• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • Lindsey Egot NO1
    pinglan2012 skrev 2013-08-23 11:58:34 följande:

Oj, ta det med rektorn t.om. för att de skulle förstå? Förvånad Hur gick det sen?
    Inget vidare faktiskt! Den fröken var benhård med att man måste dela. Och det var fler samtal med rektorn innan hon fattade varför jag skickade med hela veckorasonen
  • pinglan2012
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-23 12:03:38 följande:
    Inget vidare faktiskt! Den fröken var benhård med att man måste dela. Och det var fler samtal med rektorn innan hon fattade varför jag skickade med hela veckorasonen

Att det ska behöva gå så långt som flera samtal med rektor för en sådan sak ..! Om det nu är så viktigt att dela - så kunde väl de andra kompisarna dela sina frukter med ditt barn i slutet på veckan?
  • h8him
    Rushmore skrev 2013-08-23 11:43:12 följande:
    Om ett barn far illa eller där föräldrarna inte har förmåga att skicka med frukt eller kläder av en eller annan anledning så hoppas jag att skola och myndigheter tillsammans löser den situationen för just det barnet, på det sätt som hjälper det.
    Inte inför regler som gör att samhället ska betala frukost, frukt, och mellanmål för alla skolbarn eftersom det kan tänkas att det finns en förälder som brister i sitt ansvar.
    Ja de gör ju det genom att barnet får fler måltider i skolan.

• Rushmore
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-23 11:57:44 följande:
    Hos oss kostar ALLTID äpplen, päron, apelsiner och bananer 12,90/kg
    På Ica maxi tar de 24:90 för samma äpplen, 32:90 för päronen osv. Men ändå hade vi problem med att vi glömde stoppa i väskan i början och när jag gjorde veckopåse så tog man till andra barn från den.
    Är det Lidl du pratar om?
  • Rushmore
    h8him skrev 2013-08-23 12:10:11 följande:
    Ja de gör ju det genom att barnet får fler måltider i skolan.

Det låter som ett mycket bättre angreppssätt i de fall det bevisligen finns problem, än att betala för hela skolor bara för att någon elev kan tänkas ha problem att få med sig mat hemifrån.
  • h8him
    Dr Mupp skrev 2013-08-23 11:45:50 följande:
    Alla varianter finns. Vi fick tex inte heller frukt och liknande hemma, men frös inte på vintern. Det berodde dock på att det var farmor och farfar som köpte vinterkläderna åt oss.

Men generellt är frukten bara ett litet symtom på ett mycket större problem där inte pengarna är problemet utan föräldrarna. Och jag anser att orosanmälningar pga dåligt skött ekonomi bör bli fler. Skolan ska inte gå in och kompensera för bristande föräldraskap, utan det ska soc göra med diverse åtgärder. 
    Fast det där är svårt. Alla föräldrar tycker inte att slitna begagnade kläder är ett problem. Vissa som är mer bohemiska än genomsnittet tycker kanske att det är okej att barnen går barfota (under sommarhalvåret).

Samtidigt kan de ha gott om pengar, så det sitter inte i det utan i deras val av livsstil. Ska även sånt anmälas?
  • h8him
    Rushmore skrev 2013-08-23 12:12:10 följande:
    Det låter som ett mycket bättre angreppssätt i de fall det bevisligen finns problem, än att betala för hela skolor bara för att någon elev kan tänkas ha problem att få med sig mat hemifrån.
    Självklart är det bättre. Men så finns de osynliga barnen, som inget säger, och de kan lida länge utan att någon förstår hur de har det.
  • Rushmore
    h8him skrev 2013-08-23 12:13:51 följande:
    Självklart är det bättre. Men så finns de osynliga barnen, som inget säger, och de kan lida länge utan att någon förstår hur de har det.
    Om ett och samma barn aldrig har med sig frukt till skolan så kommer läraren att märka det inom ett par veckor och, hoppas jag, kolla upp vad det beror på. I just det här fallet tror jag inte att det är något som är särskilt osynligt.
  • Dr Mupp
    h8him skrev 2013-08-23 12:12:55 följande:
    Fast det där är svårt. Alla föräldrar tycker inte att slitna begagnade kläder är ett problem. Vissa som är mer bohemiska än genomsnittet tycker kanske att det är okej att barnen går barfota (under sommarhalvåret).

Samtidigt kan de ha gott om pengar, så det sitter inte i det utan i deras val av livsstil. Ska även sånt anmälas?
    Ja om barnen far illa så ska det anmälas oavsett om det beror på att föräldrarna tycker att slitna gamla kläder är ok eller för att de pga felprioriteringar inte har råd med bättre.

Det är ingen som säger att man måste ha sprillans nya 2000 kr overaller, men kläderna måste hålla barnet varmt och torrt. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • h8him
    Rushmore skrev 2013-08-23 12:17:43 följande:
    Om ett och samma barn aldrig har med sig frukt till skolan så kommer läraren att märka det inom ett par veckor och, hoppas jag, kolla upp vad det beror på. I just det här fallet tror jag inte att det är något som är särskilt osynligt.
    Det är inte alls ovanligt med barn som säger att de inte vill ha. Sen kan läraren inte "kolla upp" för det är inget tvång att ta med frukt, utan helt frivilligt.
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?