• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • Prins Williams Mamma
    Dr Mupp skrev 2013-08-23 12:55:11 följande:
    Skillnad på förskola och förskoleklass.
    Ja det är en skillnad antar jag.
    Mercurialis skrev 2013-08-23 12:54:17 följande:
    TS barn går inte i förskola utan i förskoleklass

Williiam 110428 lilla bebisen bf 131208
  • Mineralvatten
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-23 11:02:43 följande:
    Jag gjorde så ett tag att pga min glömska fick min dotter med all frukt för veckan på måndagen. Tyvärr så hade hon aldrig någon frukt på onsdagen eftersom fröknarna tog frukt från hennes påse och gav till andra och vissa torsdag/fredagar hade hon ingen frukt och då klagade de. Jag fick förklara men en fröken stod på sig att har barnen mer frukt med sig måste de dela med sig. Jag fick ta det med rektorn.
    men herregud vilka rickspuckon! (fröknarna alltså inte din dotter!).
  • Dr Mupp
    Duckan skrev 2013-08-23 13:24:48 följande:
    Hur många skolor kräver och hur många efterfrågar/rekommenderar att en frukt skickas med? Det är skillnad på dessa två tycker jag.
    Här är det en rekommendation (som följs av alla förutom det rökande/kräkande socfallen) 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Nicke
    Prins Williams Mamma skrev 2013-08-23 13:43:44 följande:
    Ja det är en skillnad antar jag.

Japp. Det är en stor skillnad. I förskolan så fick ungarna frukt från förskolan. Förskolan är "frivillig" men vem kan välja att inte jobba?

Det upphörde i F-9 där 1 - 9 är obligatoriskt konstigt nog.

• Grattis

Inte har råd med frukt? Man kanske skall omprioritera sina utgifter en extra gång om man inte har råd att köpa ett knippe bananer i veckan till sitt barn... är väl rätt vanligt att folk tar med sig frukt till skolan, det gjorde jag alltid själv när jag var mindre (20~ år sedan)

• lantmamman

Och pudelns kärna är väl att skolan ska vara kostnadsfri.

Och är det fint att föräldrar försakar sina egna måltider (som togs upp som exempel innan) för en fruktstund som säkert är trevlig och mysig men knappast livsnödvändig?

Skolan ska vara kostnadsfri. Därav debatten. Extremexemplen från båda sidor duggar knappast tätt. Att Janne Josefsson inte hittade fattiga barn betyder inte att det inte existerar. Att många har det dåligt ställt betyder inte att de inte har råd. Men nog blir det ett stressmoment till. Ett onödigt sådant.

Skolan ska vara kostnadsfri. Känner ni likadant om man ber er ta med pennor och papper? Det kostar mindre än frukt.

• Mineralvatten
    lantmamman skrev 2013-08-23 14:35:25 följande:
    Och pudelns kärna är väl att skolan ska vara kostnadsfri.

Och är det fint att föräldrar försakar sina egna måltider (som togs upp som exempel innan) för en fruktstund som säkert är trevlig och mysig men knappast livsnödvändig?

Skolan ska vara kostnadsfri. Därav debatten. Extremexemplen från båda sidor duggar knappast tätt. Att Janne Josefsson inte hittade fattiga barn betyder inte att det inte existerar. Att många har det dåligt ställt betyder inte att de inte har råd. Men nog blir det ett stressmoment till. Ett onödigt sådant.

Skolan ska vara kostnadsfri. Känner ni likadant om man ber er ta med pennor och papper? Det kostar mindre än frukt.
    pennor behöver man ofta ha med sig i de högre årskurserna likaså behöver man då miniräknare också. i gymnasiet (som på pappret är frivilligt) måste du stå för allt anteckningsmaterial själv.
  • Nicke
    Mineralvatten skrev 2013-08-23 14:37:22 följande:
    pennor behöver man ofta ha med sig i de högre årskurserna likaså behöver man då miniräknare också. i gymnasiet (som på pappret är frivilligt) måste du stå för allt anteckningsmaterial själv.
    Miniräknare får kosta.
    http://www.skolinspektionen.se/Documents/vagledning/infoblad-avgifter.pdfKostnader som Skolinspektionen kan acceptera vid enstaka tillfällen
     700 kr för läromedel, inklusive miniräknare, i gymnasieskolan. Se även kommentar nedan.
     300 kr för en studieresa.
     Kostnader för måltider under studieresa. Se även kommentar nedan.
     100 kr för studiebesök.
     100 kr för aktiviteter kopplade till idrott och hälsa (friluftsdag).  
  • Hannah76

Men att ha med frukt till skolan är ju inte något nytt? Jag hade med frukt till skolan när jag var liten. Har man inte råd så kan skolan stå för frukt.

• puss

SKOLAN är och förblir avgiftsfri.

Ser ni inte skillnad på en svamp och en tomte?

Frukt kostar pengar, skolan är gratis.

Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?