• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • Josssa9o

Jag tyckerdetär bra attdem äter frukt varje dag! Har jobbat på olika fsk ochallabarn äter frukt på samilgen, har dem ingen med sig, får dem en :)

• puss
    Rushmore skrev 2013-08-23 10:45:20 följande:
    Får? Pratar du om människor som går på socialbidrag nu? Alla vi andra får ju jobba ihop pengarna.
    Våra egna pengar OCH andras.
  • Lingonflickan
    Duckan skrev 2013-08-23 08:42:29 följande:
    FIck igår kväll veta av dottern att hon skulle ha frukt med sig till nollan idag så jag antar att vi ska skicka med det varje dag då

Men återigen, de som inte har råd att skicka med en frukt, har de aldrig frukt hemma då heller? Eller grönsaker?
    Man kan ju undra.

Vi levde knapert när jag var barn, mina föräldrar fick offra mycket. Nog 17 hade vi frukt med till skolan varje dag. 
    Puss!!
  • puss
    Rushmore skrev 2013-08-23 10:44:17 följande:

Jag tycker att jag som förälder har huvudansvaret för mina barn och även deras mat. Skolan har begränsade resurser och jag ser personligen hellre att alla pengar läggs på en bra lunch än att lunchen blir sämre för att alla barn ska ha frukt, något som de kanske inte ens äter upp.

Jag skickar gärna med frukt till skolan om mitt barn vill ha. Alla vill ju inte det utan jag utgår från att fruktstunden är frivillig och om man inte vill ha så slipper man äta frukt då?

Om en förälder inte fixar att skicka med en frukt om dagen till sina barn tror jag att problemet är större än dålig ekonomi och i så fall hoppas jag verkligen att skolan och socialen kollar hur det står till i den familjen.

Jag tror att alla kan klara av att ge sina barn en frukt om dagen. Ett större problem för de som verkligen har en tight ekonomi är nog att köpa gymnastikkläder och skor till barnen. Den kostnaden drar ju iväg rätt rejält.

Ja, märkligt att ingen vrålar och vill ha gratis gympaskor.

Det är väl bara en tidsfråga.
  • puss
    Lingonflickan skrev 2013-08-23 10:50:52 följande:
    Man kan ju undra.

Vi levde knapert när jag var barn, mina föräldrar fick offra mycket. Nog 17 hade vi frukt med till skolan varje dag. 
    Puss!!
    Bra jobbat av dem! Heder.
  • Utvandraren

Föräldrar som inte har råd med frukt till sina barn när de går på förskolan och folk säger att det inte finns barnfattigdom i Sverige....

• Clanica

En påse morötter är billigt om man har det knapert och en morot innehåller nog mer nyttigheter än en frukt....

• puss
    Utvandraren skrev 2013-08-23 10:52:45 följande:

Föräldrar som inte har råd med frukt till sina barn när de går på förskolan och folk säger att det inte finns barnfattigdom i Sverige....

Klart det finns det när folk är dumma i huvet.
  • puss
    Clanica skrev 2013-08-23 10:53:36 följande:

En påse morötter är billigt om man har det knapert och en morot innehåller nog mer nyttigheter än en frukt....

Kom inte här och prata om billiga morötter, det jag jag redan försökt ta upp och av det blev det bara dravel och skitprat.
  • puss
    puss skrev 2013-08-23 10:53:44 följande:
    Klart det finns det när folk är dumma i huvet.
    Jag menar

Oj då, dem är borgarnas fel, dem som sparkar på dem som ligger, dem borde få mer bidrag
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?