Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
Det talas om att det skulle vara orättvist mot barn från fattiga familjer eller barn från familjer där man inte bryr sig i lika stor utsträckning. Detta argument dyker up hela tiden tycker jag och jag tycker det är ett sjukt sätt att se på det.
Ska jag inte kunna ge min unge ett äpple att ta med sig till skolan bara för att andra föräldrar är lata, glömska eller fattiga?
Att skolan säger till föräldrarna att ge sina barn en frukt är hur bra som helst eftersom det då i de flesta fallen blir av och att man inte glömmer det. Ska man hela tiden tänka på att det inte får bli orättvist tycker jag vi ska införa skoluniformer eftersom kläder är en tydlig markör på klasstillhörighet, inte låta barn från olika socioekonomiska förhållanden leka med varandra då de kan bli ledsna över att inte ha samma leksaker etc etc---var slutar det?
Jag försespråkar int att det ska bli lag på att man måste ta med sig frukt, det borde inte behövas, frukt är nyttigt och barn älskar det så det borde ligga i alla föräldrars intresse att deras barn äter det och vad bättre än att den instansen där barn spenderar den mesta av sin tid hjälper till att påverka föräldrar som kanske inte har tänkt så långt.
Kan tycka att barnen inte behöver samlas i grupp och äta utan de kan få äta sin frukt lite överallt, kanske blir det inte lika uppenbart att någon inte har frukt med sig då? Dock tror jag precis som måga i tråden säger att barn i den åldern är snälla och skulle nog mer än gärna dela med sig. Kanske kan man ge frukten till fröknarna så kan de skiva den och ställa fram fat så alla kan plocka. De kan uppföra listor där de kan se så alla tar med sig och är det så att ett barn aldrig har med sig frukt tar de upp de med föräldrarna. Då slipper barnet bli utan eller skämmas inför sina kamrater?
Barn vars föräldrar glömmer att ge frukt kommer bli bättre om de påminns och barn vars föräldrar inte har råd borde få sina barn omhändertagna av föräldrar som har råd att ge sina barn ett nyttigt mellanmål i form av en liten frukt. Har man inte råd med frukt borde frågan snarare vara " vad mer av livets nödvändigheter har dessa föräldrar inte råd att ge sitt barn"
Livet är inte rättvist, vissa har det bättre och vissa har det sämre. Det är bara i Sverige vi uppmanas att lägga oss på samma nivå som fattiga så inga känslor blir sårade?? Sjukt är bara förnamnet!