• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • puss
    Rocket Mania skrev 2013-08-23 09:24:52 följande:
    Sedan kanske alla barn inte äter det smile5.gif
    Kanske inte. Det var ett exempel.

Om det inte framgick.
  • whybother

Tur att man lever i ett område där man inte behöver oroa sig över om de andra föräldrarna har råd med frukt eller inte. Fattiga drar ju ner nivån för alla andra. Om nån inte har råd med frukt, då får ingen äta frukt, om nån inte har råd med skolresa, då får ingen åka osv i all oändlighet. På något sätt blir det ju bättre om alla har det lika dåligt. Eller inte.

• h8him
    Dr Mupp skrev 2013-08-23 09:23:51 följande:
    Om föräldrarna inte har råd med frukt till barnen, hur gör de när barnen blir sjuka? Låter de dem svälta?

Och ja självklart är en betalningsanmärkning ett bättre alternativ än att inte ge sina barn mat. 
    Du vet kanske inte att man brukar få extra pengar för mediciner?

Visst men alla prioriterar inte så. De som levt länge på försörjningsstöd har det ofta väldigt tufft. Stödet är inte utformat för att man ska leva på det en längre tid. Någon enstaka månad är inget problem, men de som tvingas leva på det år efter år har det ofta riktigt kämpigt.
    puss skrev 2013-08-23 09:19:56 följande:
    Du behöver inte vara spydig.
    Jodå, jag vet att folk kan ha det knapert. Morötter är dock bland det billigaste dom finns, och jo, det KAN alla köpa.
    Jag var inte spydig utan ärlig. Att du tycker att sanningen är svår att hantera får stå för dig. ALLA BARN TYCKER INTE OM MORÖTTER! Ska barn till fattiga föräldrar tvingas ta med morötter för att det ska se bra ut för föräldrar som dig?

• amalie79
    chrissepisse skrev 2013-08-23 08:21:51 följande:
    Kan ni fruktstundskramare inte ens för en sekund känna med de barn som aldrig har frukt med sig och tvingas titta på när de andra äter? Tycker ni att skolan ska bidra till utpekande av dessa barn genom att dagligen låta dem sticka ut. Jag tycker att kompromissen att man får äta sin frukt när man behöver den är en väldigt bra lösning. Det jag vänder mig mot är att sitta tillsammans och plocka fram frukten så att det tydligt märks vem som har och vem som inte har. 

Jag har vuxit upp i en av betongförorterna från miljonprojektstiden och har upplevt socialt utsatta barn på nära håll. Jag har svårt att blunda för en verklighet med barn som går i ofordrade gummistövlar när det är minusgrader och vars huvudsakliga föda utgörs av skolmaten och som alltid "glömmer" matsäck vid utflykt. Kan slopade gemensam fruktstund göra dessa barns start i livet lite smidigare så tycker inte jag att det är någon stor uppoffring för de mer priviligerade. Även om man föds med olika förutsättningar så tycker jag skolan ska sträva efter att jämna ut skillnader, inte förstärka dem.

Nää, inte det minsta. Jag växte upp och bor nu igen också i ett sådant område. Det är ju så i livet att vissa vinner, andra förlorar. Tough shit liksom. Mina barn får med sig frukt, självklart är det bra om de delar med sig, men jag går inte runt och tänker så. Jag har jobbat för att mina barn ska kunna få frukt med sig, om min granne också gjort det s
  • Hallonet81

Det är synd om de barn som har tröga föräldrar. Jag brukar ofta skicka med extra morötter eller äpplen så kan mina barn ge till dem.  Är student så har det inte superfett men det funkar ändå. Glad 

• amalie79

å hade hennes unge också kunnat få frukt med sig varje dag. Tex om hon köpt det för pengarna hon röker upp.

• puss
    h8him skrev 2013-08-23 09:29:25 följande:

Visst men alla prioriterar inte så. De som levt länge på försörjningsstöd har det ofta väldigt tufft. Stödet är inte utformat för att man ska leva på det en längre tid. Någon enstaka månad är inget problem, men de som tvingas leva på det år efter år har det ofta riktigt kämpigt.
    puss skrev 2013-08-23 09:19:56 följande:Du behöver inte vara spydig.
    Jodå, jag vet att folk kan ha det knapert. Morötter är dock bland det billigaste dom finns, och jo, det KAN alla köpa.
    Jag var inte spydig utan ärlig. Att du tycker att sanningen är svår att hantera får stå för dig. ALLA BARN TYCKER INTE OM MORÖTTER! Ska barn till fattiga föräldrar tvingas ta med morötter för att det ska se bra ut för föräldrar som dig?

Det var ett jävla exempel.
  • h8him
    puss skrev 2013-08-23 09:31:40 följande:
    Det var ett jävla exempel.
    Varför sa du inte det? Alla barn har säkert föräldrar som har råd att köpa mango också, om det är enda frukten barnet äter, eller?

Jag brukade alltid skicka med flera frukter så att barn som ev. hade glömt, var utan, kunde få av mitt barn.
  • puss
    h8him skrev 2013-08-23 09:29:25 följande:

puss skrev 2013-08-23 09:19:56 följande:Du behöver inte vara spydig.

Du är jävligt spydig och dryg. Vaddå

"Svårt att hantera sanningen"? Dumheter.

Och visst, tolka du saken dom att alla precis ALLA måste ha med sig just morötter, av den enda anledningen att det ska se bra ut för mig.

Sure.
  • puss
    Hallonet81 skrev 2013-08-23 09:30:11 följande:

Det är synd om de barn som har tröga föräldrar. Jag brukar ofta skicka med extra morötter eller äpplen så kan mina barn ge till dem.  Är student så har det inte superfett men det funkar ändå. Glad 

Rart av dig.
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?