Inlägg från: h8him |Visa alla inlägg
  • h8him

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Jag har alltid skickat med 2 frukter, så att de kunde ge en kompis om det behövdes.

• h8him
    Dr Mupp skrev 2013-08-22 19:36:57 följande:
    Problemet är att idiotföräldrar väljer att röka och kröka istället och har därmed inte råd med frukt till sina barn.
    Visst. Eller så kanske föräldrarna t.ex lever på försörjningsstöd och låter barnet få dyrare glasögon än vad soc godkänner, låter barnet ha en aktivitet som kostar, eller så kanske föräldrarna har någon avbetalning sen innan som de väljer att betala från normen, istället för att hamna hos kronofogden.

Men fortsätt gärna att tro att alla som har låg inkomst/lever på försörjningsstöd, röker upp barnens fruktpengar om du mår bra att att se ner på dem.
  • h8him
    puss skrev 2013-08-23 08:51:31 följande:
    Ett kilo morötter har alla råd med JO SÅ ÄR DET.
    Släng i en skalad morot i väskan.
    Okej, du får tro det. Själv har jag träffat dem som pusslar med varenda krona. Du behöver självklart inte tro att de existerar, det gör mig inget.
  • h8him
    Dr Mupp skrev 2013-08-23 08:53:20 följande:
    Glasögon handla om några hundralappar utöver det soc godkänner per år max. Inget som påverkar möjligheten att köpa frukt. Aktiviteter ingår i normen och har man dragit på sig dyra avbetalningar spå har man prioriterat åt skogen. 

Väljer man att betala en räkning framför att ge barnen mat så har man stora prioritetsproblem. (gäller förstås inte hyra, el och förskola). 

Köper man äpplen på ICA så handlar det om max 40 kr i månaden för ett barn. Om man inte har råd med det, hur ska man då ha råd med mat till barnet när det blir sjukt och inte kan äta på skolan?  
    Du får tro vad du vill. Jag vet vad jag ser. Du får kalla det för slöseri, oförstånd, att de "röker och super upp barnens pengar". Det gör det inte till en sanning. Kanske dömer du för att människor du har att göra med, lever så? Vad vet jag. Men sant är det inte för att du påstår det.

Visst kan folk ha gjort fel. Men tyvärr fungerar inte livet så att man tänker på att det kan bli en separation, man kan bli sjuk, utförsäkrad och utan pengar, så man ska inte våga ta ett abonnemang på mobilen eller dra på sig CSNlån.

Visst är det bättre att de hamnar hos Kfm och får betalningsanmärkningar?

Tänk om barnet hatar ICAs äpplen, ska man köpa de ändå och skicka med för att såna som du ska vara nöjda?
  • h8him
    Dr Mupp skrev 2013-08-23 09:23:51 följande:
    Om föräldrarna inte har råd med frukt till barnen, hur gör de när barnen blir sjuka? Låter de dem svälta?

Och ja självklart är en betalningsanmärkning ett bättre alternativ än att inte ge sina barn mat. 
    Du vet kanske inte att man brukar få extra pengar för mediciner?

Visst men alla prioriterar inte så. De som levt länge på försörjningsstöd har det ofta väldigt tufft. Stödet är inte utformat för att man ska leva på det en längre tid. Någon enstaka månad är inget problem, men de som tvingas leva på det år efter år har det ofta riktigt kämpigt.
    puss skrev 2013-08-23 09:19:56 följande:
    Du behöver inte vara spydig.
    Jodå, jag vet att folk kan ha det knapert. Morötter är dock bland det billigaste dom finns, och jo, det KAN alla köpa.
    Jag var inte spydig utan ärlig. Att du tycker att sanningen är svår att hantera får stå för dig. ALLA BARN TYCKER INTE OM MORÖTTER! Ska barn till fattiga föräldrar tvingas ta med morötter för att det ska se bra ut för föräldrar som dig?

• h8him
    puss skrev 2013-08-23 09:31:40 följande:
    Det var ett jävla exempel.
    Varför sa du inte det? Alla barn har säkert föräldrar som har råd att köpa mango också, om det är enda frukten barnet äter, eller?

Jag brukade alltid skicka med flera frukter så att barn som ev. hade glömt, var utan, kunde få av mitt barn.
  • h8him
    puss skrev 2013-08-23 09:34:06 följande:
    Du är jävligt spydig och dryg. Vaddå
    "Svårt att hantera sanningen"? Dumheter.
    Och visst, tolka du saken dom att alla precis ALLA måste ha med sig just morötter, av den enda anledningen att det ska se bra ut för mig.
    Sure.
    Jag bemöter människor som de själva uppför sig. Du är inte direkt sammetslen själv.
  • h8him
    puss skrev 2013-08-23 09:48:53 följande:
    Nej det är jag inte. Men jag är inte uppkäftig och jag sabbar inte diskussionen med att häva ur mig uppenbart korkade slutsatser.
    Låt oss nu återgå till sakfrågan.
    Det är du och det gör du emellanåt, även om du inte tycker det.

Visst!
    Dr Mupp skrev 2013-08-23 09:48:09 följande:
    Vad har medicinpengarna att göra med saken. 
    Om familjen inte har råd med en frukt om dagen extra så lär de ju inte ha råd med lunch till barnet om det tex blir hemma en vecka. Ska barnet vara utan mat den veckan?

10 år på existensminimum. För det mesta med lön alt a-kassa/föräldrapeninig men delvis på soc. Har haft soc i snart ett år. So far inga problem. Ja just ja, jag håller på med körkortet på socpengar och ändå har vi råd med både glasögon, kläder, aktiviteter och frukt.

Tycker barnet inte om morötter så får man väl köpa det barnet äter eller välja att skicka barnet utan frukt och acceptera att barnet då är utan. Svårare än så är det inte. Hur hade du tänkt det skulle lösas om skolan stod för frukten. Om barnet inte äter de äpplen som serveras, ska skolan då köpa in dyrare frukt till de kräsna barnen? 
    Du frågade....

Det brukar vara tufft.

Många brukar påstå att de lever på existensminimun men är ofta betydligt generösare själva om vad som ingår i normen än vad soc är.

Precis. Var skrev jag att skolan ska göra det?

• h8him
    Dr Mupp skrev 2013-08-23 09:57:58 följande:
    Vill du ha mitt intyg på att jag går på soc? Jag är fullt medveten socnormen ligger på. Jag vet också att vi medvetet för att spara föräldradagar legat en bra bit under utan att för den delen behövt svälta eller förvägra barnen frukt eller annat nödvändigt. Jag vet också att vi inte på nått sätt är unika.

Nej. Varför tar du åt dig personligen när jag inte skrev om dig? Jag skrev hur det ofta är. Jag har läst många trådar där folk häver ur sig att de lever på existensminimum, fastän de har vanliga jobb. De är bara ofta betydligt mer generösa när de drar bort sina kostnader, än vad soc ofta är. Det var det jag skrev.

Då borde du veta att alla inte har det lika bra, trots att ni också lever på normen?

Senast för någon dag sedan läste jag om en kvinna, som vägras behandling i Sverige för sin cancer, men som lyckats få behandling i Finland. Inte får hon bidrag för en vettig peruk av soc, för det är inget som räknas som nödvändigt, även om hon själv känner att hon behöver det. Jag är övertygad om att hennes liv är tufft och att hon gör vad hon kan för sitt barn, trots att hon till viss del prioriterar sig själv, för att kunna ha en chans att bli frisk igen.
  • h8him
    puss skrev 2013-08-23 09:50:36 följande:
    Det var två intressanta saker här.
    Hur gör man om barnet blir hemma en vecka, samt hur gör man med de kräsna barnen som inte äter vad skolan bjuder på.

Ser gärna svar på det.
    De jag känner har det tufft under t.ex sommarlovet när barnen är hemma hela tiden. De får äta mycket billig mat som makaroner och korv, pannkaka osv. Jag kan nog tycka att det är märkligt att de inte får mer pengar de månader barnen äter fler mål hemma.
  • h8him
    puss skrev 2013-08-23 10:28:50 följande:
    FÅR mer pengar? Det var en trist inställning.
    Jasså? Varför ska de få samma summa under sommaren när barnen äter alla mål hemma, som de får när barnen äter 1-2 mål i förskolan/skolan?

Jag vet att vissa kommuner betalar ut 250 kronor per månad för barn som äter lunch hemma. 12 kronor per måltid blir det. Så jäkla näringsrik mat kan man inte göra för den summan. Och barnen får definitivt acceptera att vara utan frukt 2 gånger per dag om inte billigaste morötterna duger.
  • h8him
    Rushmore skrev 2013-08-23 10:45:20 följande:
    Får? Pratar du om människor som går på socialbidrag nu? Alla vi andra får ju jobba ihop pengarna.
    Alla kan inte arbeta. Det finns människor som av olika anledningar behöver försörjningsstöd för att överleva. Är det en nyhet för dig?
  • h8him
    puss skrev 2013-08-23 10:53:44 följande:
    Klart det finns det när folk är dumma i huvet.
    Charmigt att du tror att alla som är fattiga är det för att de är dumma i huvudet.
  • h8him
    Dr Mupp skrev 2013-08-23 11:12:46 följande:
    99% av alla som inte har råd med frukt till sina barn har det sånna problem för att det är idioter och inte har nått ekonomiskt sinne. 
    Om det du påstår vore sant så är ju problemet ännu större för barnen än att de blir utan frukt. Inser du inte det?
  • h8him
    Dr Mupp skrev 2013-08-23 11:34:13 följande:
    Ja problemen är mycket större. De är nämligen samma barn som kommer utan frukt som kommer i undermåliga kläder när vintern kommer. 
    Det finns värre saker än de man ser utanpå.
  • h8him
    Dr Mupp skrev 2013-08-23 11:34:13 följande:
    Ja problemen är mycket större. De är nämligen samma barn som kommer utan frukt som kommer i undermåliga kläder när vintern kommer. 
    Känner till ett barn som inte får tillräckligt med mat hemma, och där skolan ger frukost, frukt och mellanmål, just för att barnet behöver det. Men barnet fryser inte på vintern konstigt nog.
  • h8him
    Rushmore skrev 2013-08-23 11:43:12 följande:
    Om ett barn far illa eller där föräldrarna inte har förmåga att skicka med frukt eller kläder av en eller annan anledning så hoppas jag att skola och myndigheter tillsammans löser den situationen för just det barnet, på det sätt som hjälper det.
    Inte inför regler som gör att samhället ska betala frukost, frukt, och mellanmål för alla skolbarn eftersom det kan tänkas att det finns en förälder som brister i sitt ansvar.
    Ja de gör ju det genom att barnet får fler måltider i skolan.

• h8him
    Dr Mupp skrev 2013-08-23 11:45:50 följande:
    Alla varianter finns. Vi fick tex inte heller frukt och liknande hemma, men frös inte på vintern. Det berodde dock på att det var farmor och farfar som köpte vinterkläderna åt oss.

Men generellt är frukten bara ett litet symtom på ett mycket större problem där inte pengarna är problemet utan föräldrarna. Och jag anser att orosanmälningar pga dåligt skött ekonomi bör bli fler. Skolan ska inte gå in och kompensera för bristande föräldraskap, utan det ska soc göra med diverse åtgärder. 
    Fast det där är svårt. Alla föräldrar tycker inte att slitna begagnade kläder är ett problem. Vissa som är mer bohemiska än genomsnittet tycker kanske att det är okej att barnen går barfota (under sommarhalvåret).

Samtidigt kan de ha gott om pengar, så det sitter inte i det utan i deras val av livsstil. Ska även sånt anmälas?
  • h8him
    Rushmore skrev 2013-08-23 12:12:10 följande:
    Det låter som ett mycket bättre angreppssätt i de fall det bevisligen finns problem, än att betala för hela skolor bara för att någon elev kan tänkas ha problem att få med sig mat hemifrån.
    Självklart är det bättre. Men så finns de osynliga barnen, som inget säger, och de kan lida länge utan att någon förstår hur de har det.
  • h8him
    Rushmore skrev 2013-08-23 12:17:43 följande:
    Om ett och samma barn aldrig har med sig frukt till skolan så kommer läraren att märka det inom ett par veckor och, hoppas jag, kolla upp vad det beror på. I just det här fallet tror jag inte att det är något som är särskilt osynligt.
    Det är inte alls ovanligt med barn som säger att de inte vill ha. Sen kan läraren inte "kolla upp" för det är inget tvång att ta med frukt, utan helt frivilligt.
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?