• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • Dr Mupp
    Niklas2k skrev 2013-08-22 22:22:15 följande:
    Testa, ingen kommer att tvinga din unge att ha ryggsäck och gympakläder kan du ta vilka som helst om du vill.
    Tror du seriöst att jag kan skicka min barn till gympan med ett par jeans och en tröja i en plastpåse och förvänta att hon ska springa i flipflops? Nej det finns ett krav på gympakläder. 

Och ja innan nån tror nått annat så har mina barn ryggsäck, sittunderlag, vattenflaska, gympapåse, gympakläder, gymadojjor, inneskor osv. De har med sig frukt varje dag. Jag har nämligen råd att ge mina barn det de behöver. Men jag är inte heller den som skriker om att skolan inte får kosta. För faktum kvarstår att ska barnet kunna vara med på allt i skolan så måste man köpa vissa saker som kläder, väskor och badkläder och därför finns det inget som heter avgiftsfri skola.

Vi har inget krav på varken matsäck eller frukt, men de som inte har med blir utan. Idag hade min dotter matsäck med sig. Kostade inte många kronor med en yoghurt, macka, äpple och vatten i flaska.  Väl framme stod skolan eller om det var fröken (utflyckten var till hennes hem) för korv med bröd. 

Sönerna hade frukt med sig. Storebrors äpple kom hem igen, uppenbart hade han inte tid att äta frukt. Han var fullt upptagen med att leka. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    pluvdo skrev 2013-08-22 22:29:49 följande:
    Jag förstår mig inte på det där. Hur kommer det sig att min sons förskola (med avdelningar för barn från ett till fem år ungefär) har råd med två fruktstunder per dag åt barnen, men barn i förskoleklass måste ta med sig det?
    Olika budgetar och du betalar för förskolan även om det endast är en liten del. Skolan betalar du inte för. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Nicke
    Tristan69 skrev 2013-08-22 22:31:37 följande:

Nej, det handlar om att somliga vill parasitera istället för att prioritera. Har man knappt så att man kan försörja sig själv och därmed inte klarar av att prioritera barnens fruktstund kanske man inte borde ha skaffat barn.
    Kanske inte. Det kan hända oförutsägbara saker för alla människor men ska vi diskutera hur mycket buffert man måste ha och hur mycket man måste ha i inkomst för att få skaffa barn kanske folk som är intresserade kan  ta i en annan tråd? Kanske kan man ta en "odödlig/inget kan hända mig någonsin"-diskussion i ockult-delen också.
  • Aileen Allannah
    Tristan69 skrev 2013-08-22 22:31:37 följande:

Nej, det handlar om att somliga vill parasitera istället för att prioritera. Har man knappt så att man kan försörja sig själv och därmed inte klarar av att prioritera barnens fruktstund kanske man inte borde ha skaffat barn.
    För fan, kamma till dig nu. Tänk till. Du är inte så korkad.
    Jimman skrev 2013-08-22 22:24:41 följande:
    Du får nog läsa bättre , skrev inte att man bör heller
    Men herregud människa. Jag glömde att man måste vara SJUKT noggrann och petig och exakt när man skriver till dig, annars begriper du inte. Så snart du blir emotsagd så börjar du märka ord och tramsa. Gå och gör den där mysiga matsäcken nu du.

• Nicke

Jag kommer inte att redogöra för någon här om vad mina barn har och vad mina barn inte har. Det är inte relevant och inget jag behöver dela med mig av. Dra inte in mina ungar i diskussionen bara, du har inte en susning.

• Jimman
    Aileen Allannah skrev 2013-08-22 22:36:32 följande:
    För fan, kamma till dig nu. Tänk till. Du är inte så korkad.
    Jimman skrev 2013-08-22 22:24:41 följande:Du får nog läsa bättre , skrev inte att man bör heller
    Men herregud människa. Jag glömde att man måste vara SJUKT noggrann och petig och exakt när man skriver till dig, annars begriper du inte. Så snart du blir emotsagd så börjar du märka ord och tramsa. Gå och gör den där mysiga matsäcken nu du.

Det du påstod att jag skrev har en helt annan betydelse än den jag skrev , det handlar inte om noggrannhet utan om läsförståelse o innebörd
  • Dr Mupp
    Niklas2k skrev 2013-08-22 22:35:36 följande:
    Kanske inte. Det kan hända oförutsägbara saker för alla människor men ska vi diskutera hur mycket buffert man måste ha och hur mycket man måste ha i inkomst för att få skaffa barn kanske folk som är intresserade kan  ta i en annan tråd? Kanske kan man ta en "odödlig/inget kan hända mig någonsin"-diskussion i ockult-delen också.
    Det är därför det finns bidrag. I sista hand socialbidrag och på socialbidrag har man råd med frukt till barnen. 
  • Mineralvatten
    Dr Mupp skrev 2013-08-22 22:34:04 följande:
    Tror du seriöst att jag kan skicka min barn till gympan med ett par jeans och en tröja i en plastpåse och förvänta att hon ska springa i flipflops? Nej det finns ett krav på gympakläder. 

Och ja innan nån tror nått annat så har mina barn ryggsäck, sittunderlag, vattenflaska, gympapåse, gympakläder, gymadojjor, inneskor osv. De har med sig frukt varje dag. Jag har nämligen råd att ge mina barn det de behöver. Men jag är inte heller den som skriker om att skolan inte får kosta. För faktum kvarstår att ska barnet kunna vara med på allt i skolan så måste man köpa vissa saker som kläder, väskor och badkläder och därför finns det inget som heter avgiftsfri skola.

Vi har inget krav på varken matsäck eller frukt, men de som inte har med blir utan. Idag hade min dotter matsäck med sig. Kostade inte många kronor med en yoghurt, macka, äpple och vatten i flaska.  Väl framme stod skolan eller om det var fröken (utflyckten var till hennes hem) för korv med bröd. 

Sönerna hade frukt med sig. Storebrors äpple kom hem igen, uppenbart hade han inte tid att äta frukt. Han var fullt upptagen med att leka. 
    fast just gympapåse tycker i alla fall jag är onödigt eftersom allting inte får plats där ändå. men det är ju jag =).
  • Nicke
    Mineralvatten skrev 2013-08-22 22:28:22 följande:
    jaha men det gör dom inte.
    så medans du kämpar för det hemma på din kammare så kommer nog föräldrna att skicka med frukt till sina barn.
    så slutdiskuterat med dig.
    Okej. Kika på skollagen då. Det är bara att skicka med frukt för den som vill. Det ska inte komma som ett krav från skolan.

Hej då! 
  • dreamy

Här har de också krav på frukt i fsk-klass, och jag har också tänk på det här med att en del inte har råd. Har kommit i kontakt med "fattiga" familjer massor av gånger i mitt arbete och jag vet att det är betydligt fler även i vår "rika" kommun än man kan tro.
    Dessa skulle garanterat ALDRIG lägga en krona på barnen, utöver de absolut mest nödvändiga kläderna såklart, så jag funderar ofta hur dessa barn hanterar sådana här "obligatoriska" fruktstunder :( Svider litet i hjärtat då jag tänker hur jobbigt det ska vara för dem alla sådana tillfällen.

Lite halvt OT, men blev förra året haffad av en fröken på sonens fsk som påpekade att sonen måste ha med sig "riktig" skidutrustning till dagen därpå, då den han hade med lite halv-epig bindning var för krånglig att ta på... (sådana där som man fäster direkt på valfri sko för runt 500kr på leksaksaffärer - vi hade köpt dessa i slutet av vintern innan enbart för att han skulle få testa åka någon enstaka gång på gården - tänkte köpa ordentliga grejer då han skulle börja "riktiga" skolan). Nope det finns inga låneexemplar heller på skolan och AAAALLAAAA andra hade tydligen köpt riktig utrustning.

Sprang med andan i halsen iväg på stan och fick lov att köpa skidutrustning för 1800kr till vår 6 åring då det inte fanns något begagnat att få tag på i rätt storlek inom 15 mils radie... Detta var just efter jul då man är sådär lagom trevligt pank :/ Vi grejade det utan att behöva leva på snö och nudlar, men tänker ofta på hur t ex ensamstående klarar sådant? Hur mycket kan skolan förvänta sig???

Hörde för några dagar sedan en annan fröken klaga på en annan pojke i en annan klass på att han hade sin läxbok i en påse. "I morgon MÅSTE du ta med en riktig väska!". "Men jag har ingen, jag ska få en i födelsedagspresent i november har mamma sagt: Kanske en med Angry birds!" "Då får du säga åt din mamma att hon plockar fram den NU, för du går i skolan och då ska ALLA barn ha med en ryggsäck!" Hon lät inte det minsta trevlig :( Tyvärr hann jag inte tala med henne då jag hade fullt sjå med mina små, men jag förstår inte hur någon pedagog kan vara så totalt okänslig och lägga så stort krav /ansvar på barn. Tror hon inte att den lillkillen redan är smärtsamt medveten om att han inte har en ryggsäck eller vad??? *suuuuck*        

Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?