• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • Miafiastina
    dreamy skrev 2013-08-22 22:40:31 följande:
    Här har de också krav på frukt i fsk-klass, och jag har också tänk på det här med att en del inte har råd. Har kommit i kontakt med "fattiga" familjer massor av gånger i mitt arbete och jag vet att det är betydligt fler även i vår "rika" kommun än man kan tro.
    Dessa skulle garanterat ALDRIG lägga en krona på barnen, utöver de absolut mest nödvändiga kläderna såklart, så jag funderar ofta hur dessa barn hanterar sådana här "obligatoriska" fruktstunder :( Svider litet i hjärtat då jag tänker hur jobbigt det ska vara för dem alla sådana tillfällen.

Lite halvt OT, men blev förra året haffad av en fröken på sonens fsk som påpekade att sonen måste ha med sig "riktig" skidutrustning till dagen därpå, då den han hade med lite halv-epig bindning var för krånglig att ta på... (sådana där som man fäster direkt på valfri sko för runt 500kr på leksaksaffärer - vi hade köpt dessa i slutet av vintern innan enbart för att han skulle få testa åka någon enstaka gång på gården - tänkte köpa ordentliga grejer då han skulle börja "riktiga" skolan). Nope det finns inga låneexemplar heller på skolan och AAAALLAAAA andra hade tydligen köpt riktig utrustning.

Sprang med andan i halsen iväg på stan och fick lov att köpa skidutrustning för 1800kr till vår 6 åring då det inte fanns något begagnat att få tag på i rätt storlek inom 15 mils radie... Detta var just efter jul då man är sådär lagom trevligt pank :/ Vi grejade det utan att behöva leva på snö och nudlar, men tänker ofta på hur t ex ensamstående klarar sådant? Hur mycket kan skolan förvänta sig???

Hörde för några dagar sedan en annan fröken klaga på en annan pojke i en annan klass på att han hade sin läxbok i en påse. "I morgon MÅSTE du ta med en riktig väska!". "Men jag har ingen, jag ska få en i födelsedagspresent i november har mamma sagt: Kanske en med Angry birds!" "Då får du säga åt din mamma att hon plockar fram den NU, för du går i skolan och då ska ALLA barn ha med en ryggsäck!" Hon lät inte det minsta trevlig :( Tyvärr hann jag inte tala med henne då jag hade fullt sjå med mina små, men jag förstår inte hur någon pedagog kan vara så totalt okänslig och lägga så stort krav /ansvar på barn. Tror hon inte att den lillkillen redan är smärtsamt medveten om att han inte har en ryggsäck eller vad??? *suuuuck*        
    Men på Stadium kan man köpa en fin skolväska - antingen ryggsäck i olika färg/mönster eller en "cykelbudsväska" för 99 pix. I mitt fina område är det antal - inklusive jag själv! - som köpt sådana. Alla som har barn borde kunna skrapa fram 99 kr till en skolväska. Eller tänker jag fel nu?
  • Aileen Allannah
    Rocket Mania skrev 2013-08-22 22:49:15 följande:
    Nä men det var väl BARNET som skulle göra den mysiga matsäcken?

Rätt ska va rätt  
    Jag blir alldeles förvirrad av mysiga matsäckar och mysiga barn och barn som inte är värda en frukt. Men jag tror inte det spelar någon som helst roll hur tydlig och noga jag är med att citera och återberätta korrekt, det är dömt att misslyckas.

/hon som gör jävligt mysiga matsäckar men fortfarande är kapabel till att tänka på andra också.
  • Tristan69
    Niklas2k skrev 2013-08-22 22:47:31 följande:
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx...

Ännu fler gnälliga föräldrar som inte vill ta ansvar för sin egen avkomma. Det är skrämmande och vill man inte ens se till så att barnen får med sig det som de behöver brukar man inte fokusera särskilt mycket på läxläsandet heller.
  • Aileen Allannah
    Miafiastina skrev 2013-08-22 22:50:18 följande:
    Men på Stadium kan man köpa en fin skolväska - antingen ryggsäck i olika färg/mönster eller en "cykelbudsväska" för 99 pix. I mitt fina område är det antal - inklusive jag själv! - som köpt sådana. Alla som har barn borde kunna skrapa fram 99 kr till en skolväska. Eller tänker jag fel nu?
    Ja, du tänker fel.
  • Bling1975

Det är inga problem för mig personligen att göra det. Men jag tycker det är synd med alla halvmåsten inom skolan som gör att vissa barn hamnar i kläm. Alla har inte skitbra föräldrar, vissa bryr sig inte och andra har kanske dålig ekonomi och prioriterar annat.

Jag får en stor stor klump i magen när jag tänker på att det finns små barn som får sitta och titta på när andra äter, framförallt eftersom det förmodligen är de barnen som inte får så bra mat hemma heller. Det är ju inte barnens fel oavsett vad orsaken till den uteblivna frukten är.

• Tristan69
    Niklas2k skrev 2013-08-22 22:49:18 följande:
    och om socialen betalar ut.. betalar inte skattebetalarna frukten då? Tankevurpa.

Får inte den som lever på försörjningsstöd sina pengar oavsett om de går till frukt eller alkohol? Det är alltså ingen tankevurpa eftersom den som inte är berättigad till försörjningsstöd kan inte knalla in på socialkontoret och begära att de skall betala för frukt till barnens fruktstund. Tänk till lite nu.
  • Jimman

Anmäler en del inlägg på vissa som i många trådar inte kan låta bli att vara otrevliga !

• Dr Mupp
    Miafiastina skrev 2013-08-22 22:50:18 följande:
    Och på loppisar och på facebooks köp och sälj-sidor kan man får väskor gratis eller för småpengar. Reklamryggor finns också gratis lite här och var. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Nicke
    Dr Mupp skrev 2013-08-22 22:50:18 följande:
    Inget fel på morötter, det har mina också fått med sig. De gillar morötter. 

Nej, men jag vet att om man inte sitter med onödiga räkningar och missbruk så räcker pengarna till frukt. Alla socfall jag stött på som klagat på att pengarna inte räcker har märkligt nog haft råd att röka. Jag antar att ciggen var en av dessa saker som de bara var tvungna att prioritera framför frukten till barnen.

Ja, men nu har ju du inte träffat alla människor.
    Om det inte finns någon speciell aktivitet eller stund så finns det inte heller något att bli utesluten ur.
  • Rocket Mania
    Aileen Allannah skrev 2013-08-22 22:51:38 följande:
    Jag blir alldeles förvirrad av mysiga matsäckar och mysiga barn och barn som inte är värda en frukt. Men jag tror inte det spelar någon som helst roll hur tydlig och noga jag är med att citera och återberätta korrekt, det är dömt att misslyckas.

/hon som gör jävligt mysiga matsäckar men fortfarande är kapabel till att tänka på andra också.
    Skriver man bara oneliners kanske man har svårt att läsa och förstå längre texter än så. Det är kanske där problemet ligger
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?