• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • tiden

Men gud, hur mkt tror ni en frukt kostar 8000? Tom en fattig familj har råd
    Skicka me en frukt!!!!!!!! Fan en påse me 6 äpple kostar 10kr.. Orka

• nozpa
    Aileen Allannah skrev 2013-08-23 00:32:04 följande:

Jasså? Fortfarande, det är barnen som straffas. Oavsett om du anser att folk inte får skaffa barn så kommer barn fortfarande födas in i familjer som antingen redan har det tufft eller som kommer att få det. Att fortsätta tjata om att folk inte borde ha barn hjälper inte, det hjälper inte barnen på något vis.

Så klok. Känns dock som det skapar mer frustration än att budskapet går in många ggr. :)
  • Dr Mupp
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-23 00:45:06 följande:
    Skolan är fortfarande avgiftsfri och skolan kan inte kräva att benen tar med sig tex frukt/matsäck osv. Det ska ingå och åker man på utflykt så ska skolan egentligen stå för maten eftersom den ska vara avgiftsfri.
    Skolan är och kommer aldrig bli avgiftsfri så länge inte skolan står för att läxmaterial, kläder, väskor, skor mm. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Lindsey Egot NO1
    Dr Mupp skrev 2013-08-23 00:50:11 följande:
    Skolan är och kommer aldrig bli avgiftsfri så länge inte skolan står för att läxmaterial, kläder, väskor, skor mm. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
    Kläder som barnen måste ha på sig måste väl ändå föräldrarna stå för och väska är inget tvång. Barnen kan bära sakerna i famnen. Och skor måste de ha alt barfota på idrotten.
  • Jimman
    Niklas2k skrev 2013-08-22 23:47:03 följande:
    Det brukar låta så när argumentet tryter.

Förresten (inte riktat till dig alltså) så finns det självklart föräldrar som prioriterar helt fel, skiter i barnens frukt eller glömmer bort den jämt. Måste dessa barn utsättas för mer skit genom att få sitta och titta på när klasskompisarna äter frukt? Räcker det inte med att ha dåliga föräldrar om det nu är så? Det är ändå barn vi pratar om. Cya! 
    Nä dom är tydliga mina argument om du läser tråden så nä då
  • orre84

Det talas om att det skulle vara orättvist mot barn från fattiga familjer eller barn från familjer där man inte bryr sig i lika stor utsträckning. Detta argument dyker up hela tiden tycker jag och jag tycker det är ett sjukt sätt att se på det.

Ska jag inte kunna ge min unge ett äpple att ta med sig till skolan bara för att andra föräldrar är lata, glömska eller fattiga?

Att skolan säger till föräldrarna att ge sina barn en frukt är hur bra som helst eftersom det då i de flesta fallen blir av och att man inte glömmer det. Ska man hela tiden tänka på att det inte får bli orättvist tycker jag vi ska införa skoluniformer eftersom kläder är en tydlig markör på klasstillhörighet, inte låta barn från olika socioekonomiska förhållanden leka med varandra då de kan bli ledsna över att inte ha samma leksaker etc etc---var slutar det?

Jag försespråkar int att det ska bli lag på att man måste ta med sig frukt, det borde inte behövas, frukt är nyttigt och barn älskar det så det borde ligga i alla föräldrars intresse att deras barn äter det och vad bättre än att den instansen där barn spenderar den mesta av sin tid hjälper till att påverka föräldrar som kanske inte har tänkt så långt.

Kan tycka att barnen inte behöver samlas i grupp och äta utan de kan få äta sin frukt lite överallt, kanske blir det inte lika uppenbart att någon inte har frukt med sig då? Dock tror jag precis som måga i tråden säger att barn i den åldern är snälla och skulle nog mer än gärna dela med sig. Kanske kan man ge frukten till fröknarna så kan de skiva den och ställa fram fat så alla kan plocka. De kan uppföra listor där de kan se så alla tar med sig och är det så att ett barn aldrig har med sig frukt tar de upp de med föräldrarna. Då slipper barnet bli utan eller skämmas inför sina kamrater?

Barn vars föräldrar glömmer att ge frukt kommer bli bättre om de påminns och barn vars föräldrar inte har råd borde få sina barn omhändertagna av föräldrar som har råd att ge sina barn ett nyttigt mellanmål i form av en liten frukt. Har man inte råd med frukt borde frågan snarare vara " vad mer av livets nödvändigheter har dessa föräldrar inte råd att ge sitt barn"

Livet är inte rättvist, vissa har det bättre och vissa har det sämre. Det är bara i Sverige vi uppmanas att lägga oss på samma nivå som fattiga så inga känslor blir sårade?? Sjukt är bara förnamnet!

• veh
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-23 00:45:06 följande:
    Skolan är fortfarande avgiftsfri och skolan kan inte kräva att benen tar med sig tex frukt/matsäck osv. Det ska ingå och åker man på utflykt så ska skolan egentligen stå för maten eftersom den ska vara avgiftsfri.

Inte ens i förskoleklass? Den är ju frivillig, man kan ju alltid låta sitt barn fortsätta på förskolan. Där det brukar ingå frukt på förmiddagen...
  • Dr Mupp
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-23 00:52:53 följande:
    Kläder som barnen måste ha på sig måste väl ändå föräldrarna stå för och väska är inget tvång. Barnen kan bära sakerna i famnen. Och skor måste de ha alt barfota på idrotten.
    Väska är ett tvång här. Gympakläder inkl inneskor är inget som barn behöver om de inte går i skolan. Och ja här är det krav på inneskor på gympan. 
  • mteriksson

vi har en sån skev samhällssyn i sverige! Staten ska alltid bekosta allt. Patetiskt...vuxna människor tar aldrig ansvar för sitt skit....

• RockingSkåne

förskoleklass? Menar ni nollan då? Då tycker jag absolut att man har frukt med sig, annat med förskola, då bjuds det!

Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?