• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • Lindsey Egot NO1
    h8him skrev 2013-08-23 08:43:41 följande:
    Visst. Eller så kanske föräldrarna t.ex lever på försörjningsstöd och låter barnet få dyrare glasögon än vad soc godkänner, låter barnet ha en aktivitet som kostar, eller så kanske föräldrarna har någon avbetalning sen innan som de väljer att betala från normen, istället för att hamna hos kronofogden.

Men fortsätt gärna att tro att alla som har låg inkomst/lever på försörjningsstöd, röker upp barnens fruktpengar om du mår bra att att se ner på dem.
    Himla bra inlägg h8him

Många tror så mycket utan att veta.
  • puss

Nu fattar jag ÄRLIGT TALAT inte varför folk håller på såhär?

Är inte detta just en av poängerna med att ha barn, men inte vet jag?

Typ att man packar en liten ryggsäck, gör en liten matlåda, stoppar ner en god frukt som ungen gillar så man vet att hen blir glad, och ser framför sig hur lilla ungen glatt skuttar runt på 4h och klappar kossor, och man ler lite för sig själv där man står vid diskbänken och gör mackor med stekt ägg?

• Tristan69
    Levi skrev 2013-08-23 08:39:55 följande:
    Nja, nu är du lite väl aggressiv tycker jag. Visst, i en utopi skaffar bara de bäst skickade barn, och de andra låter bli. Men så ser inte vårt samhälle ut! Det var bara det jag menade. Det kommer alltid finnas olämpliga som skaffar barn. Att tro något annat är bara korkat. Sen är det ju befängt att förbjuda fruktstund! Men frågan är om fruktstunden ska vara i skolans regi, skolan ska ju vara gratis. Man får liksom bestämma vilket ben man ska stå på. 

Jag vet att det är så samhället ser ut men då måste man ställa krav på föräldrarna så att de reser sig upp och faktiskt gör rätt för sig. Man kan inte resonera som så att det är synd om dem och anpassa samhället för att dessa människor inte ska må dåligt. Vi är i gemen så himla rädda för att stöta oss med dessa stackare som knappt kan klara av att hantera sig själv att vi slår knut på oss i vår vilja att sopa golven framför dem. Skolan är inte gratis, alla måste betala till skiten även vi som aldrig kommer att skaffa barn eller nyttja den. Att då gnälla över frukt och eventuell matsäck - skärpning säger jag bara.
  • puss
    Visst. Eller så kanske föräldrarna t.ex lever på försörjningsstöd och låter barnet få dyrare glasögon än vad soc godkänner, låter barnet ha en aktivitet som kostar, eller så kanske föräldrarna har någon avbetalning sen innan som de väljer att betala från normen, istället för att hamna hos kronofogden.

Men fortsätt gärna att tro att alla som har låg inkomst/lever på försörjningsstöd, röker upp barnens fruktpengar om du mår bra att att se ner på dem.
    Ett kilo morötter har alla råd med JO SÅ ÄR DET.

Släng i en skalad morot i väskan.
  • Duckan

puss, jag känner som du gör Minns utlfykterna vi gjorde med skolan, matsäck flera gånger per termin. Då gick jag i skola i en förort med många som inte hade det så rasande gott ställt, men vad jag vet var inte det något som ältades på föräldramötena.

• h8him
    puss skrev 2013-08-23 08:51:31 följande:
    Ett kilo morötter har alla råd med JO SÅ ÄR DET.
    Släng i en skalad morot i väskan.
    Okej, du får tro det. Själv har jag träffat dem som pusslar med varenda krona. Du behöver självklart inte tro att de existerar, det gör mig inget.
  • Dr Mupp

Glasögon handla om några hundralappar utöver det soc godkänner per år max. Inget som påverkar möjligheten att köpa frukt. Aktiviteter ingår i normen och har man dragit på sig dyra avbetalningar spå har man prioriterat åt skogen. 

Väljer man att betala en räkning framför att ge barnen mat så har man stora prioritetsproblem. (gäller förstås inte hyra, el och förskola). 

Köper man äpplen på ICA så handlar det om max 40 kr i månaden för ett barn. Om man inte har råd med det, hur ska man då ha råd med mat till barnet när det blir sjukt och inte kan äta på skolan?  
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Tristan69
    puss skrev 2013-08-23 08:49:47 följande:
    Nu fattar jag ÄRLIGT TALAT inte varför folk håller på såhär? Är inte detta just en av poängerna med att ha barn, men inte vet jag? Typ att man packar en liten ryggsäck, gör en liten matlåda, stoppar ner en god frukt som ungen gillar så man vet att hen blir glad, och ser framför sig hur lilla ungen glatt skuttar runt på 4h och klappar kossor, och man ler lite för sig själv där man står vid diskbänken och gör mackor med stekt ägg?

Nej, man har barn för att få barnbidrag och att någon annan skall ta ansvar för barnets väl & ve samt uppfostran. Det blir väl upp till förskola och skola, som helst inte ska kosta något alls men föräldrarna vill att barngrupperna ska vara så små som möjligt. Maxtaxan ska vara minimal och effekten enorm. Det är så det fungerar hos rätt många. : /
  • Tuffen
    Empath skrev 2013-08-23 08:26:46 följande:

Om nu frukt ploppar upp magiskt i allas hem så visst men under stora delar av året måste man faktiskt åka och köpa frukten. Om du tänker lite längre än bara tiden för att stoppa ner den i väskan...
    Ja,men man ska väl ändå åka och handla. Det kommer väl ingen undan. Att då köpa några äpplen eller morötter är väl ingen stor sak! 
  • Tristan69
    Tuffen skrev 2013-08-23 08:54:53 följande:
    Ja,men man ska väl ändå åka och handla. Det kommer väl ingen undan. Att då köpa några äpplen eller morötter är väl ingen stor sak! 

Handla? Pizzerian har ju hemkörning och man kan köpa fryst mat ifrån Hemglassbilen. : )
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?