Inlägg från: Lindsey Egot NO1 |Visa alla inlägg
  • Lindsey Egot NO1

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Dessa fruktstunder gjorde mig galen. Har både haft barn i förskoleklass eller rättare sagt F-2 klass och jobbat i förskoleklass och dessa jävla fruktstunder. Man glömmer köpa och vips är barnen utan, föräldrar glömmer och vips sitter det ett barn utan. Eller de föräldrar som anser att russin är frukt och sedan kommer det torkad fruk/torkard frukt i yoghurt osv. Skolan ska vara avgiftsfri och är det viktigt med fruktstunder får skolan köpa in så det blir lika och att alla får.

• Lindsey Egot NO1
    MrsPenn skrev 2013-08-22 23:06:45 följande:

Ni som säger att det finns annat som barnen måste ha, ni har rätt. När jag gick i skolan var jag tvungen att ha en uppsättning gympakläder och handdukar, ett par skridskor, ett par löparskor, ett par inneskor, ett antal pennor, sudd och block. Då kanske en frukt inte är så mycket att bråka om, men det är just detta att det kan finnas barn som blir utan frukt, som får det att göra lite ont i hjärtat.

Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
    Du glömde den namnade koppen som man kan dricka vatten ur ifall man blir törstig.
  • Lindsey Egot NO1
    MrsPenn skrev 2013-08-22 23:13:24 följande:
    Jaså den trodde jag man bara behövde på arbetsplatsen. Har de inte plastmuggar på toaletten längre i skolorna?
    Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
    Nä alla ska ha med sig en namnad plastkopp
  • Lindsey Egot NO1

Fast skolan ska vara avgiftsfri och då får skolan betala fruktstunder. Barn i 3-5 hade inte fruktstunder så varför F-2 skulle ha det förstår jag inte.

• Lindsey Egot NO1
    Tristan69 skrev 2013-08-22 23:20:51 följande:

Aldrig hört talas om kondom?
    På FL är det allt eller inget!
  • Lindsey Egot NO1
    summerhunter skrev 2013-08-23 00:13:48 följande:

Vi hade också så i fsk, och jag kan tycka det är bra för barnen får frukt på fm, lär sug stoppa i frukt i ryggsäcken osv, dock vet jag att hade vi glömt frukt så fick barnen frukt på skolan.

Men om man ska hårdra det så tror jag inte det är tillåtet, eftersom det kostar för mkt, ex.
    1 banan a 7 kr * 5 dagar* 40 v

Oftast äter barnen i F klassen redan vid 10:30-11:00 och äter de en frukt precis innan lär de ju inte äta så mycket lunch. På mina barns F klass åt de den precis innan de skulle hem. Och fritids barnen skulle äta mellanmål 20 minuter senare och mina barn äter mellanmål hemma. Då är det också helt onödigt att äta en frukt precis innan. Då hade det varit bättre att de åt frukten direkt efter lunchen när de har mat i magen.
  • Lindsey Egot NO1
    Dr Mupp skrev 2013-08-22 23:50:03 följande:
    Sen finns det gruppen av föräldrar som endast fixar saker om det finns ett krav på det från nån annan. Jag skulle aldrig ha fått skidor, skridskor och liknande om inte skolan hade haft det som krav. Tur för mig att skolan hade det som krav eftersom jag som barn gillade både skridskor och skidor.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
    Skolan idag får inte ha sim krav till utrustning som är utanför den normala idrotten. Skridskor/skidor är utanför det normala.
  • Lindsey Egot NO1
    Fridiz86 skrev 2013-08-22 23:50:30 följande:

tycker det är helt ok, min dotter har alltid med sig frukt och har man ingen så får man vara utan.

De barn som blir utan får väl lärarna prata med deras föräldrar- sen är det föräldrarnas ansvar att se till att sina barn har med sig det dom ska. så skippa ursäkterna om stress och pengar.

Skolan är fortfarande avgiftsfri och skolan kan inte kräva att benen tar med sig tex frukt/matsäck osv. Det ska ingå och åker man på utflykt så ska skolan egentligen stå för maten eftersom den ska vara avgiftsfri.
  • Lindsey Egot NO1
    Dr Mupp skrev 2013-08-23 00:50:11 följande:
    Skolan är och kommer aldrig bli avgiftsfri så länge inte skolan står för att läxmaterial, kläder, väskor, skor mm. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
    Kläder som barnen måste ha på sig måste väl ändå föräldrarna stå för och väska är inget tvång. Barnen kan bära sakerna i famnen. Och skor måste de ha alt barfota på idrotten.
  • Lindsey Egot NO1
    RockingSkåne skrev 2013-08-23 07:22:23 följande:

Det kanske är annorlunda idag men när jag var liten var det aldrig barn utan frukt el matsäck på utflykt och jag har svårt för att tro att det i mina barns framtid där vi bor kommer att vara liknanade problem!

När jag var liten på det glada 80-talet och förskoleklassen inte fanns utan man började ettan efter dagis var slut då hade vi inte ens fruktstund. Fruktstund är jätte bra! Inget fel med det men när föräldrar glömmer och börjar skicka med russin, torkade frukter med yoghurt på osv då är det ingen fruktstund längre. Därför hade det kanske varit bättre om man la en peng och skolan köpte in och då glömmer ingen heller men tyvärr är inte det tillåtet fast det är precis samma sak som om föräldrarna skulle gått och köpt det och skickat med.
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?