Inlägg från: Nicke |Visa alla inlägg
  • Nicke

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Skolan skall vara avgiftsfri.
    Frukt varje dag och/eller matsäck som återkommande inslag är inte ok. 

Jag skiter i om någon annan har några andra åsikter i det.
    Jag förstår att alla inte har exakt samma förutsättningar jämt och det är inget jag ändrar på. 

• Nicke
    Här är en mycket bra folder som ni kan skriva ut och lämna till skolan:
    www.majblomman.se/PageFiles/258/2009-02-09_Handbok_om_insamlingar_och_avgifter_i_skolan.pdf

Speciellt detta:
    "Definition av obetydlig avgift
    Utbildningen ska vara avgiftsfri, men i undantagsfall kan obetydliga
    kostnader för eleverna tas ut. Varken lagen eller Skolverket har definierat
    vad som utgör en obetydlig kostnad. Det innebär att det är kommunen
    som tolkar bestämmelserna.
    För många barnfamiljer går smärtgränsen vid 20 kronor"

20kr är enligt undersökningar som majblomman låtit göra.

En frukt varje dag är inte något som faller under "undantagsfall".

Här har det länge varit frukt varje dag och matsäck en gång i veckan.
    För mig så blir det 15 frukter och 3 matsäckar varje vecka. Även om jag kan betala det så är det inte ok. Alla är inte som mig. Alla ska ha samma rätt, villkor och möjlighet att delta. 
  • Nicke
    Dr Mupp skrev 2013-08-22 22:06:30 följande:
    Avgiftsfri skola. Hur långt ska vi dra det? 

Vilka kostnader för skolgång är ok.

Uppenbart är det inte ok med krav på frukt. Är det ok med krav på inneskor och gympakläder? Är ju en kostnad för att ha barn i skolan. Är det ok med krav på ryggsäck, sittunderlag och vattenflaska? Är det ok med krav på regnkläder och gummistövlar? Är det ok med krav på att det ska finnas pennor, sudd, linjal, färgpennor mm hemma så barnet kan göra läxor?

Det kostar att ha barn, kan man inte ger barnen det det behöver trots våra generösa bidrag så bör barnen uppenbart placeras hos nån som kan ge dem det de behöver.  
    Nej, det är inga krav. Då får skolan ordna så att alla kan delta.
  • Nicke
    Dr Mupp skrev 2013-08-22 22:12:01 följande:
    Jo det är ett krav. Här ska alla ha gympakläder, regnkläder, inneskor, ryggsäck, sittunderlag och vattenflaska. Alla barn förväntas ha pennor mm hemma så de kan göra läxor. 
    Det kan inte vara ett krav. Skolan kan inte tvinga dig till att köpa det till barnen. Har du inga pennor hemma så kan du säkert få låna med dig hem. Vart bor du där skolan har krav på tex ryggsäck, inneskor, sittunderlag och vattenflaska?
  • Nicke
    Mineralvatten skrev 2013-08-22 22:15:13 följande:
    klart att det är krav att barnen ska ha gympakläder och skor efter säsong.
    Tror du att det kravet kommer primärt från skolan?
  • Nicke

Det är vissa saker som du är skyldig att se till att dina barn har. Att du tillgodoser vissa behov.
    Du är inte skyldig till att se till att barnen har frukt med sig till skolan varje dag.

• Nicke
    Dr Mupp skrev 2013-08-22 22:16:49 följande:
    Vart jag bor spelar ingen roll. Vi får hem ett papper att barnen ska ha med sig regnkläder, sittunderlag och vattenflaska i ryggsäck så de kan gå iväg till skogen. Matsäck tvingas vi inte att ta med men det rekommenderas. De som inte har med matsäck får titta på när de andra äter.

Inomhus ska barnen ha inneskor, likaså ska de ha inneskor på gympan. 
    Hur är "kravet" utformat?
    Vi får också liknande brev men jag tolkar det inte som ett krav. Nu har ungarna allt det där eftersom att det behövs även hemma. Några inneskor är det inte heller något krav på men det rekommenderas. Här får ungarna som inte har med sig matsäck eller frukt av diverse anledningar matsäck från skolan. Jag skickar ibland med mina mer än vad som behövs och då delar man med sig. Ingen behöver sitta och titta på. Det låter chyrre.
  • Nicke
    Mineralvatten skrev 2013-08-22 22:20:34 följande:
    men hur ska barnet då äta mellanmål?
    Med munnen? Maten står skolan för.
  • Nicke
    Dr Mupp skrev 2013-08-22 22:20:34 följande:
    Är ryggsäck och gympakläder ett grundläggande behov eller nått som beror på att barnet går i skolan?
    Testa, ingen kommer att tvinga din unge att ha ryggsäck och gympakläder kan du ta vilka som helst om du vill.
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?