• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • Empath
    Tuffen skrev 2013-08-23 07:45:10 följande:
    Inte tid? Tar det lång tid att stoppa ned ett äpple i barnets väska, eller vad? 

Om nu frukt ploppar upp magiskt i allas hem så visst men under stora delar av året måste man faktiskt åka och köpa frukten. Om du tänker lite längre än bara tiden för att stoppa ner den i väskan...
  • Empath
    Tristan69 skrev 2013-08-23 07:59:49 följande:

Du får inte glömma bort att man måste gå till affären också, då pizzerian inte kör hem frukt. En lösning på detta dilemma, att stackars föräldrar inte har råd med frukt och matsäck, skulle kunna vara att behövsbepröva barnbidraget. Det är ju lite absurt att familjer som får ut 25-30 000 netto skall få exakt lika mycket i barnbidrag som en familj som får ut hälften så mycket. Då kunde behövande familjer få mer och därmed eliminerar vi det ekonomiska argumentet och kvar blir bara att de är rätt värdelösa föräldrar som inte vill ta sitt ansvar.

God tanke dock skulle det kosta mer för staten att behovspröva än att bara betala ut bidraget.Så i slutändan går skolan som är finansierat av ultimat staten back på detta.
  • tindralva

I våra barns skola är frukten frivillig men i deras klass, 3:an, har de allra flesta med sig frukt och de delar med sig om någon glömt/inte tagit med av annan anledning. I morse tog ena dottern med sig en morot och en bit gurka och den andra ett äpple. När de är på utflykter med skolan som sträcker sig över dan så får de mat med från skolan. Ofta tar de med en grill och grillar hamburgare och någon gång tror jag de tagit med en wok och gjort mat ute i skogen. 

• Lingonflickan
    Empath skrev 2013-08-23 08:26:46 följande:

Om nu frukt ploppar upp magiskt i allas hem så visst men under stora delar av året måste man faktiskt åka och köpa frukten. Om du tänker lite längre än bara tiden för att stoppa ner den i väskan...
    Handlar man inte mat då? Går förbi frukten varje gång?
    Puss!!
  • Metalgirl

I slutändan spelar det egentligen ingen roll vad dessa föräldrar, som inte skickar med någon frukt, har för anledning. Det är alltid barnen som drabbas vare sig det är föräldrar som är glömska, sjuka, prioriterar annat osv. Eftersom jag själv träffat på dessa barn i vuxen ålder vet jag att de påverkar dem oerhört mycket att alltid vara de barnet som är utan. Barnen väljer inte sina föräldrar och därför bör skolan stå för frukten om man ska ha med det.

• Tristan69
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-23 08:11:05 följande:
    Mina barn brukar ha minst fem utflykter i skolan under bara maj månad. Riktigt frustrerande när de får mat i skolan bara de hade varit där men när de går ner till stranden för städdag, åker till hembygdsförening eller 4H gården en mil bort osv då är det löjligt. Så vi kom överens med skolan på ett möte att skolan skulle ta med korv och bröd alt hamburgare med bröd och grilla när de gjorde utflykter i närmiljön och det var inga problem alls. 2010 gjorde jag 24 matsäckar under maj/juli till fyra barn. Hade de reglerna som sattes upp efter detta gällt då hade jag bara behövt göra 4 st. En till dom vardera när det var klassresan i juli.

Gud så hemskt! Du fick göra 24 matsäckar under en tre månader lång period, dvs 8 stycken per månad och om det totala antalet var 24 till dina fyra barn ( och inte 24 per barn) så innebär detta att du gjorde två matsäckar per barn och månad. Hur orkade du? Var glad istället att barnen får skollunch alla andra dagar och att vi inte har det som i andra länder där barnen alltid måste ta med sig sin skollunch hemifrån.
  • Levi
    Tristan69 skrev 2013-08-23 07:34:30 följande:

Ja, det är ju mycket bättre att gulligulla med människor som inte är mogna nog att ta hand om sig själva på ett ordentligt vis och än mindre om sina barn. Det är inte en mänsklig rättighet att få barn utan ett mirakel som skall värdesättas. När samhället börjar se mellan fingrarna och låter föräldrar begå brott mot barnens rättigheter skall vi alltså förbjuda fruktstunder och utflykter förenade med kostnad eftersom detta är så skadligt för dessa stackars föräldrar. Frågan är vem det är som har en kall människosyn. Saknar man förmåga och kunskap att ta hand om ett barn är man inte lämplig att bara förälder!
    Nja, nu är du lite väl aggressiv tycker jag. Visst, i en utopi skaffar bara de bäst skickade barn, och de andra låter bli. Men så ser inte vårt samhälle ut! Det var bara det jag menade. Det kommer alltid finnas olämpliga som skaffar barn. Att tro något annat är bara korkat.

Sen är det ju befängt att förbjuda fruktstund! Men frågan är om fruktstunden ska vara i skolans regi, skolan ska ju vara gratis. Man får liksom bestämma vilket ben man ska stå på. 
  • Duckan

FIck igår kväll veta av dottern att hon skulle ha frukt med sig till nollan idag så jag antar att vi ska skicka med det varje dag då

Men återigen, de som inte har råd att skicka med en frukt, har de aldrig frukt hemma då heller? Eller grönsaker?

• Tristan69
    Empath skrev 2013-08-23 08:28:07 följande:
    God tanke dock skulle det kosta mer för staten att behovspröva än att bara betala ut bidraget.Så i slutändan går skolan som är finansierat av ultimat staten back på detta.

Det där är fullständigt felaktigt för det enda som behöver göras är en samkörning av två databaser. Uppgifter om total inkomst finns redan hos skatteverket och det vore inte särskilt svårt att basera barnbidraget på förevarande års deklaration och slutgiltigt skattebesked. Uppgift om vem som har vårdnad över ett barn finns också redan registrerat. Man behöver alltså inte ha någon handläggare som går igenom varje enskilt fall utan merparten kan masshanteras automatiskt.
  • h8him
    Dr Mupp skrev 2013-08-22 19:36:57 följande:
    Problemet är att idiotföräldrar väljer att röka och kröka istället och har därmed inte råd med frukt till sina barn.
    Visst. Eller så kanske föräldrarna t.ex lever på försörjningsstöd och låter barnet få dyrare glasögon än vad soc godkänner, låter barnet ha en aktivitet som kostar, eller så kanske föräldrarna har någon avbetalning sen innan som de väljer att betala från normen, istället för att hamna hos kronofogden.

Men fortsätt gärna att tro att alla som har låg inkomst/lever på försörjningsstöd, röker upp barnens fruktpengar om du mår bra att att se ner på dem.
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?