• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • Mercurialis
    Prins Williams Mamma skrev 2013-08-23 12:48:45 följande:
    På min sons förskola står dom för frukten. Kanske dom inte har råd att köpa in frukt. Fråga kan man ju alltid göra så gör det när du hämtar/lämnar din son nästa gång. Man vill ju gärna veta varför man skall betala för frukt som skall ätas på förskolan när dom likväl kan stå för det själva.
    TS barn går inte i förskola utan i förskoleklass
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Dr Mupp
    Prins Williams Mamma skrev 2013-08-23 12:48:45 följande:
    På min sons förskola står dom för frukten. Kanske dom inte har råd att köpa in frukt. Fråga kan man ju alltid göra så gör det när du hämtar/lämnar din son nästa gång. Man vill ju gärna veta varför man skall betala för frukt som skall ätas på förskolan när dom likväl kan stå för det själva.
    Skillnad på förskola och förskoleklass.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • linnea1977
    Mercurialis skrev 2013-08-23 12:54:17 följande:
    TS barn går inte i förskola utan i förskoleklass

Visst var det enklare när det hette dagis å lekis?

Nä men seriöst. En sketen liten frukt får man allt klämma fram till sin unge. Att det ska va så svårt......
  • Aileen Allannah

Niklas2k - det är samma här. Om folk vägrar förstå och absolut inte kan tänka längre än näsan räcker så finns det inte mycket att göra. Möjligen att den hårda verkligheten kommer och biter dem i röven.

• MrsPenn

Fast om man VERKLIGEN inte ville att någon unge skulle bli utanför då skulle man införa skoluniform. I England får fattiga familjer bidrag till den om det inte finns pengar till inköp.

Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
  • Tuffen
    MrsPenn skrev 2013-08-23 13:09:04 följande:
    Fast om man VERKLIGEN inte ville att någon unge skulle bli utanför då skulle man införa skoluniform. I England får fattiga familjer bidrag till den om det inte finns pengar till inköp.
    Håller med. Frukten är ju det lilla. Värre är väl att Kalle inte kan spela innebandy med kompisarna för att mamma inte har körkort och hallen ligger en mil bort eller att kompisarna ska åka till ett lekland på helgen och föräldrarna inte har råd att låta Olle följa med eller dylika grejor. Där pratar vi om verkligt utanförskap. När kompisarna lirar i laget och Kalle vill vara med men inte kan. Eller när alla har mobiltelefoner men mamma inte har råd att köpa en till Fia, t ex. 40 kr till frukt är ju en piss i Mississippi!!! 
  • MrsPenn
    Tuffen skrev 2013-08-23 13:17:30 följande:
    Håller med. Frukten är ju det lilla. Värre är väl att Kalle inte kan spela innebandy med kompisarna för att mamma inte har körkort och hallen ligger en mil bort eller att kompisarna ska åka till ett lekland på helgen och föräldrarna inte har råd att låta Olle följa med eller dylika grejor. Där pratar vi om verkligt utanförskap. När kompisarna lirar i laget och Kalle vill vara med men inte kan. Eller när alla har mobiltelefoner men mamma inte har råd att köpa en till Fia, t ex. 40 kr till frukt är ju en piss i Mississippi!!! 
    Det är en svår fråga det här med frukten, helt klart! Vi får hoppas att det inte "bara är början", för denna tråd visar ju att detta med den "avgiftsfria skolan" är heligt i Sverige. VIlket är utmärkt.
    Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
  • Aileen Allannah

Tuffen - jag tror du missförstår lite. Skolan är inte frivillig alls, vilket all det andra är som du räknade upp. Skolan får inte kräva att barnen ska ha med sig frukt, eftersom den ska vara kostnadsfri.

• Duckan

Hur många skolor kräver och hur många efterfrågar/rekommenderar att en frukt skickas med? Det är skillnad på dessa två tycker jag.

• Tuffen
    Aileen Allannah skrev 2013-08-23 13:22:26 följande:
    Tuffen - jag tror du missförstår lite. Skolan är inte frivillig alls, vilket all det andra är som du räknade upp. Skolan får inte kräva att barnen ska ha med sig frukt, eftersom den ska vara kostnadsfri.
    Fast frågan handlar ju om utanförskap! 
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?