• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • Jimman
    Aileen Allannah skrev 2013-08-22 22:21:47 följande:
    Nej, du skrev att man bör skicka med matsäck till barnen eftersom de tycker det är mysigt.
    Jimman skrev 2013-08-22 22:06:20 följande:Det gör jag inte men det är så fånigt att att inte kunna ge sitt barn en frukt till skolan för att det ska ingå !
    Vet du vad som är fånigt? Att inte kunna se längre än till sig själv. DET är fånigt. Att stå upp för allas lika värde är aldrig någonsin fånigt.

Du får nog läsa bättre , skrev inte att man bör heller
  • Aileen Allannah
    Tristan69 skrev 2013-08-22 22:21:47 följande:

Nej, men gnäll då inte över att skolan har fruktstund och att alla andra barn får äta frukt men ditt får vara utan. Det hela kommer ner till ett enkelt val.
    Men varför fattar ni inte att det inte handlar om frukten, egentligen?
  • Nicke
    Mineralvatten skrev 2013-08-22 22:23:52 följande:
    men skolorna står inte för mellanmål.
    de står en så kallad lunch (mestadels äckligt helfabrikat).

Då får skolan stå för det.
  • Nicke
    Aileen Allannah skrev 2013-08-22 22:25:05 följande:
    Det brukar vara så.
  • Rocket Mania
    Jimman skrev 2013-08-22 22:13:17 följande:
    Har aldrig sagt att det är synd om barnen som får matsäck från skolan ? Sluta tolka som du vill !
    Lämnar här nu o fixar en matsäck till min dotter som ska på utflykt med "dagis" imorgon , gör det med glädje !
    Jimman skrev 2013-08-22 21:03:58 följande:
    O att ens barn tycker det är mysigt att få göra egen matsäck o ha med har ingen betydelse ?
    Nej ok. Inte att det är "synd" om barnet... 

• Mineralvatten
    Niklas2k skrev 2013-08-22 22:26:57 följande:
    Då får skolan stå för det.
    jaha men det gör dom inte.
    så medans du kämpar för det hemma på din kammare så kommer nog föräldrna att skicka med frukt till sina barn.
    så slutdiskuterat med dig.
  • Tristan69
    Niklas2k skrev 2013-08-22 22:23:48 följande:
    Ah, nu stoppar du ord i munnen på mig. Går det bra? Jag älskar när folk hittar på saker som jag inte har sagt. Antingen är alla utan  eller så får också alla. DET är ett enkelt val egentligen. Att folk inte tänker längre än till sig själva är dock ingen nyhet.

Du menar alltså på fullaste allvar att bara för att somliga föräldrar inte har vett nog att prioritera rätt, även den som lever på försörjningsstöd har råd med morötter, så skall inga elever få ha fruktstund eller så ska vi plocka bort två lärare och ersätta med fruktkorgar. Undra på att dagens skolresultat går ner med sådana föräldrar bakom rodret.
  • pluvdo

Jag förstår mig inte på det där. Hur kommer det sig att min sons förskola (med avdelningar för barn från ett till fem år ungefär) har råd med två fruktstunder per dag åt barnen, men barn i förskoleklass måste ta med sig det?

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • Jimman
    pluvdo skrev 2013-08-22 22:29:49 följande:

Jag förstår mig inte på det där. Hur kommer det sig att min sons förskola (med avdelningar för barn från ett till fem år ungefär) har råd med två fruktstunder per dag åt barnen, men barn i förskoleklass måste ta med sig det?

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
    Förskolan betalar man för om ni missat att ni får faktura 1 gång per mån på det
  • Tristan69
    Aileen Allannah skrev 2013-08-22 22:25:05 följande:

Nej, det handlar om att somliga vill parasitera istället för att prioritera. Har man knappt så att man kan försörja sig själv och därmed inte klarar av att prioritera barnens fruktstund kanske man inte borde ha skaffat barn.
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?