Inlägg från: lantmamman |Visa alla inlägg
  • lantmamman

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Men alltså...
    Skolan ska vara gratis. Avgiftsfri. Man ska inte behöva ta med sig mat till skolan. Är vi inte överens om det?
    Jag skickar med frukt. Tänker inte så mycket på det. Men skolan ska vara GRATIS. Det handlar inte om 15 kr eller 40 kr eller föräldrarnas ekonomi eller prioriteringsförmåga. Då kan man ju fortsätta med pennor. Det är inte dyrt. En stol per barn och läsår. Inte heller dyrt. Suddgummin. Inte dyrt. Ritpapper. Inte dyrt. In absurdum.

Jag klagar inte på fruktstunden, men faktum är att saker händer. Saker man inte kunde förutse. Vi gick tex från två heltidslöner till en föräldrapenning (planerat) och en sjukskriven (inte så planerat). Vad göra? Jo, dra ner på kostnader för vi har lite svårt att öka inkomsterna för tillfället. Så vi slutade snusa eftersom det verkar vara det man slösar alla pengar på. Nykterister var vi redan innan. Frukt till skolan: oförutsett men för oss hanterbart. Men för de som inte är två då? Är det viktigare att barnen får frukt med till skolan, och vad jag vet så överlever barn utan frukt som mellanmål, än att mamma/pappa betalar mobilräkningen? Verkligen? Viktigare att barnen får en extra fruktstund än att de får tillgång till internet? VERKLIGEN?

Allvarligt.

• lantmamman

Och pudelns kärna är väl att skolan ska vara kostnadsfri.

Och är det fint att föräldrar försakar sina egna måltider (som togs upp som exempel innan) för en fruktstund som säkert är trevlig och mysig men knappast livsnödvändig?

Skolan ska vara kostnadsfri. Därav debatten. Extremexemplen från båda sidor duggar knappast tätt. Att Janne Josefsson inte hittade fattiga barn betyder inte att det inte existerar. Att många har det dåligt ställt betyder inte att de inte har råd. Men nog blir det ett stressmoment till. Ett onödigt sådant.

Skolan ska vara kostnadsfri. Känner ni likadant om man ber er ta med pennor och papper? Det kostar mindre än frukt.

Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?