• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • Dr Mupp
    Niklas2k skrev 2013-08-22 23:05:19 följande:
    Javisst. Självklart. Är det bara fruktstund och undervisning i sal som existerar i skolan?

Jag tolkade det så när det enda alternativet till fruktstund verkade vara salsundervisning.
    Om inget får kosta extra så blir det inga matsäckar vilket betyder att det inte blir några utflykter. Inga extra kostnader innebär att gympan bör slopas sånna saker som cykeltur, skid- och skridskodagar ska bort. Likaså frilufsdagar. Annars måste ju föräldrarna skaffa passande kläder och utrusstning och det är ju för dyrt. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Pudel

Min erfarenhet som lärare i väldigt "tunga" förorter är att föräldrar med dålig ekonomi värnar om sina barns matvanor. Jag har inte upplevt det så i alla fall. Även de mest fattiga av mina elever har med sig något att äta till fruktstunden. I vår skola måste det inte vara en frukt, utan det kan lika gärna vara morötter, riskakor (många har ett helt paket som de tar en av varje dag) en macka, gurkstavar etc.

De föräldrar som inte skickar med är ofta de föräldrar som har andra typer av svårigheter. I min klass är jag öppen med att alla barns föräldrar kan glömma att skicka med ibland, därför får barnen dela med sig till de som inte har med sig frukt den dagen. En dag i veckan står dessutom skolan för frukten. 

• puss
    Tristan69 skrev 2013-08-22 23:05:29 följande:

Barnen straffas aldrig om föräldrarna väljer att göra rätt. Problemet är att alltför många förväntar sig att samhället skall lösa individens tillkortakommande och det har aldrig varit syftet.
    Det är ju faktiskt precis det som är syftet med ett samhälle.
  • DevilsDaughter

Det är lika på vår skola.. Jag är jätterädd att glömma bort att skicka med frukt. Vet att några föräldrar glömmer ibland och det känns så hemskt att de ska sitta utan och titta på när de andra äter.. Någon gång har jag glömt och det har känts hemskt efteråt.. En sådan liten grej som att äta frukt på samlingen är ju en stor och viktig grej för ett barn.. Jag tycker att det är bra att de har fruktstund, men samtidig så kan det bli jobbigt som sagt..

• Jimman
    Aileen Allannah skrev 2013-08-22 23:04:19 följande:
    "Otrevlig" är nog en tolkningsfråga.
    Kul att du vet vilka inlägg o användare jag syftar på :) du tog åt dig men tyvärr var det inte du denna gång o inte var det mot mig heller :)
  • Tristan69
    MrsPenn skrev 2013-08-22 23:04:18 följande:
    Låter på dig som att sterilisering,  fast med andra direktiv än förr, snart är på tapeten igen!
    Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god

Det säger väl sig självt att om du inte kan försörja dig själv ska du inte skaffa fler som är beroende av dig för sin försörjning. Människor har blivit så bortklemade av att leva i en välfärdsstat som tagit hand om alla svåra beslut att man inte förmår att vare sig tänka själv eller förstå att man har ett eget ansvar.
  • Nicke
    Dr Mupp skrev 2013-08-22 23:07:35 följande:
    Om inget får kosta extra så blir det inga matsäckar vilket betyder att det inte blir några utflykter. Inga extra kostnader innebär att gympan bör slopas sånna saker som cykeltur, skid- och skridskodagar ska bort. Likaså frilufsdagar. Annars måste ju föräldrarna skaffa passande kläder och utrusstning och det är ju för dyrt. 
    Japp. Barnen får jobba ihop pengarna på olika sätt istället eller så får skolan bekosta det med, ve och fasa, skattepengar.

Enstaka kostnader får också förekomma och enligt undersökningen som gjordes så är 20 kr smärtgränsen.
    Läs gärna foldern från Majblomman. 
  • Aileen Allannah
    Tristan69 skrev 2013-08-22 23:05:29 följande:

Barnen straffas aldrig om föräldrarna väljer att göra rätt. Problemet är att alltför många förväntar sig att samhället skall lösa individens tillkortakommande och det har aldrig varit syftet.
    Men det är ju precis det vi har samhället till? Det är ju därför vi betalar skatt, för att kunna hjälpa de som har det mindre bra.
  • Tristan69
    Niklas2k skrev 2013-08-22 23:06:21 följande:
    Du förutsätter att alla har möjlighet att välja det som du anser är rätt?

Ja, alla har faktiskt möjlighet att välja det som jag anser är rätt. Att de däremot inte gör det är en helt annan sak och något som de föräldrarna får ta på sitt ansvar. Möjligheten att göra rätt finns där, men inte viljan.
  • Rocket Mania
    Tristan69 skrev 2013-08-22 23:09:45 följande:

Det säger väl sig självt att om du inte kan försörja dig själv ska du inte skaffa fler som är beroende av dig för sin försörjning. Människor har blivit så bortklemade av att leva i en välfärdsstat som tagit hand om alla svåra beslut att man inte förmår att vare sig tänka själv eller förstå att man har ett eget ansvar.
    Jag tror det finns gott om folk som har råd att köpa kassvis med frukt till sina barn som fortfarande tycker att det är fel. Det är alltså inte en ekonomisk fråga utan en rent principiell sådan.
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?