• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • Themis

Den här debatten måste vara bland det dummaste jag vet, faktiskt.

Har du inte råd med ett äpple om dan så måste du prioritera åt helvete fel på flera fronter i ditt liv.

Whenever you get mad, just think of a Tyrannosaurus rex trying to masturbate. /unknown
  • RockingSkåne

Det kanske är annorlunda idag men när jag var liten var det aldrig barn utan frukt el matsäck på utflykt och jag har svårt för att tro att det i mina barns framtid där vi bor kommer att vara liknanade problem!

• Pampim

Jag tycker det är ok, hade HELLRE sluppit komma ihåg det men knappast nåt jag går runt och stör mig på. Jag skickar med mkt frukt med mitt barn (kan likväl skicka två som en frukt liksom, går det bara åt en frukt så ligger ju den andra kvar i väskan...) och har sagt till mitt barn att dela med sig till kompisar som inte har frukt. Första veckan kom nämligen mitt barn hem och var ledsen o bekymrad över att ett barn inte hade frukt på hela veckan och var ledsen över det. Kan jag göra det lilla för ett barn som antagligen har mkt värre saker att bekymra sig för så är jag glad.

• Tristan69
    Aileen Allannah skrev 2013-08-23 00:32:04 följande:
    Jasså? Fortfarande, det är barnen som straffas. Oavsett om du anser att folk inte får skaffa barn så kommer barn fortfarande födas in i familjer som antingen redan har det tufft eller som kommer att få det. Att fortsätta tjata om att folk inte borde ha barn hjälper inte, det hjälper inte barnen på något vis.

Livet är inte rättvist, man får inte välja sina föräldrar och det finns ingen garanti för att alla ska kunna springa 100m på 10 sekunder blankt eller räkna ut hur man klyver en atom för bäst effekt i en reaktor. Det är fortfarande föräldrarnas ansvar att göra rätt för sina barn och om föräldrarna inte klarar av detta är de inte lämpliga att vara just föräldrar. Istället för att förbjuda allt som på minsta lilla vis kan utgöra ett krav mot dessa föräldrar att sätta sina barn i första rummet kanske vi skulle börja omhänderta fler barn och därmed lösa det inhemska adoptionsbehovet. Ser ingen anledning till dyra utlandslösningar när vi har svenska barn som är i behov av äkta föräldrar.
  • view

Här i Västerås så har det kommit nya regler som säger att skola och dagis inte får begära detta, utan det ska dom stå för pga att skola o dagis ska va gratis och lika för alla utöver avgiften. Men skolor struntar i detta, ja ska prata med rektorn och på kommunens inrådan och lyssnar inte hon så ska ja ringa till kommunen igen så ska dom lösa det...

• W Goldberg

Har inte läst allt, men en sak är helt klar för mig.
    Jag skickar gärna frukt.
    Jag bryr mig inte om dom delar på frukten så att alla får, och skulle jag höra att någon alltid är utan frukt skulle jag utan tvekan kunna skicka några extra frukter så att det räcker åt alla.

Jag är inte rikast på jorden, inte heller fattigast och lite extrafrukt har jag möjlighet att skicka i alla fall.
    Så är det för mig. 

• Lindsey Egot NO1
    RockingSkåne skrev 2013-08-23 07:22:23 följande:

Det kanske är annorlunda idag men när jag var liten var det aldrig barn utan frukt el matsäck på utflykt och jag har svårt för att tro att det i mina barns framtid där vi bor kommer att vara liknanade problem!

När jag var liten på det glada 80-talet och förskoleklassen inte fanns utan man började ettan efter dagis var slut då hade vi inte ens fruktstund. Fruktstund är jätte bra! Inget fel med det men när föräldrar glömmer och börjar skicka med russin, torkade frukter med yoghurt på osv då är det ingen fruktstund längre. Därför hade det kanske varit bättre om man la en peng och skolan köpte in och då glömmer ingen heller men tyvärr är inte det tillåtet fast det är precis samma sak som om föräldrarna skulle gått och köpt det och skickat med.
  • vivi85

På min dotters skola kan barnen köpa en frukt för 3 kr. Jättebra om frukten är slut hemma... Brukar lägga ett par kronor i hennes fack i reserv

• Tristan69
    Levi skrev 2013-08-23 00:36:41 följande:
    Oj, vilken kall människosyn. Tyvärr finns det nog folk som saknar förmåga och kunskap, även om det enligt dig inte är en "giltig ursäkt". Och dessa människor skaffar barn, med eller utan din förståelse. Dessa barn och barnens familjer är nog allt annat än bortklemade. 

Ja, det är ju mycket bättre att gulligulla med människor som inte är mogna nog att ta hand om sig själva på ett ordentligt vis och än mindre om sina barn. Det är inte en mänsklig rättighet att få barn utan ett mirakel som skall värdesättas. När samhället börjar se mellan fingrarna och låter föräldrar begå brott mot barnens rättigheter skall vi alltså förbjuda fruktstunder och utflykter förenade med kostnad eftersom detta är så skadligt för dessa stackars föräldrar. Frågan är vem det är som har en kall människosyn. Saknar man förmåga och kunskap att ta hand om ett barn är man inte lämplig att bara förälder!
  • Liten elak och intelligent

Jag har råd att skicka med frukt men jag tycker att skolan ska stå för detta. Att frukt ska tas med skapar en onödig belastning för redan utsatta barn och deras familjer. Ska skolan vara avgiftsfri ska också fruktstunden vara det.

Jag skolar in mitt barn i förskoleklass just nu. Igår när jag var med hade två barn ingen frukt. Man ser hur bortkomna och vilse de kände sig. De fick frukt som andra barn delade med sig.

Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?