till frukt och så kan föräldrarna skramla ihop till en pedagogisk stödresurs.
  • Jimman
    Aileen Allannah skrev 2013-08-22 23:16:53 följande:
    Hoppsan, hur var det nu med läsförståelsen? Jag har inte påstått att jag vet vilka inlägg eller vilka användare det kan vara alls faktiskt.
    Du visste ju vad som skrivits :)

Dagisnivå på denna tråd nu , totalt spårar ut i sista sidans inlägg !

God natt
  • Tristan69
    MrsPenn skrev 2013-08-22 23:12:11 följande:
    Sterilisering med ekonomiska motiv alltså. Gotcha.

Aldrig hört talas om kondom?
  • Lindsey Egot NO1
    Tristan69 skrev 2013-08-22 23:20:51 följande:

Aldrig hört talas om kondom?
    På FL är det allt eller inget!
  • Aileen Allannah
    Tristan69 skrev 2013-08-22 23:20:13 följande:

Som sagt även de som lever på försörjningsstöd har råd med att låta barnen ta med en frukt eller en grönsak ifall man bara prioriterar barnen framför sina egna beroenden. Syftet med ett skattesystem är inte att ge ut dubbla bidrag till samma person. Fast det är ju klart - det är ju bättre att samhällets resurser går till frukt och så kan föräldrarna skramla ihop till en pedagogisk stödresurs.
    Hur vet du det? Har du gått på försörjningsstöd någon gång? Eller har du någon gång blivit av med jobbet, långtidssjukskriven, änka/änkeman eller liknande? Jag tror att det kanske skulle få dig att förstå att det inte är så jäkla svartvitt som du vill få det att tro.
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?