• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • Mineralvatten
    Aileen Allannah skrev 2013-08-23 19:46:47 följande:
    Mineralvatten, nej, alla äter inte 5-6 gånger per dag, mm vad har det med det här att göra?
    nej men att äta 5ggr om dagen är inte ovanligt: frukost, mellis, lunch, mellis, middag.

ja hur ska barnen annars få mellanmål på förmiddagen?
  • Satisfaction

Det räcker som förälder att ha koll på läxor, gympakläder, GL-kort, regnkläder, mössa, vantar.

Dessutom tycker jag inte att fruktstund är nödvändigt. Bättre att barnen är hungriga när de ska äta lunch. En hel banan fyller ganska mycket i ett litet barns mage. Och därför är bambamaten "äcklig", Sedan på eftermiddagen är de hungriga igen för de har inte ätit ordentlig lunch. Större barn går till kiosken och mindre barn får mellis på fritids.

Fruktstund-nej tack!Flört 

• Snöviolen
    Mineralvatten skrev 2013-08-23 19:48:07 följande:
    ja men dåså skicka med en macka då.
    Det får inte ha med sig någon smörgås på denna skola, Det ska vara frukt eller grönsak.  Fast jag hoppas att det blir en ändring på det. För jag har hört att  i andra skolor i samma kommun, så får de barn som vill. Ha med sig en liten smörgås.
  • Aileen Allannah

Det är väl ingen (hoppas jag?) som vill förbjuda någon att ta med frukt till skolan för den som vill? Snarare vill man (jag) ta bort den obligatoriska fruktstunden dit alla måste ta med frukt.

• Mineralvatten
    Snöviolen skrev 2013-08-23 19:57:21 följande:
    Det får inte ha med sig någon smörgås på denna skola, Det ska vara frukt eller grönsak.  Fast jag hoppas att det blir en ändring på det. För jag har hört att  i andra skolor i samma kommun, så får de barn som vill. Ha med sig en liten smörgås.
    men gud vad fånigt! (av skolan alltså inte ni!). spelar det någon roll vad barnen har med sig så länge de inte är sockerstint godis eller snacks?? jag skulle gjort rawfood snacks och skickat med för att jävlas ;).
  • Lekia

Råd och råd.. Vi har ekonomiskt sett inga problem med frukt varje dag men med fyra barn blir det myyyycket frukt! Först och främst ska det jämt finnas hemma och dessutom tas med. 88 stycken fruktlådor packas här varje månad-och jaa, jag önskar att vi slapp.

• Lekia

Vad blir egentligen årskostnaden för 88 st frukter i månaden varje år..?? Vore faktiskt intressant att veta..

• MalinEddie
    EllisBell skrev 2013-08-23 19:39:59 följande:
    Förstår inte problemet.
    Nej, ser man inte längre än sitt eget gör man ofta inte det.
    Avskyr CIO-metoder.
  • Dr Mupp
    Lekia skrev 2013-08-23 20:07:58 följande:
    Vad blir egentligen årskostnaden för 88 st frukter i månaden varje år..?? Vore faktiskt intressant att veta..
    Fast det är väl en kostnad som ni har vare sig de är i skolan eller inte. Eller äter ni inte frukt hemma?
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Fridiz86
    Niklas2k skrev 2013-08-23 19:24:08 följande:
    Enligt lag så ska skolan vara avgiftsfri. Hur svårt är det att fixa det?
    jo visst ska den vara det, men nu ska man ha frukt med sig och det är väl inte svårt att se till att sitt barn får det med sig.
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?