• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • amalie79

Jag tycker det är bra med frukt, 7-åringen har med sig 2-3 st varje dag, så tur man har varannan veckas barn!:)

Däremot så förstår jag inte alla er som säger föräldrarna glömmer, föräldrarna har inte köpt... Här är det hans eget ansvar att komma ihåg detta och packa ner den!

• Tristan69
    Tuffen skrev 2013-08-23 07:45:10 följande:
    Inte tid? Tar det lång tid att stoppa ned ett äpple i barnets väska, eller vad? 

Du får inte glömma bort att man måste gå till affären också, då pizzerian inte kör hem frukt. En lösning på detta dilemma, att stackars föräldrar inte har råd med frukt och matsäck, skulle kunna vara att behövsbepröva barnbidraget. Det är ju lite absurt att familjer som får ut 25-30 000 netto skall få exakt lika mycket i barnbidrag som en familj som får ut hälften så mycket. Då kunde behövande familjer få mer och därmed eliminerar vi det ekonomiska argumentet och kvar blir bara att de är rätt värdelösa föräldrar som inte vill ta sitt ansvar.
  • sextiotalist

Nej, de får inte kräva att barnen ska ha med sig frukt.

Jag gillade det inte, mycket för att mitt barn inte åt frukt, ibland kunde en gurkbit slinka ner, men allt för ofta, så var frukten/gurkan med hem. 

• Lindsey Egot NO1
    Tristan69 skrev 2013-08-23 07:59:49 följande:

Du får inte glömma bort att man måste gå till affären också, då pizzerian inte kör hem frukt. En lösning på detta dilemma, att stackars föräldrar inte har råd med frukt och matsäck, skulle kunna vara att behövsbepröva barnbidraget. Det är ju lite absurt att familjer som får ut 25-30 000 netto skall få exakt lika mycket i barnbidrag som en familj som får ut hälften så mycket. Då kunde behövande familjer få mer och därmed eliminerar vi det ekonomiska argumentet och kvar blir bara att de är rätt värdelösa föräldrar som inte vill ta sitt ansvar.
    Mina barn brukar ha minst fem utflykter i skolan under bara maj månad. Riktigt frustrerande när de får mat i skolan bara de hade varit där men när de går ner till stranden för städdag, åker till hembygdsförening eller 4H gården en mil bort osv då är det löjligt. Så vi kom överens med skolan på ett möte att skolan skulle ta med korv och bröd alt hamburgare med bröd och grilla när de gjorde utflykter i närmiljön och det var inga problem alls. 2010 gjorde jag 24 matsäckar under maj/juli till fyra barn. Hade de reglerna som sattes upp efter detta gällt då hade jag bara behövt göra 4 st. En till dom vardera när det var klassresan i juli.
  • Vilmagbg

I vår sons skola vill de också att eleverna ska ha med sig frukt/grönsak. Men han vill inte ha med sig något, han tycker inte att han hinner äta den. De börjar kl:8.00 och äter lunch kl:10:45. Han äter frukost vid kl:7:00 (typ 1-2 mackor och ett glas mjölk) och mellanmål kl:14:00. 
    De har ingen gemensam fruktstund utan får äta frukten på rasten på förmiddagen.  

Som förälder tycker jag att det är ok att skicka med frukt men att det är ett "himla tjat" om den där frukten från skolan, 4 h måste väl de flesta barn klara sig utan att äta ngt ? De flesta lägre klasser äter ju lunch ganska tidigt.  

• CeeJay

Jag tycker det är SUPERBRA (men inte själva principen... skolan ska inte kosta någonting).

Men för oss är det självklart att skicka med frukt varje dag (eller riskakor) och även fika när det efterfrågas vid längre utflykter.

Den frukten/fikat skulle barnen ändå ha ätit hemma om dom inte varit på skolan    

• Parasit

Jag tycker på något vis att det blir så himla motsägelsefullt, vi hade inte fått någon information inför skolstarten (ettan) och köpte pennskrin, pennor och sudd som dottern fick ta med sig. När hon kom hem berättade hon att de inte fick använda egna saker utan bara skolans. Jag antar att det finns en tanke om att det ska vara lika för alla. Det är helt ok och en bra grundtanke, MEN eftersom vi också ska skicka med frukt varje dag fallerar ju hela grejen. 

People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  • Lindsey Egot NO1
    Vilmagbg skrev 2013-08-23 08:11:12 följande:

I vår sons skola vill de också att eleverna ska ha med sig frukt/grönsak. Men han vill inte ha med sig något, han tycker inte att han hinner äta den. De börjar kl:8.00 och äter lunch kl:10:45. Han äter frukost vid kl:7:00 (typ 1-2 mackor och ett glas mjölk) och mellanmål kl:14:00. 
    De har ingen gemensam fruktstund utan får äta frukten på rasten på förmiddagen.  

Som förälder tycker jag att det är ok att skicka med frukt men att det är ett "himla tjat" om den där frukten från skolan, 4 h måste väl de flesta barn klara sig utan att äta ngt ? De flesta lägre klasser äter ju lunch ganska tidigt.  

Många förskoleklass barn äter lunch mellan 10:30-11:00. Och här börjar dessa barnen kl 9:10 så de hinner knappt smälta frukosten förrän de ska äta igen.
  • chrissepisse

Kan ni fruktstundskramare inte ens för en sekund känna med de barn som aldrig har frukt med sig och tvingas titta på när de andra äter? Tycker ni att skolan ska bidra till utpekande av dessa barn genom att dagligen låta dem sticka ut. Jag tycker att kompromissen att man får äta sin frukt när man behöver den är en väldigt bra lösning. Det jag vänder mig mot är att sitta tillsammans och plocka fram frukten så att det tydligt märks vem som har och vem som inte har. 

Jag har vuxit upp i en av betongförorterna från miljonprojektstiden och har upplevt socialt utsatta barn på nära håll. Jag har svårt att blunda för en verklighet med barn som går i ofordrade gummistövlar när det är minusgrader och vars huvudsakliga föda utgörs av skolmaten och som alltid "glömmer" matsäck vid utflykt. Kan slopade gemensam fruktstund göra dessa barns start i livet lite smidigare så tycker inte jag att det är någon stor uppoffring för de mer priviligerade. Även om man föds med olika förutsättningar så tycker jag skolan ska sträva efter att jämna ut skillnader, inte förstärka dem.

• Lingonflickan

Jag tycker det är fånigt att inte få skriva att de ska ha med frukt. Alla barn mår bra av det. 

Sen är det de som har så knapert att de inte har råd, men råd att röka har de oftast. Det stör mig.

Här fungerar det dessutom så att om någon glömt skicka med en dag så brukar de få lite av någon kompis genom lärarens försorg. En bit av nåt så de får iaf lite frukt. Barn är snälla och har inte nåt emot det, de vet dessutom att det kan vara deras tur en annan gång. 

Puss!!
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?