• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • Liten elak och intelligent
    vivi85 skrev 2013-08-23 07:33:53 följande:
    På min dotters skola kan barnen köpa en frukt för 3 kr. Jättebra om frukten är slut hemma... Brukar lägga ett par kronor i hennes fack i reserv

Det är i alla fall bra att det finns som

Alternativ.
  • Mercurialis

Mitt äldsta barn har precis börjat i förskoleklass. Det är inget krav att skicka med en frukt men barnen har en fruktstund efter lunchrasten varje dag. Skolan bjuder inte på någon frukt.

Vi skickar med frukt till skolan och jag tycker varken bu eller bä om det. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Johanninen

Jag har jobbat i skolan, en liten skola där man vet vem som är vem, och på ett ungefär vilka som inte har jättemycket pengar. De barnen tycks aldrig sakna frukt, gympakläder och inneskor, inte vad jag sett iaf. Det finns, kanske inte senaste modellen och nyaste av allt, men ändock. Däremot finns det alltid barn vars föräldrar glömmer VARJE dag, och de barnen tycker jag synd om. Men då visar ungarna varför man tycker så jäkla mycket om dem... "XX kan få av mig, jag har extra idag!" "Kom här NN, vi kan dela på mitt äpple!"

Just det där med extra frukt får mig att undra om det inte finns föräldrar med lite extra varma hjärtan också.

I själva sakfrågan tycker jag att det är självklart att skicka med en frukt/macka/annat ätbart. Jag skulle aldrig klara mig utan mitt förmiddagsmellis, då skulle jag vara utsvulten innan det var lunchdags. Och gick inte barnet i skolan, så skulle det vara hemma, och då skulle jag ju aldrig kräva att nån annan (typ kommunen) skulle betala för mitt barns mellis.

För övrigt anser jag att du bör lära dig stava.
  • Johanninen
    Pampim skrev 2013-08-23 07:22:40 följande:
    Jag tycker det är ok, hade HELLRE sluppit komma ihåg det men knappast nåt jag går runt och stör mig på. Jag skickar med mkt frukt med mitt barn (kan likväl skicka två som en frukt liksom, går det bara åt en frukt så ligger ju den andra kvar i väskan...) och har sagt till mitt barn att dela med sig till kompisar som inte har frukt. Första veckan kom nämligen mitt barn hem och var ledsen o bekymrad över att ett barn inte hade frukt på hela veckan och var ledsen över det. Kan jag göra det lilla för ett barn som antagligen har mkt värre saker att bekymra sig för så är jag glad.
    Det var det jag misstänkte... :) föräldrar med extra varma hjärtan.
    För övrigt anser jag att du bör lära dig stava.
  • Empath

Det är hål i huvudet att kräva att de har med sig frukt och ha en fruktstund där skolan inte bistår med frukten.

Det är ju om något att skapa klyftor redan från början, de barn som aldrig har med sig frukt gissa hur de kommer pekas ut. Om något är obligatoriskt och kallas fruktstund får skolan stå för frukten det är inget mer att diskutera helt ärligt talat. Skolan ska vara avgiftsfri, om en "fruktstund" förläggs på skoltid ska frukten ingå.

Det handlar inte om hur svårt det är, tänk längre än er egen familj. Alla har inte tid eller pengar över att skicka med frukt, bara för att du har det betyder det inte att ditt barns bästa kompis har det. Och de som är snälla och skickar med extra frukt för de som inte har något, oerhört snäll tanke men allt som innebär extra avgifter som enkelt kan användas för att peka ut elever hör inte hemma i skolan.

Det behöver inte ens handla om dåliga föräldrar, det är så jävla enkelt att hamna i en situation där man inte har tid råd eller möjlighet att göra sånna småsaker som ni pratar om. Alla ska ha lika förutsättningar på skolan, det skapas inte genom hemfinansierad frukt.  

• Tristan69
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-23 00:43:33 följande:
    Skolan idag får inte ha sim krav till utrustning som är utanför den normala idrotten. Skridskor/skidor är utanför det normala.

Skridskor och skidor ingår faktiskt i den normala idrotten men då alltför många föräldrar beklagar sig så blir idrott mer och mer synonymt med enbart bollspel och om eleverna har tur lite gymnastik och kanske orientering. Fast det senare får inte vara för långt ifrån skolgården, då föräldrar inte vill att skolan ska låta deras barn springa ut i skogen. Barnen kan ju komma bort.
  • Empath
    Themis skrev 2013-08-23 07:20:39 följande:
    Den här debatten måste vara bland det dummaste jag vet, faktiskt.

Har du inte råd med ett äpple om dan så måste du prioritera åt helvete fel på flera fronter i ditt liv.

På min tid hade inte 90% av klassen råd med några extrautgifter. Det handlade inte om prioriteringar utan om ekonomiska möjligheter.
    Pampim skrev 2013-08-23 07:22:40 följande:
    Jag tycker det är ok, hade HELLRE sluppit komma ihåg det men knappast nåt jag går runt och stör mig på. Jag skickar med mkt frukt med mitt barn (kan likväl skicka två som en frukt liksom, går det bara åt en frukt så ligger ju den andra kvar i väskan...) och har sagt till mitt barn att dela med sig till kompisar som inte har frukt. Första veckan kom nämligen mitt barn hem och var ledsen o bekymrad över att ett barn inte hade frukt på hela veckan och var ledsen över det. Kan jag göra det lilla för ett barn som antagligen har mkt värre saker att bekymra sig för så är jag glad.

Fast så ska det int ebehöva vara. När ditt barn är sjuk, hur ska det andra barnet få frukt då? Det du gör är behjärtansvärt, otroligt omtänksamt och snällt men lobba för att få bort att föräldrarna står för frukten för allas skull.
  • Tuffen
    Empath skrev 2013-08-23 07:41:40 följande:
    Det är hål i huvudet att kräva att de har med sig frukt och ha en fruktstund där skolan inte bistår med frukten.

Det är ju om något att skapa klyftor redan från början, de barn som aldrig har med sig frukt gissa hur de kommer pekas ut. Om något är obligatoriskt och kallas fruktstund får skolan stå för frukten det är inget mer att diskutera helt ärligt talat. Skolan ska vara avgiftsfri, om en "fruktstund" förläggs på skoltid ska frukten ingå.

Det handlar inte om hur svårt det är, tänk längre än er egen familj. Alla har inte tid eller pengar över att skicka med frukt, bara för att du har det betyder det inte att ditt barns bästa kompis har det. Och de som är snälla och skickar med extra frukt för de som inte har något, oerhört snäll tanke men allt som innebär extra avgifter som enkelt kan användas för att peka ut elever hör inte hemma i skolan.

Det behöver inte ens handla om dåliga föräldrar, det är så jävla enkelt att hamna i en situation där man inte har tid råd eller möjlighet att göra sånna småsaker som ni pratar om. Alla ska ha lika förutsättningar på skolan, det skapas inte genom hemfinansierad frukt.  
    Inte tid? Tar det lång tid att stoppa ned ett äpple i barnets väska, eller vad? 
  • Tangent

Jag tycker skolan kan kräva att man skickar med frukt/mellanmål eller lunch vid utflykt. Om man märker att något barn aldrig får med sig kanske skolan kan fixa åt detta barn. Skickar med mellanmål varje dag, eftersom barnen har så sen lunch. Brukar skicka med så mycket att sonen kan bjuda om någon inte har med sig.

• Tristan69
    Empath skrev 2013-08-23 07:41:40 följande:
    Det är hål i huvudet att kräva att de har med sig frukt och ha en fruktstund där skolan inte bistår med frukten. Det är ju om något att skapa klyftor redan från början, de barn som aldrig har med sig frukt gissa hur de kommer pekas ut. Om något är obligatoriskt och kallas fruktstund får skolan stå för frukten det är inget mer att diskutera helt ärligt talat. Skolan ska vara avgiftsfri, om en "fruktstund" förläggs på skoltid ska frukten ingå. Det handlar inte om hur svårt det är, tänk längre än er egen familj. Alla har inte tid eller pengar över att skicka med frukt, bara för att du har det betyder det inte att ditt barns bästa kompis har det. Och de som är snälla och skickar med extra frukt för de som inte har något, oerhört snäll tanke men allt som innebär extra avgifter som enkelt kan användas för att peka ut elever hör inte hemma i skolan. Det behöver inte ens handla om dåliga föräldrar, det är så jävla enkelt att hamna i en situation där man inte har tid råd eller möjlighet att göra sånna småsaker som ni pratar om. Alla ska ha lika förutsättningar på skolan, det skapas inte genom hemfinansierad frukt.  

Skolan är inte en plats med lika förutsättningar för barn och kommer aldrig att bli det. En del barn har väldigt lätt för matematik, andra är rena språkbegåvningar och ytterligare andra är bäst i praktiska ämnen eller blivande stjärnor inom idrott. Den dagen alla barn föds exakt likadana och har exakt samma möjligheter oavsett vad det gäller då kan vi börja prata om att allt ska vara jämlikt. Vilket är värst av att inte få med en frukt eller att det tar 3 år extra för ett barn att lära sig läsa, bara för att föräldrarna inte orkar engagera sig?
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?