• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • Snöviolen
    Mineralvatten skrev 2013-08-23 20:01:08 följande:
    men gud vad fånigt! (av skolan alltså inte ni!). spelar det någon roll vad barnen har med sig så länge de inte är sockerstint godis eller snacks?? jag skulle gjort rawfood snacks och skickat med för att jävlas ;).
  • Dr Mupp
    Niklas2k skrev 2013-08-23 19:24:08 följande:
    Enligt lag så ska skolan vara avgiftsfri. Hur svårt är det att fixa det?
    dåså, bort med kravet på gympakläder, inneskor, muggar, regnkläder, väskor, sittunderlag och läxmaterial osv
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Tuffen
    lantmamman skrev 2013-08-23 19:10:33 följande:
    Ok, testar igen:
    Sen när blev det nödvändigt att ha fruktstund i skolan?
    Mina växande pojkar funkar mkt bättre om de får en frukt i magen runt halv 10-10. Kanske är annorlunda med flickor. 
  • Nicke
    Fridiz86 skrev 2013-08-23 20:17:29 följande:
    jo visst ska den vara det, men nu ska man ha frukt med sig och det är väl inte svårt att se till att sitt barn får det med sig.
    Nej, det ska man inte. Det är olagligt.
    Dr Mupp skrev 2013-08-23 20:19:32 följande:
    dåså, bort med kravet på gympakläder, inneskor, muggar, regnkläder, väskor, sittunderlag och läxmaterial osv
    Visst! Förhoppningsvis så har barnen redan mycket av det där hemma så att det kan användas på fler ställen än bara i skolan.
  • Nicke

Gympakläder måste inte vara dedikerade gympakläder. Det kan vara ett par vanliga tights och en t-shirt som man också har hemma. Inneskor, muggar, väskor och sittunderlag är inget man kräver här och ungarna överlever faktiskt. Prylar till läxor har ungarna med sig hem. Jag har dock extra pennor hemma till hela familjen men det måste jag inte ha.

• Lindsey Egot NO1
    Dr Mupp skrev 2013-08-23 20:19:32 följande:
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
    Kläder till barnen hoppas jag att du har hemma så de slipper gå nakna.
  • Dr Mupp
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-23 20:30:28 följande:
    Kläder till barnen hoppas jag att du har hemma så de slipper gå nakna.
    Klart, de har även alla annat. 

Grejen är den att många gnäller om frukt som är småpengar och samtidigt utan att blinka köper dyra inneskor, gympakläder, ryggsäckar mm eftersom det är ett krav från skolan.  
  • Lindsey Egot NO1
    Lekia skrev 2013-08-23 20:07:58 följande:

Vad blir egentligen årskostnaden för 88 st frukter i månaden varje år..?? Vore faktiskt intressant att veta.. smile5.gif

På 4 barn blir det 20 frukter i veckan och frukten räknar vi på kostar 5kr/styck. Höstterminen har 18 veckor och vårterminen har 22 veckor. Det blir 40 veckor i skolan x 20 frukter. Det blir 4000kr i fraktkostnader.

Så 1000kr/barn och årskurs.
  • GummiGutta

Min son vill inte ha nån frukt med sej. Så jag skickar ju inte med nån frukt bara för att som sen ligger och ruttnar i väskan. Och jag frågar med jämna mellanrum om han inte vill ha en frukt, men får samma svar. Råd har vi och dessutom fem äppelträd, två päronträd, vinrankor osv. Om jag erbjöd honom färska hallon varje dag så skulle han nog vilja ha det men så roligt ska vi inte ha..... Jag tror att han klarar sig dom fyra timmarna mellan frukost och lunch utan att svälta ihjäl.

• Nicke
    Dr Mupp skrev 2013-08-23 20:33:55 följande:
    Klart, de har även alla annat. 

Grejen är den att många gnäller om frukt som är småpengar och samtidigt utan att blinka köper dyra inneskor, gympakläder, ryggsäckar mm eftersom det är ett krav från skolan.  
    Hur vet du vilka som gnäller om frukt för att sedan köpa svindyr övrig utrustning?
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?