• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • Nicke
    hammarhajen skrev 2013-08-23 16:13:43 följande:
    Ska skolan bjuda på frukost också? För utan frukost orkar man ju inte tänka. Gick man inte i skolan behövde man ju ingen frukost... eller?  
    Ja? Här serveras frukosten på fritids klockan 7.
  • puss
    lantmamman skrev 2013-08-23 19:10:33 följande:

Ok, testar igen:
    Sen när blev det nödvändigt att ha fruktstund i skolan?

Vem frågar du?
  • Dr Mupp
    Niklas2k skrev 2013-08-23 19:12:52 följande:
    Ja? Här serveras frukosten på fritids klockan 7.
    Fritids är inte skolan. Skolan står inte för frukost.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Nicke
    Dr Mupp skrev 2013-08-23 19:17:06 följande:
    Fritids är inte skolan. Skolan står inte för frukost.
    Vilket konstigt argument. Staten står för frukosten till barn vars föräldrar tvingas lämna tidigt oavsett vad du vill kalla det.
  • mammabear

Vi skickar med frukt varje dag och har råd med det, så för oss är det egentligen inga problem. DOCK, principen att skolan ska vara avgiftsfri försvinner ju lite när dom ska ha med sig nåt varje dag. Vi får snart vårat fjärde barn och frukt lär inom några år bli en stor avgift för oss. 

Så egentligen tycker jag inte att det är ok att skolan inte betalar för detta, men vi gör det självklart för att inte barnen ska sitta utan  

• Nicke

Men sure. Om vi ska larva oss.

Ja, skolan bör bjuda på frukost om ungarna kommer tidigare än start för undervisning. Man har dock valt att kalla det fritids och bjuda på frukost där istället. Problemet löst. Kostnaden ligger på fritids istället för skolan men det är samma kommunala kassa. 

• Fridiz86
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-23 00:45:06 följande:
    Skolan är fortfarande avgiftsfri och skolan kan inte kräva att benen tar med sig tex frukt/matsäck osv. Det ska ingå och åker man på utflykt så ska skolan egentligen stå för maten eftersom den ska vara avgiftsfri.
    hur svårt är det att fixa det??
  • Nicke
    Fridiz86 skrev 2013-08-23 19:23:02 följande:
    hur svårt är det att fixa det??
    Enligt lag så ska skolan vara avgiftsfri. Hur svårt är det att fixa det?
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?