• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • Dr Mupp
    h8him skrev 2013-08-23 11:07:53 följande:
    Charmigt att du tror att alla som är fattiga är det för att de är dumma i huvudet.
    99% av alla som inte har råd med frukt till sina barn har det sånna problem för att det är idioter och inte har nått ekonomiskt sinne. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • En glad tjej

Det är bra tycker jag. Skolan har alltid extra frukt så skulle någon inte ha med står skolan för det. Jag kan inte förstå hur man inte har råd att skicka med frukt, fem frukter i veckan är inte dyrt.

• WithLove

Mina föräldrar hade dålig ekonomi när jag var liten, levde på en inkomst och hade mig och min bror. Mamma planerade familjens matinköp. Hon såg till att jag fick med mig frukt till skolan (jag som barn kände/tänkte inte på att föräldrarna sällan åt frukt).

• Dr Mupp
    En glad tjej skrev 2013-08-23 11:14:33 följande:
    Det är bra tycker jag. Skolan har alltid extra frukt så skulle någon inte ha med står skolan för det. Jag kan inte förstå hur man inte har råd att skicka med frukt, fem frukter i veckan är inte dyrt.
    De har inte råd eftersom de lägger pengarna på annat. Oftast cigg eller alkohol. Det är den bittra sanningen. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • h8him
    Dr Mupp skrev 2013-08-23 11:12:46 följande:
    99% av alla som inte har råd med frukt till sina barn har det sånna problem för att det är idioter och inte har nått ekonomiskt sinne. 
    Om det du påstår vore sant så är ju problemet ännu större för barnen än att de blir utan frukt. Inser du inte det?
  • Mineralvatten

gud vad ni tjatar om äpplen och morötter, men vet ni man kan mycket väl vara allergisk mot det. har man t ex någon form av pollenallergi så är det inte ovanligt att vara allergisk mot ju äpplen och morötter bland annat eftersom det är korsallergier.

• MrsPenn

Det är åt helvete. Ett äpple kostar en femma och en banan sju kr, och det i en dyr stockhomslivskedja.

Dr Mupp skrev 2013-08-23 11:19:49 följande:
    De har inte råd eftersom de lägger pengarna på annat. Oftast cigg eller alkohol. Det är den bittra sanningen. 

Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
  • Duckan

Mineralvatten, då får man köpa en annan frukt. Vi behöver inte haka upp oss på det. Att ex ges i form av dessa är nog för att de är billigare än tex bananer. Har man föräldrar som är LCHF-are äter man nog inte frukt alls (av vad jag kan läsa om det på fl i alla fall), då får man kanske lov att ta med sig nåt annat.

• Tuffen
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-23 11:02:43 följande:
    Jag gjorde så ett tag att pga min glömska fick min dotter med all frukt för veckan på måndagen. Tyvärr så hade hon aldrig någon frukt på onsdagen eftersom fröknarna tog frukt från hennes påse och gav till andra och vissa torsdag/fredagar hade hon ingen frukt och då klagade de. Jag fick förklara men en fröken stod på sig att har barnen mer frukt med sig måste de dela med sig. Jag fick ta det med rektorn.
    Återigen, stöld. 
  • Rushmore
    MrsPenn skrev 2013-08-23 11:23:56 följande:
    Det är åt helvete. Ett äpple kostar en femma och en banan sju kr, och det i en dyr stockhomslivskedja.
    Om man handlar på Lidl eller Ica maxi brukar de ha påsar med säsongens frukt väldigt billigt, runt en tia per kilo. Ofta små frukter har jag sett, vilket ju passar bra till barn som ofta inte orkar ett jättestort äpple.
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?