• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • MrsPenn
    Tristan69 skrev 2013-08-22 23:09:45 följande:

Det säger väl sig självt att om du inte kan försörja dig själv ska du inte skaffa fler som är beroende av dig för sin försörjning. Människor har blivit så bortklemade av att leva i en välfärdsstat som tagit hand om alla svåra beslut att man inte förmår att vare sig tänka själv eller förstå att man har ett eget ansvar.
    Sterilisering med ekonomiska motiv alltså. Gotcha.
    Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
  • Lindsey Egot NO1
    MrsPenn skrev 2013-08-22 23:06:45 följande:

Ni som säger att det finns annat som barnen måste ha, ni har rätt. När jag gick i skolan var jag tvungen att ha en uppsättning gympakläder och handdukar, ett par skridskor, ett par löparskor, ett par inneskor, ett antal pennor, sudd och block. Då kanske en frukt inte är så mycket att bråka om, men det är just detta att det kan finnas barn som blir utan frukt, som får det att göra lite ont i hjärtat.

Du glömde den namnade koppen som man kan dricka vatten ur ifall man blir törstig.
  • MrsPenn
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-22 23:12:19 följande:
    Du glömde den namnade koppen som man kan dricka vatten ur ifall man blir törstig.
    Jaså den trodde jag man bara behövde på arbetsplatsen. Har de inte plastmuggar på toaletten längre i skolorna?
  • Isola02

Min son "ska" också ha med sig en frukt varje dag, och så har det varit sedan förskolan.
    Jag kan inte de det som ett problem, faktiskt.

Det kommer alltid finnas föräldrar som inte har råd, eller bryr sig. Frukt eller ej. Tyvärr.

• Tristan69
    puss skrev 2013-08-22 23:08:04 följande:
    Det är ju faktiskt precis det som är syftet med ett samhälle.

Nej, det är det inte. Samhället skall finnas där för att erbjuda hjälp när det finns ett behov och inte tvingas till att göra det bara för att individen valt att göra fel val. Det är just den tanken som du representerar som har orsakat urholkningen av välfärdssystemen - detta ständiga onödiga uttagande av samhällets resurser bara för att folk inte kan lära sig att prioritera.
  • dreamy
    Miafiastina skrev 2013-08-22 22:50:18 följande:
    Men på Stadium kan man köpa en fin skolväska - antingen ryggsäck i olika färg/mönster eller en "cykelbudsväska" för 99 pix. I mitt fina område är det antal - inklusive jag själv! - som köpt sådana. Alla som har barn borde kunna skrapa fram 99 kr till en skolväska. Eller tänker jag fel nu?
    Nja, man kan nog ordna en väska ÄNNU billigare t o m, men om den här killens föräldrar har en ansträngd inkomst och har tänkt ge barnet en skolväska ett par månader in på skolåret; varför ska då fröken ens tjafsa med honom?

Vuxna kan sitta här och tycka vad vi vill om de som "drar barn till världen"  utan att kunna ordna alla möjliga och omöjliga utgifter som medföljer. Vi ska ge blanka f-n med att lägga minsta press på dessa barn i a f, för de är TOTALT "oskyldiga" till sin familjs ekonomi!! 

Finns säkert även de som tycker att jag är "fattig" som reagerar över skolans krav på "riktig utrustning" till en sexåring till dagen därpå. Folk får tycka vad de vill, men så fort de lägger MINSTA lilla krav på ett pyttelitet barn (som antagligen ofta lägger sig med magont pga av vad kompisarna ska tycka och tänka då de inte har "rätt" saker) då är de riktigt kallhjärtade individer vi snackar om. FY PÅ DOM! SKÄMMES OCH USCH!  

Enligt mig så tänker du inte "FEL", men kanske är lite väl trångsint och ser enbart utifrån din ordnade ekonomi...  
  • Aileen Allannah
    Jimman skrev 2013-08-22 23:09:25 följande:
    Kul att du vet vilka inlägg o användare jag syftar på :) du tog åt dig men tyvärr var det inte du denna gång o inte var det mot mig heller :)
    Hoppsan, hur var det nu med läsförståelsen? Jag har inte påstått att jag vet vilka inlägg eller vilka användare det kan vara alls faktiskt.
  • Nicke
    Isola02 skrev 2013-08-22 23:14:43 följande:
    Det kommer alltid finnas föräldrar som inte har råd, eller bryr sig. Frukt eller ej. Tyvärr.

Kan du inte bygga ut det där argumentet lite?
    Om det inte finns en bestämd fruktstund som föräldrarna ska stå för, finns det då någon fruktstund att bry sig om eller att ha råd med? Som det är nu så utesluter man folk. Hur många kan tänkas uteslutas från något som inte finns?
  • Lindsey Egot NO1
    MrsPenn skrev 2013-08-22 23:13:24 följande:
    Jaså den trodde jag man bara behövde på arbetsplatsen. Har de inte plastmuggar på toaletten längre i skolorna?
    Nä alla ska ha med sig en namnad plastkopp
  • Dr Mupp
    MrsPenn skrev 2013-08-22 23:13:24 följande:
    Nej det är inte precis miljövänligt med plastmuggar på toa. 

Vi köpte muggarna på stadium, 25 kr för fyra stycken. Perfekta till skolan.  
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?