dreamy skrev 2013-08-22 22:40:31 följande:
Här har de också krav på frukt i fsk-klass, och jag har också tänk på det här med att en del inte har råd. Har kommit i kontakt med "fattiga" familjer massor av gånger i mitt arbete och jag vet att det är betydligt fler även i vår "rika" kommun än man kan tro.
Dessa skulle garanterat ALDRIG lägga en krona på barnen, utöver de absolut mest nödvändiga kläderna såklart, så jag funderar ofta hur dessa barn hanterar sådana här "obligatoriska" fruktstunder :( Svider litet i hjärtat då jag tänker hur jobbigt det ska vara för dem alla sådana tillfällen.
Lite halvt OT, men blev förra året haffad av en fröken på sonens fsk som påpekade att sonen måste ha med sig "riktig" skidutrustning till dagen därpå, då den han hade med lite halv-epig bindning var för krånglig att ta på... (sådana där som man fäster direkt på valfri sko för runt 500kr på leksaksaffärer - vi hade köpt dessa i slutet av vintern innan enbart för att han skulle få testa åka någon enstaka gång på gården - tänkte köpa ordentliga grejer då han skulle börja "riktiga" skolan). Nope det finns inga låneexemplar heller på skolan och AAAALLAAAA andra hade tydligen köpt riktig utrustning.
Sprang med andan i halsen iväg på stan och fick lov att köpa skidutrustning för 1800kr till vår 6 åring då det inte fanns något begagnat att få tag på i rätt storlek inom 15 mils radie... Detta var just efter jul då man är sådär lagom trevligt pank :/ Vi grejade det utan att behöva leva på snö och nudlar, men tänker ofta på hur t ex ensamstående klarar sådant? Hur mycket kan skolan förvänta sig???
Hörde för några dagar sedan en annan fröken klaga på en annan pojke i en annan klass på att han hade sin läxbok i en påse. "I morgon MÅSTE du ta med en riktig väska!". "Men jag har ingen, jag ska få en i födelsedagspresent i november har mamma sagt: Kanske en med Angry birds!" "Då får du säga åt din mamma att hon plockar fram den NU, för du går i skolan och då ska ALLA barn ha med en ryggsäck!" Hon lät inte det minsta trevlig :( Tyvärr hann jag inte tala med henne då jag hade fullt sjå med mina små, men jag förstår inte hur någon pedagog kan vara så totalt okänslig och lägga så stort krav /ansvar på barn. Tror hon inte att den lillkillen redan är smärtsamt medveten om att han inte har en ryggsäck eller vad??? *suuuuck*
Men på Stadium kan man köpa en fin skolväska - antingen ryggsäck i olika färg/mönster eller en "cykelbudsväska" för 99 pix. I mitt fina område är det antal - inklusive jag själv! - som köpt sådana. Alla som har barn borde kunna skrapa fram 99 kr till en skolväska. Eller tänker jag fel nu?