• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • h8him
    Dr Mupp skrev 2013-08-23 09:57:58 följande:
    Vill du ha mitt intyg på att jag går på soc? Jag är fullt medveten socnormen ligger på. Jag vet också att vi medvetet för att spara föräldradagar legat en bra bit under utan att för den delen behövt svälta eller förvägra barnen frukt eller annat nödvändigt. Jag vet också att vi inte på nått sätt är unika.

Nej. Varför tar du åt dig personligen när jag inte skrev om dig? Jag skrev hur det ofta är. Jag har läst många trådar där folk häver ur sig att de lever på existensminimum, fastän de har vanliga jobb. De är bara ofta betydligt mer generösa när de drar bort sina kostnader, än vad soc ofta är. Det var det jag skrev.

Då borde du veta att alla inte har det lika bra, trots att ni också lever på normen?

Senast för någon dag sedan läste jag om en kvinna, som vägras behandling i Sverige för sin cancer, men som lyckats få behandling i Finland. Inte får hon bidrag för en vettig peruk av soc, för det är inget som räknas som nödvändigt, även om hon själv känner att hon behöver det. Jag är övertygad om att hennes liv är tufft och att hon gör vad hon kan för sitt barn, trots att hon till viss del prioriterar sig själv, för att kunna ha en chans att bli frisk igen.
  • Duckan

MrsPenn, jag förstår inte riktigt kopplingen mellan min fråga och Tristen? *dumstruten på*

• Mineralvatten

men ni som bråkar om detta, äter ni inte mellanmål själva?

• h8him
    puss skrev 2013-08-23 09:50:36 följande:
    Det var två intressanta saker här.
    Hur gör man om barnet blir hemma en vecka, samt hur gör man med de kräsna barnen som inte äter vad skolan bjuder på.

Ser gärna svar på det.
    De jag känner har det tufft under t.ex sommarlovet när barnen är hemma hela tiden. De får äta mycket billig mat som makaroner och korv, pannkaka osv. Jag kan nog tycka att det är märkligt att de inte får mer pengar de månader barnen äter fler mål hemma.
  • Gladskit

Min son ska också ha frukt med sig och eftersom jag vet hur tjurig han blir när han inte äter regelbundet så får han ofta med sig två. Men i princip 9 dagar av 10 ger han bort den ena till barn som inte har. 
    Så fruktstunden på förmiddagen står föräldrarna för.
    Sen får barnen mellis på fritids samt att man tar fram frukt för de barn som är kvar vid 16:30-17-tiden.  

• puss
    h8him skrev 2013-08-23 10:17:38 följande:
    De jag känner har det tufft under t.ex sommarlovet när barnen är hemma hela tiden. De får äta mycket billig mat som makaroner och korv, pannkaka osv. Jag kan nog tycka att det är märkligt att de inte får mer pengar de månader barnen äter fler mål hemma.
    FÅR mer pengar? Det var en trist inställning.
  • slutatsnusa

kanske kan barn få öva på att dela med sig av sin frukt eller grönsak till dem som inte har något med sig just den dagen samt även till de barn som aldrig medför egen frukt.
    vore ett fint sätt att öva på solidaritet
    förhoppningsvis utan att något barn ska känna sig utpekad som fattig (eftersom det är så fult att vara fattig...) 

• MrsPenn

Skolan ska vara gratis. Då tänker jag på följande: *Lärande. Lärarens lön skall betalas med skattemedel. *Skolböcker. Skolmaterial -"- *Skolsalar - skolans uppvärmning, hyra, städning, städmtrl, toalettpapper, tvål, vaktmästare... -"- *Skollunchen -"- *Administration. Rektor, studierektor, konsulent, och ej att förglömma skolsköterska med mera. - "- Vad är det som INTE ingår då? Jo vi måste inte betala terminsavgifter på tiotusentals kr som i andra länder. Eller skoluniform för tusen kr som i andra länder. Eller tutoring... Det som krävs är utrustning för skolan dvs skolväska, kläder för alla väder (precis som vanligt t ex även för fritiden) samt extra saker för idrotten (div skor) , och lite papper, pennor, sudd, fickräknare. Det kommer mao alltid kunna göras skillnad på barn med eller utan frukt. Men vi ska ändå vara VÄLDIGT GLADA över allt vi får.

Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
  • h8him
    puss skrev 2013-08-23 10:28:50 följande:
    FÅR mer pengar? Det var en trist inställning.
    Jasså? Varför ska de få samma summa under sommaren när barnen äter alla mål hemma, som de får när barnen äter 1-2 mål i förskolan/skolan?

Jag vet att vissa kommuner betalar ut 250 kronor per månad för barn som äter lunch hemma. 12 kronor per måltid blir det. Så jäkla näringsrik mat kan man inte göra för den summan. Och barnen får definitivt acceptera att vara utan frukt 2 gånger per dag om inte billigaste morötterna duger.
  • Tuffen

Får man verkligen ta frukt från de barn som har med sig och dela till de andra, även om alla barn får frukt? Är inte det stöld? Att barnen frivilligt ger till varandra är en sak, men att göra som vår skola först gjorde (samla in all frukt och dela den till alla barnen, även de som inte hade med sig) känns faktiskt som stöld. 

Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?