• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • puss
    h8him skrev 2013-08-23 09:46:32 följande:
    Jag bemöter människor som de själva uppför sig. Du är inte direkt sammetslen själv. smile2.gif
    Nej det är jag inte. Men jag är inte uppkäftig och jag sabbar inte diskussionen med att häva ur mig uppenbart korkade slutsatser.

Låt oss nu återgå till sakfrågan.
  • supersötasilversara
    bananarama skrev 2013-08-23 09:24:58 följande:
    Vi har också blivit ombedda att skicka med frukt till förskoleklassen. Jag reagerade med en gång, vad hände med den avgifsfria skolan?? Vi har råd med frukt men alla kanske inte har det. Varför det finns föräldrar som inte har råd med frukt anser jag orelevant. Det som är relevant är att inga barn ska behöva sitta tomhänta och se sina klasskompisar äta. Jag kan nästan garantera att vi kommer glömma skicka med frukt någon dag men jag hoppas om det inträffar att någon klasskompis kanske vill dela med dig eller att skolan kan ge henne en frukt.

I min dotters klass (och säkert i de flesta klasser) så delar barnen gladeligen med sig om någon klasskompis glömt. Min dotter har glömt (pga stressig mamma - inte pga ekonomi) och då berättar min dotter att "den eller den drlade med sig". Och min dotter berättar om hur hon delar med sig. Angående diskussionen om ekonomi: det handlar om att prioritera. Och det finns väldigt billig frukt och grönt.
  • puss
    Dr Mupp skrev 2013-08-23 09:48:09 följande:
    Vad har medicinpengarna att göra med saken. 
    Om familjen inte har råd med en frukt om dagen extra så lär de ju inte ha råd med lunch till barnet om det tex blir hemma en vecka. Ska barnet vara utan mat den veckan?

10 år på existensminimum. För det mesta med lön alt a-kassa/föräldrapeninig men delvis på soc. Har haft soc i snart ett år. So far inga problem. Ja just ja, jag håller på med körkortet på socpengar och ändå har vi råd med både glasögon, kläder, aktiviteter och frukt.

Tycker barnet inte om morötter så får man väl köpa det barnet äter eller välja att skicka barnet utan frukt och acceptera att barnet då är utan. Svårare än så är det inte. Hur hade du tänkt det skulle lösas om skolan stod för frukten. Om barnet inte äter de äpplen som serveras, ska skolan då köpa in dyrare frukt till de kräsna barnen? 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
    Det var två intressanta saker här.

Hur gör man om barnet blir hemma en vecka, samt hur gör man med de kräsna barnen som inte äter vad skolan bjuder på.

Ser gärna svar på det.
  • lantmamman

Men alltså...
    Skolan ska vara gratis. Avgiftsfri. Man ska inte behöva ta med sig mat till skolan. Är vi inte överens om det?
    Jag skickar med frukt. Tänker inte så mycket på det. Men skolan ska vara GRATIS. Det handlar inte om 15 kr eller 40 kr eller föräldrarnas ekonomi eller prioriteringsförmåga. Då kan man ju fortsätta med pennor. Det är inte dyrt. En stol per barn och läsår. Inte heller dyrt. Suddgummin. Inte dyrt. Ritpapper. Inte dyrt. In absurdum.

Jag klagar inte på fruktstunden, men faktum är att saker händer. Saker man inte kunde förutse. Vi gick tex från två heltidslöner till en föräldrapenning (planerat) och en sjukskriven (inte så planerat). Vad göra? Jo, dra ner på kostnader för vi har lite svårt att öka inkomsterna för tillfället. Så vi slutade snusa eftersom det verkar vara det man slösar alla pengar på. Nykterister var vi redan innan. Frukt till skolan: oförutsett men för oss hanterbart. Men för de som inte är två då? Är det viktigare att barnen får frukt med till skolan, och vad jag vet så överlever barn utan frukt som mellanmål, än att mamma/pappa betalar mobilräkningen? Verkligen? Viktigare att barnen får en extra fruktstund än att de får tillgång till internet? VERKLIGEN?

Allvarligt.

• h8him
    puss skrev 2013-08-23 09:48:53 följande:
    Nej det är jag inte. Men jag är inte uppkäftig och jag sabbar inte diskussionen med att häva ur mig uppenbart korkade slutsatser.
    Låt oss nu återgå till sakfrågan.
    Det är du och det gör du emellanåt, även om du inte tycker det.

Visst!
    Dr Mupp skrev 2013-08-23 09:48:09 följande:
    Vad har medicinpengarna att göra med saken. 
    Om familjen inte har råd med en frukt om dagen extra så lär de ju inte ha råd med lunch till barnet om det tex blir hemma en vecka. Ska barnet vara utan mat den veckan?

10 år på existensminimum. För det mesta med lön alt a-kassa/föräldrapeninig men delvis på soc. Har haft soc i snart ett år. So far inga problem. Ja just ja, jag håller på med körkortet på socpengar och ändå har vi råd med både glasögon, kläder, aktiviteter och frukt.

Tycker barnet inte om morötter så får man väl köpa det barnet äter eller välja att skicka barnet utan frukt och acceptera att barnet då är utan. Svårare än så är det inte. Hur hade du tänkt det skulle lösas om skolan stod för frukten. Om barnet inte äter de äpplen som serveras, ska skolan då köpa in dyrare frukt till de kräsna barnen? 
    Du frågade....

Det brukar vara tufft.

Många brukar påstå att de lever på existensminimun men är ofta betydligt generösare själva om vad som ingår i normen än vad soc är.

Precis. Var skrev jag att skolan ska göra det?

• Dr Mupp
    h8him skrev 2013-08-23 09:54:40 följande:
    Det är du och det gör du emellanåt, även om du inte tycker det.

Visst!

Du frågade....

Det brukar vara tufft.

Många brukar påstå att de lever på existensminimun men är ofta betydligt generösare själva om vad som ingår i normen än vad soc är.

Precis. Var skrev jag att skolan ska göra det?

Vill du ha mitt intyg på att jag går på soc? Jag är fullt medveten socnormen ligger på. Jag vet också att vi medvetet för att spara föräldradagar legat en bra bit under utan att för den delen behövt svälta eller förvägra barnen frukt eller annat nödvändigt. Jag vet också att vi inte på nått sätt är unika.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • MrsPenn

Kommunist. Då skulle alla dessa samhällsuppehållande föräldrar säga "Då betalar jag inte skatt!"

Tristan69 skrev 2013-08-23 07:59:49 följande:
    Du får inte glömma bort att man måste gå till affären också, då pizzerian inte kör hem frukt. En lösning på detta dilemma, att stackars föräldrar inte har råd med frukt och matsäck, skulle kunna vara att behövsbepröva barnbidraget. Det är ju lite absurt att familjer som får ut 25-30 000 netto skall få exakt lika mycket i barnbidrag som en familj som får ut hälften så mycket. Då kunde behövande familjer få mer och därmed eliminerar vi det ekonomiska argumentet och kvar blir bara att de är rätt värdelösa föräldrar som inte vill ta sitt ansvar.

Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
  • MrsPenn

Nej, de som aldrig har frukt att skicka med sina barn ska fråntas barnen, enligt oraklet Tristen här i tråden. "Omhänderta barn vars föräldrar inte har råd med frukt! " är hans paroll.

Duckan skrev 2013-08-23 08:42:29 följande:
    FIck igår kväll veta av dottern att hon skulle ha frukt med sig till nollan idag så jag antar att vi ska skicka med det varje dag då Men återigen, de som inte har råd att skicka med en frukt, har de aldrig frukt hemma då heller? Eller grönsaker?

Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
  • bananarama
    lantmamman skrev 2013-08-23 09:53:25 följande:
    Men alltså...
    Skolan ska vara gratis. Avgiftsfri. Man ska inte behöva ta med sig mat till skolan. Är vi inte överens om det?
    Jag skickar med frukt. Tänker inte så mycket på det. Men skolan ska vara GRATIS. Det handlar inte om 15 kr eller 40 kr eller föräldrarnas ekonomi eller prioriteringsförmåga. Då kan man ju fortsätta med pennor. Det är inte dyrt. En stol per barn och läsår. Inte heller dyrt. Suddgummin. Inte dyrt. Ritpapper. Inte dyrt. In absurdum.

Jag klagar inte på fruktstunden, men faktum är att saker händer. Saker man inte kunde förutse. Vi gick tex från två heltidslöner till en föräldrapenning (planerat) och en sjukskriven (inte så planerat). Vad göra? Jo, dra ner på kostnader för vi har lite svårt att öka inkomsterna för tillfället. Så vi slutade snusa eftersom det verkar vara det man slösar alla pengar på. Nykterister var vi redan innan. Frukt till skolan: oförutsett men för oss hanterbart. Men för de som inte är två då? Är det viktigare att barnen får frukt med till skolan, och vad jag vet så överlever barn utan frukt som mellanmål, än att mamma/pappa betalar mobilräkningen? Verkligen? Viktigare att barnen får en extra fruktstund än att de får tillgång till internet? VERKLIGEN?

Allvarligt.
    Håller med.
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?