Dr Mupp skrev 2013-08-23 08:53:20 följande:
Glasögon handla om några hundralappar utöver det soc godkänner per år max. Inget som påverkar möjligheten att köpa frukt. Aktiviteter ingår i normen och har man dragit på sig dyra avbetalningar spå har man prioriterat åt skogen.
Väljer man att betala en räkning framför att ge barnen mat så har man stora prioritetsproblem. (gäller förstås inte hyra, el och förskola).
Köper man äpplen på ICA så handlar det om max 40 kr i månaden för ett barn. Om man inte har råd med det, hur ska man då ha råd med mat till barnet när det blir sjukt och inte kan äta på skolan?
Du får tro vad du vill. Jag vet vad jag ser. Du får kalla det för slöseri, oförstånd, att de "röker och super upp barnens pengar". Det gör det inte till en sanning. Kanske dömer du för att människor du har att göra med, lever så? Vad vet jag. Men sant är det inte för att du påstår det.
Visst kan folk ha gjort fel. Men tyvärr fungerar inte livet så att man tänker på att det kan bli en separation, man kan bli sjuk, utförsäkrad och utan pengar, så man ska inte våga ta ett abonnemang på mobilen eller dra på sig CSNlån.
Visst är det bättre att de hamnar hos Kfm och får betalningsanmärkningar?
Tänk om barnet hatar ICAs äpplen, ska man köpa de ändå och skicka med för att såna som du ska vara nöjda?