Inlägg från: Rushmore |Visa alla inlägg
  • Rushmore

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Jag tycker att jag som förälder har huvudansvaret för mina barn och även deras mat. Skolan har begränsade resurser och jag ser personligen hellre att alla pengar läggs på en bra lunch än att lunchen blir sämre för att alla barn ska ha frukt, något som de kanske inte ens äter upp.

Jag skickar gärna med frukt till skolan om mitt barn vill ha. Alla vill ju inte det utan jag utgår från att fruktstunden är frivillig och om man inte vill ha så slipper man äta frukt då?

Om en förälder inte fixar att skicka med en frukt om dagen till sina barn tror jag att problemet är större än dålig ekonomi och i så fall hoppas jag verkligen att skolan och socialen kollar hur det står till i den familjen.

Jag tror att alla kan klara av att ge sina barn en frukt om dagen. Ett större problem för de som verkligen har en tight ekonomi är nog att köpa gymnastikkläder och skor till barnen. Den kostnaden drar ju iväg rätt rejält.

• Rushmore
    h8him skrev 2013-08-23 10:32:44 följande:
    Jasså? Varför ska de få samma summa under sommaren när barnen äter alla mål hemma, som de får när barnen äter 1-2 mål i förskolan/skolan?

Jag vet att vissa kommuner betalar ut 250 kronor per månad för barn som äter lunch hemma. 12 kronor per måltid blir det. Så jäkla näringsrik mat kan man inte göra för den summan. Och barnen får definitivt acceptera att vara utan frukt 2 gånger per dag om inte billigaste morötterna duger.
    Får? Pratar du om människor som går på socialbidrag nu? Alla vi andra får ju jobba ihop pengarna.
  • Rushmore
    h8him skrev 2013-08-23 11:04:13 följande:
    Alla kan inte arbeta. Det finns människor som av olika anledningar behöver försörjningsstöd för att överleva. Är det en nyhet för dig?
    Matkostnaden är väl inräknad i det bidraget?
  • Rushmore
    MrsPenn skrev 2013-08-23 11:23:56 följande:
    Det är åt helvete. Ett äpple kostar en femma och en banan sju kr, och det i en dyr stockhomslivskedja.
    Om man handlar på Lidl eller Ica maxi brukar de ha påsar med säsongens frukt väldigt billigt, runt en tia per kilo. Ofta små frukter har jag sett, vilket ju passar bra till barn som ofta inte orkar ett jättestort äpple.
  • Rushmore
    h8him skrev 2013-08-23 11:40:59 följande:
    Känner till ett barn som inte får tillräckligt med mat hemma, och där skolan ger frukost, frukt och mellanmål, just för att barnet behöver det. Men barnet fryser inte på vintern konstigt nog.
    Om ett barn far illa eller där föräldrarna inte har förmåga att skicka med frukt eller kläder av en eller annan anledning så hoppas jag att skola och myndigheter tillsammans löser den situationen för just det barnet, på det sätt som hjälper det.
    Inte inför regler som gör att samhället ska betala frukost, frukt, och mellanmål för alla skolbarn eftersom det kan tänkas att det finns en förälder som brister i sitt ansvar.
  • Rushmore
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-23 11:57:44 följande:
    Hos oss kostar ALLTID äpplen, päron, apelsiner och bananer 12,90/kg
    På Ica maxi tar de 24:90 för samma äpplen, 32:90 för päronen osv. Men ändå hade vi problem med att vi glömde stoppa i väskan i början och när jag gjorde veckopåse så tog man till andra barn från den.
    Är det Lidl du pratar om?
  • Rushmore
    h8him skrev 2013-08-23 12:10:11 följande:
    Ja de gör ju det genom att barnet får fler måltider i skolan.

Det låter som ett mycket bättre angreppssätt i de fall det bevisligen finns problem, än att betala för hela skolor bara för att någon elev kan tänkas ha problem att få med sig mat hemifrån.
  • Rushmore
    h8him skrev 2013-08-23 12:13:51 följande:
    Självklart är det bättre. Men så finns de osynliga barnen, som inget säger, och de kan lida länge utan att någon förstår hur de har det.
    Om ett och samma barn aldrig har med sig frukt till skolan så kommer läraren att märka det inom ett par veckor och, hoppas jag, kolla upp vad det beror på. I just det här fallet tror jag inte att det är något som är särskilt osynligt.
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?