Inlägg från: Empath |Visa alla inlägg
  • Empath

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Det är hål i huvudet att kräva att de har med sig frukt och ha en fruktstund där skolan inte bistår med frukten.

Det är ju om något att skapa klyftor redan från början, de barn som aldrig har med sig frukt gissa hur de kommer pekas ut. Om något är obligatoriskt och kallas fruktstund får skolan stå för frukten det är inget mer att diskutera helt ärligt talat. Skolan ska vara avgiftsfri, om en "fruktstund" förläggs på skoltid ska frukten ingå.

Det handlar inte om hur svårt det är, tänk längre än er egen familj. Alla har inte tid eller pengar över att skicka med frukt, bara för att du har det betyder det inte att ditt barns bästa kompis har det. Och de som är snälla och skickar med extra frukt för de som inte har något, oerhört snäll tanke men allt som innebär extra avgifter som enkelt kan användas för att peka ut elever hör inte hemma i skolan.

Det behöver inte ens handla om dåliga föräldrar, det är så jävla enkelt att hamna i en situation där man inte har tid råd eller möjlighet att göra sånna småsaker som ni pratar om. Alla ska ha lika förutsättningar på skolan, det skapas inte genom hemfinansierad frukt.  

• Empath
    Themis skrev 2013-08-23 07:20:39 följande:
    Den här debatten måste vara bland det dummaste jag vet, faktiskt.

Har du inte råd med ett äpple om dan så måste du prioritera åt helvete fel på flera fronter i ditt liv.

På min tid hade inte 90% av klassen råd med några extrautgifter. Det handlade inte om prioriteringar utan om ekonomiska möjligheter.
    Pampim skrev 2013-08-23 07:22:40 följande:
    Jag tycker det är ok, hade HELLRE sluppit komma ihåg det men knappast nåt jag går runt och stör mig på. Jag skickar med mkt frukt med mitt barn (kan likväl skicka två som en frukt liksom, går det bara åt en frukt så ligger ju den andra kvar i väskan...) och har sagt till mitt barn att dela med sig till kompisar som inte har frukt. Första veckan kom nämligen mitt barn hem och var ledsen o bekymrad över att ett barn inte hade frukt på hela veckan och var ledsen över det. Kan jag göra det lilla för ett barn som antagligen har mkt värre saker att bekymra sig för så är jag glad.

Fast så ska det int ebehöva vara. När ditt barn är sjuk, hur ska det andra barnet få frukt då? Det du gör är behjärtansvärt, otroligt omtänksamt och snällt men lobba för att få bort att föräldrarna står för frukten för allas skull.
  • Empath
    Tuffen skrev 2013-08-23 07:45:10 följande:
    Inte tid? Tar det lång tid att stoppa ned ett äpple i barnets väska, eller vad? 

Om nu frukt ploppar upp magiskt i allas hem så visst men under stora delar av året måste man faktiskt åka och köpa frukten. Om du tänker lite längre än bara tiden för att stoppa ner den i väskan...
  • Empath
    Tristan69 skrev 2013-08-23 07:59:49 följande:

Du får inte glömma bort att man måste gå till affären också, då pizzerian inte kör hem frukt. En lösning på detta dilemma, att stackars föräldrar inte har råd med frukt och matsäck, skulle kunna vara att behövsbepröva barnbidraget. Det är ju lite absurt att familjer som får ut 25-30 000 netto skall få exakt lika mycket i barnbidrag som en familj som får ut hälften så mycket. Då kunde behövande familjer få mer och därmed eliminerar vi det ekonomiska argumentet och kvar blir bara att de är rätt värdelösa föräldrar som inte vill ta sitt ansvar.

God tanke dock skulle det kosta mer för staten att behovspröva än att bara betala ut bidraget.Så i slutändan går skolan som är finansierat av ultimat staten back på detta.
  • Empath
    dreamy skrev 2013-08-26 15:43:30 följande:
    Jag är spontant av åsikten att skolan hellre får extra skattepengar för att försäkra sig om att ALLA barn erbjuds ett "pyttemellanmål"... (istället för att det exempelvis läggs så otroligt mycket på t ex fängelsemat, ca 44 kr/intern och dag jmf med 10 kr/elev och dag, efter att man har plockat bort "runt om"-kostnader som frakt och tillagning). Skulle man exempelvis erbjuda barnen en morot extra så skulle det inte handla om många ören extra per barn... Och då slipper barn lida för att föräldrar är olika ansvarstagande/glömska/fattiga osv och skolan får därmed en mindre detalj som skapar oro och stress för de små som alltså lever med ansvarslösa/fattiga/glömska/missbrukande/vimsiga/o sv föräldrar...

Lite OT, men om man nu struntar i DEN frågan; skulle det vara ok om t ex arbetsgivare började kräva av sina anställda att ta med speciellt nyttig mat till arbetet för att försäkra sig om att de skulle må bra och därmed prestera bra? På samma sätt som de kan sätta upp regler kring hygien och kläder o s v. Varför/varför inte - egentligen? Jag kräver inget svar, bara lite kul att fundera över :) 

fast om du tänker efter så 44/dag är för en vuxen person som inte äter några måltider "hemma" alls. Det är ju inte riktigt jämförbart dessutom med en vuxenportion och en barnportion, eller tycker du det?
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?