• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • MrsPenn
    Duckan skrev 2013-08-23 11:09:27 följande:
    Tanken är ju fin, men inte när det blir tvång att dela med sig.
    Håller helt med. Det är dock synd att det handlar om frukt här. Tänk om det vore inköp av mattebok det gällde, något som kostar 500:- för komvuxelever.
    Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
  • MrsPenn
    Rushmore skrev 2013-08-23 11:28:51 följande:
    Om man handlar på Lidl eller Ica maxi brukar de ha påsar med säsongens frukt väldigt billigt, runt en tia per kilo. Ofta små frukter har jag sett, vilket ju passar bra till barn som ofta inte orkar ett jättestort äpple.
    Ledsen men jag handlar aldrig frukt på Lidl. Deras frukt är andra klassens och blir dålig för fort.
    Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
  • Psykologistuderande
    En blå giraff skrev 2013-08-22 17:26:17 följande:
    Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?
    Det är likadant på de förskolor/skolor som våra barn har gått/går i. Men jag vet inte om jag skulle skriva "kräva" - snarare föreslår de att barnen ska ha frukt med sig. Dels för att det är ett bra mellanmål men så även för att alltför många barn faktiskt inte äter så mycket mer frukt än det.

/Linda 
  • Dr Mupp
    MrsPenn skrev 2013-08-23 12:28:01 följande:
    Ledsen men jag handlar aldrig frukt på Lidl. Deras frukt är andra klassens och blir dålig för fort.
    Här är det Lidl som har finaste frukten. SÅ det är nog olika från olika affärer och städer.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • puss
    Utvandraren skrev 2013-08-23 11:00:50 följande:
    Har stött på dig i ganska många trådar och du verkar lika hatisk och oförstående överallt. Mycket obehagligt faktiskt.
    Trevligt poängterat av dig.
  • puss
    h8him skrev 2013-08-23 11:07:53 följande:
    Charmigt att du tror att alla som är fattiga är det för att de är dumma i huvudet.
    Det har jag inte sagt. Ännu en underlig slutsats från din sida.
  • Nicke

Ja för tusan. Börja oroanmäla alla familjer som inte skickar med frukt varje dag. Socialen har nog inget viktigare att göra..  eller så är man på socialen så pass smarta så att man klarar av att följa det som står i lagarna.
    Det låter som raketforskning att anmäla något som egentligen är mot skollagen. 

• Nicke

Jag följer tråden med nöje men jag tror att det är utagerat för min del.
    Vi har en lag som skolorna skall följa. Det är inte svårare än så.
    Jag kan bry mig igen när lagen ändras. 

• Prins Williams Mamma
    En blå giraff skrev 2013-08-22 17:26:17 följande:
    På min sons förskola står dom för frukten. Kanske dom inte har råd att köpa in frukt. Fråga kan man ju alltid göra så gör det när du hämtar/lämnar din son nästa gång. Man vill ju gärna veta varför man skall betala för frukt som skall ätas på förskolan när dom likväl kan stå för det själva.
    Williiam 110428 lilla bebisen bf 131208
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?