• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • Aileen Allannah
    Jimman skrev 2013-08-22 23:20:48 följande:
    Du visste ju vad som skrivits :)

Dagisnivå på denna tråd nu , totalt spårar ut i sista sidans inlägg !

God natt
    Nej? Nu försöker du vara något du inte är, och du lyckas inte.
  • Tristan69
    Rocket Mania skrev 2013-08-22 23:11:47 följande:
    Jag tror det finns gott om folk som har råd att köpa kassvis med frukt till sina barn som fortfarande tycker att det är fel. Det är alltså inte en ekonomisk fråga utan en rent principiell sådan.

Visst är det så men det är ett löjligt principiellt ställningsstagande. Tänk om vi skulle börja debitera barnfamiljer exakt det som barnomsorgen kostar, då hade det funnits något att skapa ställningsstagande inför.
  • Aileen Allannah
    Tristan69 skrev 2013-08-22 23:26:57 följande:

Visst är det så men det är ett löjligt principiellt ställningsstagande. Tänk om vi skulle börja debitera barnfamiljer exakt det som barnomsorgen kostar, då hade det funnits något att skapa ställningsstagande inför.
    Det är inte du som avgör vad som är löjligt och inte. Som tur är.
  • Tristan69
    Aileen Allannah skrev 2013-08-22 23:22:39 följande:
    Hur vet du det? Har du gått på försörjningsstöd någon gång? Eller har du någon gång blivit av med jobbet, långtidssjukskriven, änka/änkeman eller liknande? Jag tror att det kanske skulle få dig att förstå att det inte är så jäkla svartvitt som du vill få det att tro.

Det är inte särskilt svårt att få den insikten utan att behöva göra allt det där. Faktum är att det räcker med att sitta i en stadsdelsnämnd under en mandatperiod för att erhålla tillräckligt med insyn och kunskap. Jag har dock levt på långt under existensminimum i flera års tid utan problem. Det handlar om att planera sin matlagning och göra bra inköp.
  • Tristan69
    Aileen Allannah skrev 2013-08-22 23:29:03 följande:
    Det är inte du som avgör vad som är löjligt och inte. Som tur är.

Nej, för här i tråden är det ju du som har den rollen. Det har nog alla redan insett. : )
  • Isola02

Jag förstår faktiskt inte problemet.

Jag har två barn, en i 5:an och en i förskolan.

Vi får höra inför varje termin att  "det är bra" om vi skickar med barnen en frukt.
    Skolbarnet vill inte ha med någon frukt,  så det kan jag släppa.
    Förskolebarnet tycker om frukt, så där skickar jag med  en frukt varje dag. 
    De har inga särskilda fruktstunder, utan de får äta sin frukt någon gång under förmiddagen när de vill.

När jag gick i förskolan för en massa år sen, hade vi fruktstund, och om någon glömt frukt, fick det barnet en liten bit av alla andras frukter, det funkade hur bra som helst! 

Jag kan tyvärr inte förstå att det kan vara så oerhört jobbigt att ge sitt barn en frukt om dagen. 
    Tänk på hur fantastiskt lite av vad det i själva verket kostar med förskola och skola, som vi själva betalar!  

• Nicke
    Tristan69 skrev 2013-08-22 23:34:18 följande:

Det är inte särskilt svårt att få den insikten utan att behöva göra allt det där. Faktum är att det räcker med att sitta i en stadsdelsnämnd under en mandatperiod för att erhålla tillräckligt med insyn och kunskap. Jag har dock levt på långt under existensminimum i flera års tid utan problem. Det handlar om att planera sin matlagning och göra bra inköp.
    Du kan troligen sitta i 100 stadsdelsnämnder utan att få någon riktig insikt. Du kan bara tro och anta saker som du själv inte har varit med om. Det gäller att vara öppen för att alla inte är likadana. Alla känner inte samma saker och alla är inte lika bra på att planera matlagning och göra bra inköp som du är.
  • Dr Mupp
    Aileen Allannah skrev 2013-08-22 23:22:39 följande:
    Hur vet du det? Har du gått på försörjningsstöd någon gång? Eller har du någon gång blivit av med jobbet, långtidssjukskriven, änka/änkeman eller liknande? Jag tror att det kanske skulle få dig att förstå att det inte är så jäkla svartvitt som du vill få det att tro.
    Ja det har jag. Jag har socialbidrag just nu. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Nicke
    Isola02 skrev 2013-08-22 23:36:57 följande:
    Jag förstår faktiskt inte problemet.

Jag har två barn, en i 5:an och en i förskolan.

Vi får höra inför varje termin att  "det är bra" om vi skickar med barnen en frukt.
    Skolbarnet vill inte ha med någon frukt,  så det kan jag släppa.
    Förskolebarnet tycker om frukt, så där skickar jag med  en frukt varje dag. 
    De har inga särskilda fruktstunder, utan de får äta sin frukt någon gång under förmiddagen när de vill.

När jag gick i förskolan för en massa år sen, hade vi fruktstund, och om någon glömt frukt, fick det barnet en liten bit av alla andras frukter, det funkade hur bra som helst! 

Jag kan tyvärr inte förstå att det kan vara så oerhört jobbigt att ge sitt barn en frukt om dagen. 
    Tänk på hur fantastiskt lite av vad det i själva verket kostar med förskola och skola, som vi själva betalar!  
    Nu handlar det inte primärt om att det skulle vara "oerhört jobbigt".
  • Jimman
    Aileen Allannah skrev 2013-08-22 23:23:15 följande:
    Nej? Nu försöker du vara något du inte är, och du lyckas inte.
    O du har lite för många emot dig nu för att vara kvar i tråden !
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?